2024 m. gruodžio 26 d.

 

„Blue Note“. Džiazo grietinėlė

Paskelbta: 2014-01-06 14:10 Autorius: Kęstas Vasilevskis | lzinios.lt
Įžvalgusis „Blue Note Records“ vadovų tandemas – Alfredas Lionas (kairėje) ir Francis Wolffas. Nuotr. iš jazzprofiles.com
Įžvalgusis „Blue Note Records“ vadovų tandemas – Alfredas Lionas (kairėje) ir Francis Wolffas. Nuotr. iš jazzprofiles.com

Ti­krai ne­per­dė­tu­me sa­ky­da­mi, kad mu­zi­kos įra­šų stu­di­ja „Blue No­te Re­cords“ džia­zo is­to­ri­jo­je uži­ma iš­skir­ti­nę vie­tą. Ši kom­pa­ni­ja bu­vo ta­pu­si ko­ne šven­ta kar­ve, ku­rios lei­džia­mos mu­zi­kos ko­ky­bės kves­tio­na­vi­mas ne­bu­vo lai­ko­mas ge­ro sko­nio ženk­lu.

Sa­vo kles­tė­ji­mo lai­kais „Blue No­te Re­cords“ iš ti­krų­jų dik­ta­vo džia­zo ma­das. Ka­dan­gi džia­zas bu­vo to me­to po­pu­lia­rio­ji mu­zi­ka, ne­t ga­li­ma sa­ky­ti, kad ši stu­di­ja bu­vo tarp pir­mū­nių ne tik vie­na­me mu­zi­kos žan­re, o vi­so­je XX am­žiaus Va­ka­rų kul­tū­ro­je.

„Blue No­te Re­cords“ JAV An­tro­jo pa­sau­li­nio ka­ro iš­va­ka­rė­se su bi­čiu­liais įkū­rė žy­dų kil­mės im­ig­ran­tas iš Ber­ly­no Alf­re­das Lio­nas. Vė­les­niais me­tais žur­na­lis­tai ne­pik­tai iro­ni­zuo­da­vo, kad, kaip čia yra, kad ge­riau­sią Ame­ri­kos mu­zi­ką įra­ši­nė­ja ir lei­džia at­vy­kė­lis iš už van­de­ny­no?

Tin­ka­mu me­tu tin­ka­mo­je vietoje

Vie­nas iš kom­pa­ni­jos sėk­mę nu­lė­mu­sių veiks­nių – jos įkū­ri­mo lai­kas: ket­vir­to­jo de­šimt­me­čio pa­bai­go­je džia­zas iš­gy­ve­no auk­so am­žių. Di­džio­sios dep­re­si­jos me­tu jis bu­vo ta­pęs po­pu­lia­riau­sia šo­kių mu­zi­ka, o mu­zi­kan­tai mė­ga­vo­si šlo­ve ir pui­kiai už­dirb­da­vo. Iš­ki­lo di­džiau­sios ket­vir­to­jo de­šimt­me­čio džia­zo žvaigž­dės, to­kios kaip klar­ne­tis­tas Ben­ny Good­ma­nas (be­je, žy­dų kil­mės iš­ei­vės iš Kau­no sū­nus), Gle­nas Mil­le­ris, ku­rio mu­zi­ką gro­jan­tis or­kes­tras ga­na daž­nai kon­cer­tuo­ja ir Vil­niu­je, bei Du­ke­‘as El­ling­to­nas, ti­kriau­siai gir­dė­tas net ne­si­do­min­tiems džia­zu.

Ki­tas įra­šų stu­di­jos sėk­mės fak­to­rius – pa­ti „Blue No­te Re­cords“ va­do­vy­bė: Alf­re­das Lio­nas ir vė­liau jo de­ši­nią­ja ran­ka ta­pęs vai­kys­tės drau­gas Fran­cis Wolf­fas. F. Wolf­fas iš pra­džių tvar­kė tik fi­nan­si­nius kom­pa­ni­jos rei­ka­lus, ta­čiau vė­liau ta­po A. Lio­no pa­va­duo­to­ju ir, be ki­ta ko, bu­vo at­sa­kin­gas už „Blue No­te“ lei­džia­mų mu­zi­kos al­bu­mų vir­še­lius. F. Wolf­fo ho­bis bu­vo fo­tog­ra­fi­ja. Jis yra įam­ži­nęs ti­kriau­siai vi­sus džia­zo he­ro­jus, ku­riuos įam­žin­ti tuo me­tu bu­vo įma­no­ma: pia­nis­tus Bu­dą Po­wel­lą ir Ho­ra­ce­‘ą Sil­ve­rį, būg­ni­nin­ką Artą Bla­key, ku­ris su gru­pe „Jazz Mes­sen­gers“ iš­lei­do kul­ti­niu ta­pu­sį al­bu­mą „Moa­nin‘“, sak­so­fo­no le­gen­dą Johną Col­tra­ne‘ą, tri­mi­tu gro­ju­sį Fred­die‘į Hub­bar­dą ir ki­tus.

„Blue No­te Re­cords“ ir čia užė­mė ly­de­rio po­zi­ci­jas. Vir­še­liai bu­vo ir aukš­tos me­ni­nės ver­tės, ir pa­trauk­lūs ko­mer­ciš­kai. Tai A. Lio­nui su­tei­kė ga­li­my­bę dar pla­čiau at­ver­ti pi­ni­gi­nę ir džia­zo mu­zi­kan­tams dos­niau mo­kė­ti ne tik už įra­šus, bet ir už re­pe­ti­ci­jas.

Klio­vė­si tik sa­vo vertinimais

Pa­lik­ti ryš­kų pėd­sa­ką mu­zi­kos is­to­ri­jo­je „Blue No­te Re­cords“ tan­de­mui pa­vy­ko dėl griež­to iš­ran­ku­mo ir ki­tų nuo­mo­nės ne­pai­sy­mo. Ne­sik­lio­vi­mas ki­tų ver­ti­ni­mais ir bu­vo jų rak­tas į sėk­mę. Jie jau­tė vy­rau­jan­čias ten­den­ci­jas, ta­čiau įra­ši­nė­jo tik to­kią mu­zi­ką, ku­ri pa­ti­ko jiems pa­tiems. Ir daž­niau­siai ne­pra­šau­da­vo. Štai penk­ta­ja­me de­šimt­me­ty­je A. Lio­nas nu­spren­dė įra­šy­ti al­bu­mą pia­nis­to, ku­rį mu­zi­kos kri­ti­kai pa­smer­kė kaip ne­ta­len­tin­gą, o kai ku­rie džia­zo klu­bų sa­vi­nin­kai bu­vo įsi­ti­ki­nę, kad jis pa­pras­čiau­siai ne­mo­ka gro­ti. Tas at­stum­ta­sis – for­te­pi­jo­no ko­ri­fė­jus Nu­me­ris Vie­nas The­lo­nious Mon­kas.

A. Lio­nas su­si­vo­kė, kad nau­jų­jų džia­zo ta­len­tų ieš­ko­ti rei­kia ne tarp dau­gy­bės pia­nis­tų, daug­maž vie­no­dai gro­ju­sių stri­de ir boo­gie-woo­gie sti­liais, ir ne tarp prieš­ka­riu iš­ki­lu­sių mu­zi­kan­tų kar­tos. Džia­zas spar­čiai ki­to, įgau­da­vo vis nau­jas for­mas. Šios mu­zi­kos at­ei­tis pri­klau­sė nau­jų idė­jų ku­pi­niems ir no­va­to­riš­kai gro­jan­tiems kū­rė­jams. Tai­gi jie ri­zi­kuo­da­vo ir pa­aiš­kė­jo, kad The­lo­nious Mon­kas bu­vo vie­nas iš dau­gy­bės lai­min­gų mu­zi­ki­nės lo­te­ri­jos bi­lie­tė­lių.

„Blue No­tes Re­cords“ ku­ria­ma at­mos­fe­ra tei­gia­mai vei­kė ir pa­čių mu­zi­kan­tų bend­ra­dar­bia­vi­mą. Pa­lan­kio­mis są­ly­go­mis dir­ban­tys, ge­rai ap­si­rū­pi­nę džiaz­me­nai ga­lė­jo vi­siš­kai at­si­dė­ti mu­zi­kos kū­ri­mui. To­kio­je ter­pė­je at­si­ra­do ir taip va­di­na­mos „blo­wing ses­sions“, ku­rių me­tu su­si­rink­da­vo anks­čiau kar­tu ne­gro­ję mu­zi­kan­tai ir be jo­kio su­si­kaus­ty­mo im­pro­vi­zuo­da­vo. Fi­nan­si­nė ne­prik­lau­so­my­bė lei­do rink­tis aukš­čiau­sio ly­gio džia­zo mo­der­nis­tus, ku­rių al­bu­mus žmo­nės pirk­da­vo ne­dve­jo­da­mi, nes pa­si­ti­kė­jo „Blue No­te Re­cords“ va­do­vy­bės sko­niu. Šis tan­de­mas kū­rė Ame­ri­kos mu­zi­kos is­to­ri­ją.

Kon­ku­ren­ci­ja pri­ver­tė siek­ti kompromisų

„Blue No­te Re­cords“ se­kė­si la­bai ge­rai, o to­kia sėk­mė daž­nai su­si­lau­kia kri­ti­kų ban­dy­mų su­men­kin­ti pa­sie­ki­mus. Pa­vyz­džiui, džia­zo is­to­ri­kas, ke­lių biog­ra­fi­jų apie pa­čius iš­ki­liau­sius džia­zo mu­zi­kan­tus au­to­rius Eri­cas Ni­sen­so­nas pra­ei­to am­žiaus pa­bai­go­je iš­leis­tą kny­gą pa­va­di­no „Blue: The Mur­der Of Jazz“ (Blue: Džia­zo žu­di­kas). Į ban­dy­mus įkąs­ti jo įra­šų stu­di­jai A. Lio­nas rea­guo­da­vo ma­ža­dug to­kiais ko­men­ta­rais: „Nė­ra jo­kių abe­jo­nių, kad su­kū­rė­me sa­vi­tą džia­zo sti­lių. Koks jis? Su­nku pa­sa­ky­ti. Pui­kiai pa­me­nu, kad apie mus sa­ky­da­vo, esą Alf­re­das ir Fren­kas įra­ši­nė­ja tik tai, kas jiems pa­tin­ka. Tai vi­siš­ka tie­sa! Net ga­lė­čiau pa­tiks­lin­ti: įra­ši­nė­da­mi džia­zą, mes ban­dė­me kliau­tis sa­vo in­tui­ci­ja.“

Vė­les­niais de­šimt­me­čiais, kai pra­dė­jo po­pu­lia­rė­ti ro­ken­ro­las ir soul sti­liaus mu­zi­ka, „Blue No­te Re­cords“ džia­zui te­ko su jo­mis kon­ku­ruo­ti. Ta­po su­nkiau lai­ky­tis to­kios pat be­komp­ro­mi­sės po­zi­ci­jos kaip iki tol. Nau­jie­ji sti­liai ne­abe­jo­ti­nai da­rė įta­ką džia­zui. Jis iš­si­ša­ko­jo į mu­zi­ką, pa­gal ku­rią ga­li­ma šok­ti, ir į mu­zi­ką, ku­rios ga­li­ma tik klau­sy­ti. Pa­sta­ro­ji ne­bu­vo ko­mer­ciš­kai sėk­min­ga, tai „Blue No­tes Re­cords“ va­do­vy­bę ir pa­ska­ti­no ryž­tis pir­mie­siems komp­ro­mi­sams. Jų įra­ši­nė­ja­muo­se al­bu­muo­se at­si­ra­do Lo­ty­nų Ame­ri­kos rit­mų ir ki­tų Ka­ri­bų jū­ra kve­pian­čių ele­men­tų.

Be to, džia­zo prie­an­gy­je jau lū­ku­ria­vo nau­jo­kas – lais­va­sis džia­zas (free jazz), pa­gal ku­rį vis dar bu­vo ga­li­ma šok­ti, bet ku­rio ne­var­žė nei me­lo­di­jos, nei har­mo­ni­jos, nei rit­mo ap­ri­bo­ji­mai. Nors A. Lio­nas ir F. Wolf­fas ven­gė kraš­tu­ti­nu­mų, ra­di­ka­liai nau­jų sti­lių, į nau­jo vė­jo gū­sį ne­ga­lė­jo ne­kreip­ti dė­me­sio. Iš­ki­lo di­le­ma: kaip nu­brėž­ti aiš­kią ri­bą tarp to, kas bu­vo va­di­na­ma ti­kra „Blue No­te“ mu­zi­ka ir tarp į ma­dą ne­su­lai­ko­mai be­si­ver­žian­čių avan­gar­di­nių gar­sų.

At­gi­mi­mas. No­rah Jones

Lai­kai kei­tė­si: ro­ken­ro­las, rit­menb­liu­zas ir sou­las gra­si­no vi­siš­kai už­gož­ti džia­zą, o avan­gar­diz­mas vi­sai ne­ti­kė­tai at­ve­dė į tam­sų ir gū­dų ak­li­gat­vį. To­kiais su­nkiais lai­kais bu­vo ryž­ta­si su­dė­tin­gam, bet ne­iš­ven­gia­mam žings­niui – par­duo­ti „Blue No­te Re­cords“.

1965 me­tais „Blue No­te Re­cords“ įra­šų stu­di­ją nu­pir­ko kom­pa­ni­ja „Li­ber­ty Re­cords“. Nors at­ro­dė, kad gy­ve­ni­mas to­liau te­ka įpras­ta va­ga, ke­li ge­ri mu­zi­kan­tai vis dėl­to pe­rė­jo į nau­jų­jų sa­vi­nin­kų kom­pa­ni­ją, o 1967 me­tų lie­pą, vie­no iš įra­šų me­tu A. Lio­nas stai­ga pa­ju­to, kad me­tas trauk­tis. Jis at­sis­ta­ty­di­no iš ei­na­mų par­ei­gų ir „Blue No­te Re­cords“ į sa­vo ran­kas pe­rė­mė F. Wolf­fas. Nuo ta­da vis­kas ėjo tik blo­gyn: ro­kas ir popmu­zi­ka per­si­vi­lio­jo di­de­lę da­lį džia­zo au­di­to­ri­jos, o „Li­ber­ty Re­cords“ ban­dy­mai at­gai­vin­ti sa­vo duk­te­ri­nę įmo­nę pri­ke­liant jau spė­tus pri­mirš­ti džia­zo or­kes­trus taip pat ne­at­ne­šė lauk­tų re­zul­ta­tų. At­ro­dė, kad tė­vo ne­te­ku­sios „Blue No­te Re­cords“ kom­pa­ni­jos sie­la pa­lie­ka kū­ną.

Pa­si­trau­kus A. Lio­nui, pa­blo­gė­jo ir fi­nan­si­nė įmo­nės pa­dė­tis. F. Wolf­fas iš­lei­do ke­lis vi­siš­kai ko­mer­ci­nius al­bu­mus, bet ir šie ne­pa­dė­jo iš­si­kaps­ty­ti iš kri­zės. Jis pats 1971 me­tais mi­rė, o A. Lio­nas, kar­tą ir vi­siems lai­kams pa­li­kęs džia­zą, ne­ke­ti­no su­grįž­ti.

Tie­sa, ne vis­kas bu­vo taip ny­ku. Pir­mai­siais nau­jo­jo tūks­tant­me­čio me­tais „Blue No­te Re­cords“ pa­vy­ko per­si­vi­lio­ti ar at­ras­ti nau­jų mu­zi­kan­tų ir iš­leis­ti sėk­min­gų al­bu­mų. Taip gar­sio­jo­je džia­zo stu­di­jo­je at­si­dū­rė ir soul le­gen­da Alas Gree­nas, ir tri­mi­ti­nin­kas, mu­zi­kas, dės­ty­to­jas Wyn­to­nas Mar­sa­lis, ir džia­zą su hip ho­pu de­ri­nęs pro­diu­se­ris Mad­libas, 2003 me­tais iš­lei­dęs al­bu­mą „Sha­des Of Blue“, ku­rio kom­po­zi­ci­jos įkvė­pė bū­tent „Blue No­te Re­cors“ iš­leis­ti įra­šai. Vyš­nia ant „Blue No­te Re­cords“ at­gi­mi­mo šven­tės tor­to ta­po pa­ti No­rah Jo­nes. 2002 me­tų jos al­bu­mo „Co­me Away With Me“ vi­sa­me pa­sau­ly­je par­duo­ta dau­giau nei 26 mln. ko­pi­jų. Be to, 2003 me­tais N. Jo­nes, o kar­tu ir „Blue No­te Re­cords“ džiau­gė­si net pen­kiais „Gram­my“ ap­do­va­no­ji­mais, ku­riuos pel­nė šis al­bu­mas.

Kalba redaguota ekspertai.eu

Association „Global Gaze Network“
IBAN: CH9409000000161276571
BIC: POFICHBEXXX
(banko pavedimo mokestis toks pat, kaip darant pavedimą ir Lietuvoje)
Adresas: Brandschenkenstrasse 53
Miestas: Zürich
Pašto kodas: 8002


 
Komentarai

 
Parašykite komentarą
Ekspertai.eu įspėja, kad komentaras – tai viešas informacijos paskelbimas.
Komentatorius atsako už savo viešai paskelbtą žinomai neteisingą, įžeidžiančią, šmeižikiško ar nusikalstamo turinio informaciją (tai yra komentarai, kuriuose skatinama tautinė, rasinė, religinė ar kitokia neapykanta, raginimai nuversti teisėtą Lietuvos valdžią, organizuoti sąmokslą prieš valstybę, pakeisti jos konstitucinę santvarką, kėsintis į nepriklausomybę arba pažeisti teritorijos vientisumą, šiais tikslais kurti ginkluotas grupes arba daryti kitus nusikaltimus, kuriais kėsinamasi į Lietuvos valstybę) LR teisės aktų nustatyta tvarka.
Ekspertai.eu komentarų neredaguoja.
Komentarai su keiksmažodžiais ar vulgarybėmis bei piktybiškai kartojami tekstai yra šalinami.
Vardas
Komentaras