Kas tas Butanas? Kam apie barščius, kada virtuvėje tokie dalykai vyksta? Kuo čia dėta tuščia teatro salė, kai režisierius visą laiką stato ir ieško?

Ogi yra tokia Himalajų Karalystė, įsprausta, kaip nedidelis sumuštinis, tarp dviejų ryklių – Indijos ir Kinijos. Iš 139 šalių, kurias man teko laimė aplankyti, vienintelė laiminga. Kaip jiems tai pasisekė – gamtos paslaptis. Tunguskos meteoritas.

Butanas neturi demografinių problemų. Žmonės ten, skirtingai nuo Indijos ir Kinijos, nesiveisia kaip triušiai. Neturi jie jokių programų mažinti gimstamumui, jokios vieno vaiko politikos. O gyventojų vos 600 tūkstančių. Gražiai pasiskirstę po šį tikrąjį pasaulio stebuklą – Butaną. Ant stačių Himalajų uolų, kaip kregždžių lizdai, prikibę dzongai. Ypatingai gražūs vienuolynai. Pirmas ir antras aukštas be langų, kad apsisaugotų nuo priešų.

Virš 70 procentų šalies nukloja neregėto grožio miškai – nuo borealinių aukštose, snieguotose perėjose, iki subtropinių apačioje. Miškuose knibžda įvairi gyvastis. Didžiuliai paukščiai raganosiai, endeminiai auksuotieji langūrai, mažosios pandos, spalvingi saulėpaukščiai. O medžių didybė! Kaip kokie katedrų bokštai, remiantys dangų.

Tai kokia gi ta iniciatyva, kurią maža Himalajų karalystė padėjo ant Jungtinių Tautų stalo? Šalies premjeras Džigme Tinlėjus pasiūlė valstybių vadovams bei žymiems ekonomistams susirinkti sostinėje Timpu, idant apsvarstytų pasaulio ekonomikos perėjimą prie harmoningų santykių su aplinka.

Vyriausybės vadovas teigia, kad išsivysčiusios šalys išnaudoja mažiausiai trečdaliu daugiau gamtos resursų, nei gali pakelti mūsų planeta. Ir siūlo pirmiausia didžiojo dvidešimtuko (G 20) valstybėms kurti naują, alternatyvią vartojimo strategiją.

„Ekonomikos augimas klaidingai suvokiamas kaip žmonių gerovės rodiklis. Kuo daugiau niokojame gamtą, kuo daugiau iškertame miškų, kuo daugiau išgaudome žuvų, tuo sparčiau didėja bendrasis nacionalinis produktas. Dažnai nusikaltimai ir karai sugeba jį išpūsti, nes ten – dideli pinigai.“ – sako Butano premjeras.

Jau ketverius metus Butanas bendrąjį nacionalinį produktą skaičiuoja ne visiems įprastais metodais. Sugeba įvertinti, kiek laimingi žmonės.

Ir čia – jokia utopija. Tai įgalino įvertinti tautos gerovę, kuri remiasi „garbinga prekyba bei gamtiniu ir socialiniu kapitalu“.

Laisvės laipsniai čia visai kiti. Nėra klykiančio turto, „įžūlaus pranašumo“, kaip teigia mūsų gatvėse klijuojamos reklamos, nėra skurdo, nėra elgetų.

Yra tik 600 tūkstančių laimingų žmonių.

Kaip manote, ar parems tokią iniciatyvą pasaulio galingieji? Juk tai būdas išgelbėti pasaulį, kol dar galbūt nevėlu. Galvoju, kad atsakymą žinote visi. Didysis dvidešimtukas Timpu nesusirinks. Niokosime toliau.

[gallery columns="7"]

Naujausi

Komentarai (21)

Rikiuoti
Raimonda2012-07-23 17:34

Visi svajojam apie harmonija.Pradekime vienam kvadratiniam metre aplink save,veliau gal Butana pasieksim.

Eugenijus2012-07-18 15:38

Ar šio straipsnio autorius, tas ponas, kuris Vilniaus arkikatedroje tuokėsi su devyniolikmečiu jaunuoliu???

Kostas2012-07-17 15:08

Kažką gerbiamasis nusišnekėjai, nes mažiausia stipendija pažangiam studentui buvo 30 rublių, o praktikos metu gaudavome, tiek kiek uždirbdavome, aš pvz apie 160 rublių. Taigi nereikia pezėti nesamonių, o jei buvai tinginys, tai tiek ir tegaudavai. Beje mano tėvai t.p. buvo darbininkai ir nevogė, kaip čia bandai papasakoti.

Mindaugas2012-07-16 20:08

Šaunus straipsnis ir puikios nuotraukos.

Padaryti,2012-07-15 23:26

kad žmonės būtų laimingi gal per skambu, bet kad būtų patenkinti savo gyvenimu savo valstybe, yra labai paprasta. Tą turi padaryti VISI žmonės. Nepriklausomybę iškovojome VISI. Tai kodėl ją atidavėme į rankas žmogelių, kurie nepateisino mūsų pasitikėjimo: nebuvo padaryta desovietizacija, į politiką, spec tarnybas, teismus, prokuratūrą sulindo visi buvusieji, susitempė savo vaikus, gimines ir t. t. , o mes VISI ramiai žiūrėjome. Mažos mūsų VISŲ nuolaidos pagimdė politinę - policinę - kriminalinę- prokurorinę -vsd savivalę. Štai dabar turime galimybę per rinkimus rudenį nušluoti iš seimo visas sukirmijusias sistemines partijas, nes jų nuprotėjimas ir nužmogėjimas pagimdė naujas demokratines politines jėgas į kurias įsilieja žinomi mokslininkai, politikai, tesininkai ekonomistai ,visuomenės veikėjai. Tačiau visi paprasti dalykai yra labiausiai sudėtingi. Manau koją gali pakišti du dalykai:mūsų nevieningumas ir "užsisėdėjusiųjų" nusikalstama veikla, klastojant rinkimų rezultatus.

grumstas2012-07-15 14:30

Nereikia visiškai į šuns dienas nudėti sovietmetį. Būta ten ir tokių dalykų , kurių labai reikėtų šiandien. Būta ir tokių dalykų , kurių nereikėtų niekada užmiršti ,kaip blogų... moneta turi dvi puses... , o kad materialiniai dalykai dabar nustelbė dvasinius -tai mūsų žlugimo pradžia.

Lietuva2012-07-15 10:46

O kaip del Lietuvos samones? man atrodo kad ji daugiau yra subrendusi negu vakaru.

o as atsimenu2012-07-14 22:50

kad net elementariausia dantu pasta tais laikais budavo deficitas, vatos ir tos nevisada buvo galima isigyti. Buvo vagiama visose gamyklose be isimties (kalbu kaip buvo Panevezyje). Eini pas daktarus, tai tempi koki "deficita" kysiui. Vakare po darbo mesos parduotuves budavo kaip issluotos. Kai uzvezdavo avalynes nauja partija, tai rikuodavosi ilgiausios zmoniu eiles ir po poros valandu vitrinos jau budavo tuscios. Per "demokratinius" rinkimus mmones specialiai skubedavo anksti nubegti balsuoti i rinkimines apylinkes, nes tokiomis "svarbiomis" dienomis bufete atsirasdavo deficitiniu zirneliu, glazuruotu sureliu, apelsinu, tuoletinio popieriaus arba dangteliu stiklainiu vekavimui.

optimistas2012-07-14 20:27

Ta iniciatyva is karto nesusilauks vieningo ir stipraus palaikymo,bet tai yra zingsnis link harmonijos zemeje sukurimo.Labai daugelio vakarieciu samone jau pribrendusi esminiams pasikeitimams.Jie ateina.

MMM2012-07-14 20:02

Gal galėtum supažindinti su Gyvuoju Dievu ir jo įsakais? Jei žydų kūrinius laikai Gyvuoju Dievu, tada nereikia. Tik patarčiau apsidairyti aplinkui ir pagalvoti kur atsidūrėme 625 metus klaupdamiesi prieš "Gyvąjį Dievą"? Gal tada galu gale suprasi, kad jis visiškai NEGYVAS. Net labai negyvas ir mus visus tempia į liūną, kuriame visiška degradacija jau čia pat.

MMM2012-07-14 19:55

Arba tamsta varai propagandą kaip Andriukaitis (jis su 80 rublių alga sugebėdavo susitaupyti), arba sovietmečiu tavo tėvai vogė susiriesdami. Mano tėvai buvo sąžiningi darbininkai darbininkai. Motina išėjusi į pensiją gaudavo 19 rub. Neužskaitė stažo iki tremties. Brolis ir sesuo mokėsi institutuose, o man pritrūko piinigėlių. Mokiausi technikume su 16 rublių stipendija. Tėvai išgalėdavo po 25 rub. per mėn. man duoti. Maitinausi tefteliais, kefiru ir batonais. Kai susimoki už butą ir kai kada technikumas kokį rub. atimdavo, tai dažnai per dieną užtekdavo butelio kefiro ir pačio pigiausio batono. Svajojau, kad baigęs mokslus bent netek alkanam būti. Gavau siuntimą (taip, darbo netrūko). Darbovietė technikui mokėjo 80 rub. į mėn. Dar kažkiek atskaitydavo ir į rankas gaudavau berods 72 rub. 72 padalink iš 30 ir gaunasi 2,4 rub į dieną. Už juos reikia pavalgyti, apsirengti, apsiauti, o kur kinas, kurortai-sanatorijos, gimtadieniai, vardadieniai ir t. t. Tad nekabink nežinantiems makaronų ant ausų kaip raudonas tremtinys Andriukaitis. Arba prisipažink, kad buvai HЕСУН.

Tikrai2012-07-14 17:49

Pilnai pritariu, nors esu ankstesnės kartos ir teko pergyventi ir pokario metus (bent juos prisimenu). Dabar tiesiog negaliu atsistebėti - ir kaip sugebėta taip supūti per 20 metų. Galima būtų įrašyti į Gineso rekordų knygą.

Modė2012-07-14 17:02

Taip, visiška tiesa. Mums, gimusiems 1950 buvo gera ir ramu gyventi. Mes mokėmės, jei norėjome ir kur norėjome. Mes gydėmės nemokamai, ir prisiregistruoti pas gydytoją galėjai net ir tai pačiai dienai. Kelionių įkainiai visiems buvo prieinami. Studentaudama vasarą kasmet galėjau lankytis Kryme. Vilniuje troleibuso blietukas kainuodavo 4 kp. (kas dabar atitiktų 40 ct). Nebuvo nei alkanų nei benamių. Visi be išimties vaikai mokėsi ir visi žinojo kur yra kiekvienas vaikas. Senukai gaudavo normaliais pensijas ir neskurdo. Butus gaudavo visi, kas dirbo, ir už dyką. Komunaliniai mokesčiai visiškai neslėgė. Net ir nepamenu, kad būčiau nervinusis dėl to, kad neišgaliu susimokėti už šildymą!!!! Tėvai buvo tikri dėl vaikų ateities. O dabar - pasibaisėtinas plėšikavimas, engimas ir tyčiojimasis iš eilinio "runkelio".

tai2012-07-13 23:29

godumas, besaikis godumas

Ipolitas2012-07-13 22:12

Pasaulio galingieji-tai turtingieji.Kam jiems važiuoti į Butaną-jiems ir dabar gerai.O į pasaulį jiems nusispjaut.

Aidas2012-07-13 16:17

Gal kas nematė. http://www.youtube.com/watch?v=2TReKZZtOvU&feature=fvwrel

Z2012-07-13 15:38

Visiškai su Jumis sutinku.

simas2012-07-13 15:16

Kur paslaptis, kodėl žmonys eina prieš save ir savo gerove

Daiva Di2012-07-13 14:10

svajoju aplankyti...

Gal būt2012-07-13 12:58

tai šalis, kurios žmonės tiki Gyvuoju Dievu ir gyvena pagal Jo įsakus?? Kitaip tai atrodytų - utopija. Aš jau pradedu galvoti, kad net sovietmečiu (gimusiems po 1950 ųjų) gyventi buvo geriau nei šiandienos Lietuvoje. Na pagalvokit: bedarbių nebuvo, "įžulaus pranašumo" (turto požiūriu) nebuvo, visi buvo apytikriai lygūs, mokslas nemokamas, gydymas nemokamas, sanatorijos (kartą metuose) visiems nemokamos, kelionės po visą Sovietiją imanomos kiekvienam(o tai žiūrėkit kokia dalis pasaulio, kai šiandien dauguma lietuvių iš savo kaimo neišsigali į sostinę atvažiuoti dėl bilietų brangumo), pradžioje nebuvo televizijos (kiek visokių šlykčių dalykų nebuvo galimybės matyti mūsų vaikams), o kai atsirado - vaikiški filmukai buvo gražūs, mokė juos gerbti senatvę, mylėti artimus, taip pat ir visą gamtą. Mūsų vaikų niekas neprievartavo, homoseksualia buvo netoleruojami, net ir įkalinami, negalėjai net įsivaizduoti, kad jie gali demostruoti gatvėse. Mokyklose visi bureliai buvo nemokami, mokytojai buvo gerbiami... Nekalbu , aišku, apie KGB, apie kurį toli gražu, gimę, kaip sakiau po 1950 ųjų ne visi ir žinojo, nes buvo sėkmingai nuo jų paslėpta. Bet realybė buvo tokia. Aš galiu pasakyt: mano vaikystė ir jaunystė buvo laiminga tuo metu, ne taip kaip vargšės Kedytės ir daugelio dabartinės Lietuvos vaikų. Tai pasakykit, mieli tautiečiai, kur mes atėjom per 22 nepriklausomos Lietuvos laikų. Ar nepriklausomybė tai koks nors stabas, kuriam reikia lenktis, aukojan savo vaikus? Mano požiūriu ji yra niekas lyginant su vaikų skausmu ir išnaudojimu, koms yra dabar. Ne, negalvokit, kad aš ilgiuosi sovietmečio, ar kaip nors raginu kažkur grįžti (o kad ir nėra kur), tik noriu priminti tautai ir paraginti kuop greičiau nusimesti visą tą baisią kuprą, kurią užsiauginom per tuos 22 metus ir sudaryti savo vaikams saugias ir laimingas gyvenimo sąlygas (kad ir kaip Butane) savo krašte, o jei nesugebam - pasiieškoti žemėje kokios mažos salelės ir kurtis iš naujo be pedofilų, be korupcijos, be neteisingumo... (na bet čia tikrai utopija:-)

Lietuva2012-07-13 08:55

Manau kad neparems pasaulio galingieji tokia labai reikalinga pasauliui iniciatyva. Ir gal but ne del to kad nenoretu bet negaletu per daug toli nueita ir pirmiausia reiketu tam pasiruosti psihologiskai . Bet vistiek labai dziugu kad Šalies premjeras Džigme Tinlėjus pasiūlė valstybių vadovams bei žymiems ekonomistams susirinkti sostinėje Timpu, kad apsvarstytų pasaulio ekonomikos perėjimą prie harmoningų santykių su aplinka. Mums tikrai nereikia tiek kiek yra gminama tai visiems aisku mums reikia ismokti gyventi harmonijoje su gamta su paciu savimi. Ir tik tada kaip busime pilnoje harmonijoje su gamta tada mes pajusime kad daug ko mums visai nereikia. O reikia visai ko kito. Ar tai imanoma? kad pasikeistu nors 60% Zmonijos ir pasijustu harmonijoje su gamta su savimi. O tuo tarpu pilnoje harmonijoje gyvenanciu sioje nuostabiame ir nuolat nepavargstamai niokojamame pasaulyje yra skaiciuojama tik 1% Ir atsakymas tai neimanoma. Stai del ko didysis dvidesimtukas Timpu nesusitiks . Tai mano nuomone.

Parašyti komentarą

Už komentarų turinį atsako patys jų autoriai. Įstatymų nežinojimas neatleidžia nuo atsakomybės. Parazitinius komentarus redakcija šalina be komentarų.

Komentarai paprastai paskelbiami iškart. Įtartini keliauja patvirtinimui.

Naujausi