,,Jums gyvenimas nenusisekė?

Jūs neturėjote išdidumo jausmo.“

Emilis Sioranas, prancūzų rašytojas, mąstytojas

(,,Gorkije silogizmy“, Algoritm, Maskva, 2008, p. 67)

Daug nuomonių išsakoma apie santykius su Lietuvos lenkais. Niekaip neišspręsime, jei nekalbėsime atvirai ir tiesą.

Beje, ne vien su Vilniaus krašto lenkais, bet iš esmės su Lenkija. Gerai, jeigu su Lenkija, tai nuo Lenkijos ir reikėtų pradėti svarstyti.

Pažvelkime iš šalies. Kad ir kaip ten būtų, L. Linkevičiaus atsiprašymas dėl suverenaus Lietuvos Seimo gėdos ir G. Kirkilo skubus įsipareigojimas jau balandyje visus reikalus užbaigti primena, kad mes mąstome kaip vasalai, be savigarbos, išdidumo ir visiškai atbukusia valstybine sąmone.

Kokios pagarbos ir orumo galime tikėtis bet kuriais klausimais iš bet kurios šalies? Apie tai jau pasakė Lenkijos užsienio reikalų ministras: padės mums pirmininkauti ES ir netgi suorganizuoti ES Viršūnių susitikimą Vilniuje.

Galima įsivaizduoti, ką ir kaip tokio mentaliteto pareigūnai gina su bet kuria galingesne valstybe.

Atsiribojama nuo to, kad tokios ginčytinos problemos nekyla atsitiktinai. Dabar bandoma piliečiams įteigti, kad didesniam ir galingesniam visuomet reikia nusilenkti ir paklusti, nes priešingu atveju Lietuva, kaip tas ėriukas, visada bus neteisi ir kalta.

O gal reikia paritetiškai ir svarbos eile tartis? Lietuviai tokius Varšuvai nepalankius judesius daro istorinės savigynos motyvais.

Ar tam nėra būgštavimų, kad Lenkijos valstybė XX amžiuje nesuteikė ženklų taip elgtis?

Pirmiausia dėl atsiprašymo. Dėl ko?

Kas ir dėl ko? Chronologine eile.

1920 m. spalio 9 d. Lucjano Želigovskio maršas į Vilnių ir Vilniaus krašto buvimas (okupavimas) Lenkijos valstybės sudėtyje iki 1939 m. 1938 m. kovo 17 d. Lenkijos valstybės ultimatumas Lietuvai.

Šiandieninė Lenkijos valdžia turėtų teisiškai, politiškai, ekonomiškai, istoriškai, morališkai žmogaus teisių pamatu įvertinti tuos faktus ir pasekmes Lietuvos valstybei ir Lietuvos piliečiams. Tą patį svarbu padaryti ir dėl minėto 1938 m. kovo 17 d. ultimatumo.

Primintina, kad, pavyzdžiui, Vokietijos aukštoji valdžia ir asmeniškai kancleris Vilis Brandt’as, atsiklaupęs aukų memoriale Lenkijoje, atsiprašė už fašistinės Vokietijos valdžios nusikaltimus. Toks atviras, tiesus ir garbingas Lenkijos valdžios tų santykių įvertinimas iškart būtų priimtas kaip visiško pasitikėjimo kaimynais ženklas ir tik po to galima sėstis prie stalo paritetiškai spręsti visus klausimus.

Šito ženklo Lenkijos valdžia nepadarė, tai yra nieko niekada nebuvę labai žalingo Lietuvai įvykdyta. Na, o mes vis patiriame ženklų, kurie kelia nepasitikėjimą.

Prisimename 1990-1991 m. Vilniaus krašto lenkų autonomijos siekius, prieš kurį laiką ginkluotų Lenkijos raitelių marširavimą po Lietuvą, 2012 m. kovo 17-ąją, Lietuvos pažeminimo dieną, lenkų demonstraciją Vilniuje, Lenkijos užsienio reikalų ministro Radoslavo Sikorskio daugkartinius ,,šeimininkiškus“ nurodymus ir komentarus Lietuvai.

Tiek L. Linkevičius, tiek G. Kirkilas savo jausmuose tiek jaunystėje, tiek po Kovo 11-osios nėra išgyvenę tikros nepriklausomybės prasmės, o procedūriniai paviršiniai sprendimai veda prie suvereniteto atsisakymo, savasties netekties ir patarnavimo galingesniems. Abudu politikai per dvidešimtmetį įgijo tokį supratimą, kad naudingesnė besąlyginė kapituliacija, o horizonte regimi antros autonomijos judesiai.

Jų nuostata atitinka bendrą Lietuvos valstybės chaosą, kuriame kiekvienas turi legalią teisę užmiršti Vasario 16-osios ir Kovo 11-osios Aktus, nubraukti Laisvės istoriją. Atsiklaupęs galiu prisiekti, kad šiandien apie idealizmą ir valstybę nėra su kuo kalbėti.

Jeigu šie pareigūnai atstovauja Lietuvos valstybei, tai čia tiktų perskaityti A. Maldeikienės mintį: ,,Lietuvos bėda, kad čia nėra jokios ideologijos, išskyrus sveiko proto ir argumentų stygių“ (,,Veidas“, 2011-07-25).

O tai reiškia tylaus ir ramaus nunykimo pagrindą.

Naujausi

Komentarai (18)

Rikiuoti
Algis2013-02-13 06:17

Labai pukus ir racionalus straipsnis.Mes patys sau tiesiog neturime savigarbos-is cia ie visos problemos.Dabartine politika su lenku klausimu neturi nieko bendra-sarbu itikti reksniam Tomasevskiam.

to 15. Norge2013-02-12 21:33

kodel turi gerbti tuos kurie patys saves negerbia?

Lola2013-02-12 18:54

Labai geras ir teisingas straipsnis, tik kodėl visi, kalbantys apie lenkų okupaciją, niekad nepamini, kad Lietuvos gabalą su Vilniumi iš lenkų išvadavo rusai. Kaip ir Klaipėdos kraštą. Rusai iš esmės žymiai artimesni mums žmonės, o ir rusų tauta pati nukentėjo nuo komunistinio režimo... Bet ta varoma propaganda prieš rusus yra hiperbolizuota... Kai tuo tarpu būtent lenkai visais laikais niekino ir uzurpavo lietuvius.

Norge2013-02-12 17:45

Tikrai liudna kai musu politikai negerbia musu tautos.Tas prakeiktas nuolankumas ,didesniems skaiciumi.Zodis ,valstybe,Lietuvoj jau nera gerbiamas.Blogiausia tai,kad jau nebesugebame pelu atskirti nuo grudu.Politikai neturi jokios savigarbos,visiski tamsuoliai.Kur pagarba Lietuvos istorijai!?

pensininke2013-02-12 11:59

Rutai -sovietmečiu mažiau baugi buvau. Dabar bijau, kad po karo gimiau ir buvau sovietmečio gyventoja, teks bijoti, kad lietuvė esu, o didžiavausi prieš dešimtmečius. Vilniaus kraštą rusas po karo grąžino, savanoriškai lenkai neatidavė.

Joras2013-02-12 03:18

Politinė pedofilija naikina kitus ir save kartu,tempdama paskui visus į bedugnę.

keista2013-02-12 02:19

Gerbiu Endriukaitį, nesuprantu Linkevičiaus atsiprašymo, tačiau nesuprantu, ko čia visi tokie neadekvačiai jautrūs lenkų klausimu? Kažkas manipuliuoja mūsų sąmone, kažkokios jėgos oi kaip suinteresuotos, kad lietuviai tik piktintųsi, jaustųsi skriaudžiami nedoro lenko. Kažkam aktualu, kad nukreiptume savo mintis nuo rimtų problemų - nuo Garliavos tragedijos, nuo Pociūno žūties, nuo energetinės nepriklausomybės problemų. Kvaila visa tai, ramiau reikia žiūrėti į tų lenkų ambicijas. Nenori mokytis lietuvių kalbos, tegul būna beraščiai, čia jau jų problema. Kiek pažįstu Lietuvos lenkų, nelabai jie nori tos w savo pavardėse, čia daugiau rėksnių Tomaševskių išpūstas reikalas. Taigi ramiau, tyliau, adekvačiau lenkų klausimu

tora2013-02-11 21:56

grybauskaite linkeviciaus veiksma laimino ir laimina .valstybe uzvaldoma okupuojama IS VIDAUS.SKALDSYK IR VALDYK.DARYK PROBLEMAS,SEK NEVILTI,BAIME IR VALSTYBE BUS UZVALDYTA VISISKAI.gauti milijardai is europos tai skola-paskola,kuria reiks grazinti uz didziulius procentus,arba atiduoti viska kas yra lietuvoje.kovo 11 tai fikcija,kudirkos himnas tik isorinis simbolis tautai uzliuliuoti.

Gražina2013-02-11 21:51

Puikus straipsnis. Ačiū autoriui! Pritariu Rasai, Kostui ir kitiems, kurie teigiamai atsiliepia apie šį straipsnį ir pergyvena dėl Lietuvos ateities.

Romas2013-02-11 21:25

Daugelis Lietuvą palieka,kad nematytų,kaip iš mūsų tyčiojamasi,mums meluojama,iš mūsų vagiama.Nes mes savęs negerbiame, taip su mumis ir elgiamasi.Tai yra baisiausia kas gali būti,pažeminta tauta,nes mes tai leidžiam.

Kostas2013-02-11 20:50

Pritariu Rasai. Negi 7-as komentatorius nemato, kad siekiama pilnai įteisinti Vilniaus krašto autonomiją.

>3. rasa 2013-02-11 15:39:42 (78.62.133.231) parašė:2013-02-11 18:50

rašai nesąmones

Tikra tiesa ir ją reikia kartoti:2013-02-11 18:21

"Tiek L. Linkevičius, tiek G. Kirkilas savo jausmuose tiek jaunystėje, tiek po Kovo 11-osios nėra išgyvenę tikros nepriklausomybės prasmės, o procedūriniai paviršiniai sprendimai veda prie suvereniteto atsisakymo, savasties netekties ir patarnavimo galingesniems. Abudu politikai per dvidešimtmetį įgijo tokį supratimą, kad naudingesnė besąlyginė kapituliacija, o horizonte regimi antros autonomijos judesiai. Jų nuostata atitinka bendrą Lietuvos valstybės chaosą, kuriame kiekvienas turi legalią teisę užmiršti Vasario 16-osios ir Kovo 11-osios Aktus, nubraukti Laisvės istoriją. Atsiklaupęs galiu prisiekti, kad šiandien apie idealizmą ir valstybę nėra su kuo kalbėti. Jeigu šie pareigūnai atstovauja Lietuvos valstybei, tai čia tiktų perskaityti A. Maldeikienės mintį: ,,Lietuvos bėda, kad čia nėra jokios ideologijos, išskyrus sveiko proto ir argumentų stygių“ (,,Veidas“, 2011-07-25). O tai reiškia tylaus ir ramaus nunykimo pagrindą." Ačiū autoriui!

ruta2013-02-11 18:06

Manau , sovietmetis padare didziause zala Lietuvos pilieciams , jie patapo baugus , abejingi ciniski ir progmatiski / savo asmenine nauda auksciau uz viska / . Visi bijo politikuoti , diskutuoti , nes niekas nepritare laisvai mastanciam , principingam , padoriam zmogui . Kiek isilaikytu valdzia , jeigu tikru patriotu butu daugiau ? Bet , deja , dauguma tik ziuri , kaip ilysti paciam i siltesne vieta .. O musu valdziai ir nomenklaturai , Valstybe , tai ti8k tuscias zodis .. , stai ten kur galima pasipinigauti , tai jau vyksta judejimas , lozungai , metami milijonai reklamai ...

Deja,2013-02-11 17:56

bet dabar teks pripazinti (tai iseina ir atsiprasyti) ir irasus rusu kalba.O kaipgi kitaip.Jeigu jau leidziama vieniems, tai rusu pas mus irgi pakankamai daug.O kuo jie blogesni?

rasa2013-02-11 17:39

deja,ne vien tik raidės w reikės,bet ir kitų lenkiskų raidžių ir zenklų,kad dokumentuose būtų rašoma teisinga lenkų kalba. O kaip su diplomais,atestatais,banko kortelėmis? reiškia ,visi turėsim išmokti lenkų kalbą prievartine tvarka. Ir visa tai linkeviciu ir butekeviciu deka. Įteisinus lenkiškus užrašus Vilniaus krašte,to reikės ir Vilniuje, nes lenkų Vilniuje irgi yra. Lenkų kortos- 'pasai"- išdalytos. De fakto įteisinam autonomiją,kurią po kelių metų tokie socdemai ir nuolankieji lietuviai įteisins ir de jure. Grįžtame tyliai prie tarpukario Lietuvos. Ir to nematyti gali visiškai tik aklas ir kurčias. Neturim valdžios su stuburu. Opozicija moka tik ironizuoti prie mikrofonų ,kai sprendžiama nesvarbūs reikalai,o dabar jau kelinta diena -visiška tyla. Kur Kubiliaus,Landsbergio, Juknevičienės ir Masiulio pareiškimai? Nieko nesigirdi,sugeba tik tuščiais plepalais užsiiminėti. Prezidentūros nuomonė matomai sutampa su Linkevičiaus. Mūsų inteligentija prisitaikėliška:tylėjo prie sovietų,tyli ir dabar.

Algimantas2013-02-11 17:37

Būtų gera, kad šį Signataro straipsnį gautų visi Seimo nariai ir ministrai, kurie dar iki šiol neatsikvošėjo, gal atsikvošės. Ačiū autoriui ir portalui.

labai2013-02-11 17:24

liudna, bet tai tiesa. Kartais bandai su senu pazistamu siom temom uzvesti diskusija, bet greitai sulauki "ai, ka cia ta politika". Kazkaip zmones nesuvokia, kad tai nepolitika, o ju paciu ir ju vaiku, anuku gyvenimai.

Parašyti komentarą

Už komentarų turinį atsako patys jų autoriai. Įstatymų nežinojimas neatleidžia nuo atsakomybės. Parazitinius komentarus redakcija šalina be komentarų.

Komentarai paprastai paskelbiami iškart. Įtartini keliauja patvirtinimui.

Naujausi