27-asis „Vilnius Jazz“ festivalis atvers įspūdingą šiuolaikinio džiazo paletę. Tai renginys nemėgstančiai rutinos, trokštančiai naujų pojūčių publikai.
Jo eksperimentinę dvasią šiemet bene geriausiai atskleis trys grupės.
Avangardo grynuolių ritualai
Jau ketvirtadienį, spalio 16-ąją, sostinės Rusų dramos teatre išgirsime pasaulines improvizacinės muzikos žvaigždes – unikalų trio „Digital Primitives“.
Kritikai pripažįsta: kad ir kiek kartų klausytumei šių avangardo grynuolių, jų muzika palieka magišką įspūdį, įtraukia į kolektyvinį ritualą, transo būseną. Tai archajiško pasaulio atspalvių ir skaitmeninio amžiaus intelekto, intuicijos ir disciplinos, tradicijos ir avangardo lydinys.
Neįprasta grupės kūryba liudija pagarbą bliuzui ir moderniojo džiazo palikimui, žavėjimąsi roku, fanku, etnine ir pasaulio muzika.
Egzotišką ansamblio skambesį kuria vienas įdomiausių Niujorko džiazo scenos muzikų – multiinstrumentininkas, kompozitorius, muzikos pedagogas, multimedijos menininkas Cooperis Moore‘as.
Reikštis avangardinės muzikos scenoje jis pradėjo Niujorko loftų džiazo eroje, 8-ojo dešimtmečio pradžioje, subūręs trio „Apogee“ su kaimynystėje guvenusiu saksofonininku Davidu S.Ware‘u ir būgnininku Marcu Edwardsu.
Menininkas geriausiai žinomas kaip Williamo Parkerio, Davido S. Ware‘o ir Susie Ibarra‘os pianistas, bet labiausiai intriguoja savo eksperimentais su jo paties pasidarytais iš įvairių atliekų instrumentais. Tai – styginis „diddley bow“, vienastygis bosas „twinger“, tristygė bandža, ksilofoną primenanti „ashimba“, bambuko fleita, lūpinis lankas „mouth bow“ ir kiti. Dalį jų išgirsime ir Vilniaus scenoje.
C. Moore‘as ir instrumentus gaminasi kaip pirmykštis žmogus iš to, ką suranda aplink save. „Jei man reikėtų groti, bet neturėčiau kuo, bet kur atsidūręs per kelias valandas pasidaryčiau instrumentą“, – tikino menininkas.
Unikalus trio stilius būtų neįmanomas ir be izraeliečio Assifo Tsaharo saksofono skrydžių. Nedaug jaunosios kartos improvizuotojų kelia Niujorke tokį susidomėjimą kaip jis. Nedaug kas jam prilygsta originalumu ir emociniu poveikiu.
A.Tsaharas grojo su visa plejada muzikos elitui priskiriamų improvizuotojų – Cecilo Tayloro orkestre, Butcho Morriso kolektyve „Conduction“, Williamo Parkerio „Little Huey Orchestra“, su Hamidu Drake‘u, Susie Ibarra, Rashiedu Ali, Warrenu Smithu, Wilburu Morrisu, Le Quan Ninhu, Johnu Tchicai, Fredu Andersonu, Robu Brownu, Roy Campbelu, Geraldu Cleaveriu, Kenu Vandermarku, Kentu Kessleriu.
Be to, Assifas yra vienas garsiojo „Vision“ festivalio steigėjų bei įrašų kompanijos „Hopscotch Records“ siela. „Vilnius Jazz“ scenoje nuolatinį „Digital Primitives“ būgnininką Chadą Taylorą pakeis Danijos džiazo scenos pažiba Krestenas Osgoodas.
Gitarą pakeis trys pūtikai
Šeštadienio dieninis koncertas (pradžia 16 val.) bus dar keistesnis. Publikos laukia neįprastas trimito (Sylvain‘as Bardiau), bosinio saksofono (Fredas Gastard‘as) ir trombono (Matthiasas Mahler‘as) trio iš Prancūzijos „Journal Intime“ , kuriam paklūsta visi muzikos stiliai, kuris savo skambesiu gali atstoti ir visą bigbendą, ir elektrinę gitarą.
Taip ir bus: trijulė skels roko legendos Jimi Hendrixo šlagerius. Šią programą „Journal Intime“ rodo pasauliui jau ketvirtus metus, įgrojo ją į kompaktinę plokštelę „Lips on Fire“, bet susidomėjimas ja neslūgsta. Pasirodymu „Vilnius Jazz“ scenoje kolektyvas baigia 10-ties koncertų Baltijos turą.
Vaikinai dievina Jimi Hendrixą, nes jis buvo ne tik gitaros genijus, bet ir nerimstantis, neatrastų muzikos teritorijų ieškantis laisvamanis, bandęs sujungti kosminiu tiltu beribę kūrybinių paieškų erdvę ir nesenstantį bliuzą.
„Journal Intime“ nebando imituoti jo kūrybos – trio atiduoda dievukui duoklę skraidindamas publiką į savo fantazijų pasaulį. Šis dialogas – jų jėgoms, nes trijulės technika – įspūdinga, skambesių ir tembrų paletė – neišsemiama, ji trykšta nežabota energija ir trokšta nuotykių.
Ekscentrikai olandai
Bus festivalyje ir panko spalvų, nes atvyksta legendinės olandų pank grupės „The Ex“ siela Lucas Exas. Jis pasirodys su trimis patrakėliais iš kitų muzikos pasaulių – daugiaveidžiu vokalistu Hanu Buhrsu, akademinės muzikos pažiba perkusininke Tatiana Koleva ir roko gitaristu René van Barneveldu, susibūrusiais į grupę „Rubatong“.
Tai vienas įdomiausių festivalio kolektyvų. Toną jam duoda įsakmus, agresyvokas H. Buhrso vokalas, primenantis patrakėlišką 7-8 dešimtmečių amerikiečių novatoriaus Timo Bucley ekspresiją, avangardininko Dono Van Vlieto (Captain Beefheart) eksperimentus.
Vis dėlto H. Buhrso ekscentrika ir eilės nenustelbia kitų grupės narių meistrystės ir savitumo. Nepakartojamą „Rubatong“ veidą kuria keturi lygiaverčiai partneriai.
„Rubatong“ kūryboje susilieja bliuzo ir roko energija, šiuolaikiškos mušamųjų spalvos su elektronikos prieskoniu, performanso aistra. Kiekvienas grupės kūrinys – tai tarsi trumpas intensyvus, elektrizuojantis filmas.
Tai koncertai, kurių negalima praleisti.
„Digital Primitives“ (JAV, Izraelis, Danija) koncertuos sostinės Rusų dramos teatre spalio 16 d. 19 val., „Journal Intime“ (Prancūzija) ir „Rubatong“ (Olandija) – spalio 18 d. 16 val.
Naujausi
Naujausi komentarai
Gytis
IP 84.15.129.182 | 21:28:08
Jei tai pajuokos teismas, kodel i ta teisma reikejo priduoti Putina? Taip mes tik apsijuoksime pries ruskius...
> Darijus
IP 84.32.192.178 | 21:01:45
Kokie čipai, kokios skalbimo mašinos. Su ragatke riešutą paleido....