Tarptautinis kino festivalis „Baltijos banga“, kaip ir kasmet, vasaros pabaigoje kviečia savo žiūrovus Lietuvos pajūryje pasimėgauti naujausiais Baltijos šalių vaidybiniais ir dokumentiniais filmais. Penkerių metų jubiliejaus proga žiūrovų laukia ypač kruopščiai atrinkta festivalio programa.
Su penktuoju gimtadieniu „Baltijos banga“ pagaliau įsisiūbuoja, o jos geografinė amplitudė plečiasi – šiemetėje programoje bus parodyta 19 kino filmų jau iš 5 šalių: 7 iš Lietuvos, po 4 iš Latvijos ir Estijos ir po du filmus iš skandinaviško Baltijos pajūrio – Danijos ir Suomijos. Festivalis Nidoje vyks rugpjūčio 22–29 d.
Festivalio atidarymo išvakarėse siūlome pasimėgauti savitu ir pasaulyje jau išgarsėjusiu skandinaviško kino menu. „Agilos“ kino ekrane suksis du vaidybiniai danų filmai: savamokslio scenaristo ir režisieriaus Martino Z. Zandvlieto biografinė drama „Komediantas“ (2011), skirta vieno žymiausių praeito šimtmečio danų kultūrinio herojaus komiko Dircho Passerio atminimui, ir klasikinės W. A. Mozarto operos motyvais Kaspero Holteno sukurtas debiutinis eksperimentinis filmas „Don Žuanas“ (2010), kuris garsiojo moterų suvedžiotojo, nepasotinamo Don Žuano istoriją perkels į brutalią šiuolaikinio pasaulio tikrovę. Žymiosios operos arijas filme atlieka pasaulinio garso solistai.
Festivalio atidarymui rugpjūčio 23-iąją pasirinktas užsienio žiūrovų simpatijas pelnęs ir daugelio festivalio prizų laimėjęs lietuvių kūrėjų mokslinės fantastikos trileris „Aurora“. Filmo pristatyti atvyksta jo režisierė Kristina Buožytė, aktorė Jurga Jutaitė ir filmo prodiuserė Ieva Norvilienė.
Šeštadienį, rugpjūčio 24-osios rytą, programą pradės dalykinis kino profesionalams skirtas seminaras „Baltijos šalių kinas: režisieriaus ir prodiuserio santykiai“, Lietuvos, Latvijos ir Estijos kino kūrėjus kviesiantis padiskutuoti apie svarbiausius kino industrijos kūrybinius profesinius santykius ir Baltijos kraštuose susiklosčiusias jų tradicijas.
Šeštadienis – taip pat ir Šeimos diena. Popietę bus surengta festivalio Animacijos mokyklėlės filmuko linksmoji premjera, kurios visada nekantriai laukia mokyklėlės dalyviai ir jų šeimos nariai, bei jaunųjų filmo kūrėjų įšventinimo į animatorius ceremonija. Šeimos dieną vainikuos puikus latvių režisieriaus Janio Nordso filmas „Mama, aš tave myliu“ (2013), šiemet Berlyno kino festivalyje pelnęs tarptautinio žiuri pagrindinį prizą „Kplus kartos“ jaunimui skirtų filmų kategorijoje. Ši tikroviška drama mėgina praverti duris į užsisklendusio paauglio jausmų pasaulį, analizuoja, regis, trapius ir beveik dūžtančius, tačiau esminius, būtinus, niekuo nepakeičiamus bręstančio vaiko santykius su mama.
Poetinės dokumentikos ir eksperimentinio kino režisieriaus iš Latvijos Davio Simanio dokumentinis filmas „Paskutinės šventovės metraščiai“ (2012) ekrane pasirodys sekmadienio vakarą. Poetiška filmo operatoriaus kamera stebėjo ir įamžino daugiausia ginčų bei diskusijų sukėlusio naujojo Latvijos bibliotekos pastato statybas.
Šventadienį užbaigs juodoji komedija „Estiški grybavimo ypatumai“ (2012), ją pristatys filmo režisierius Toomas Hussaras. Pabrėžtina, kad šis debiutinis pilno metražo režisieriaus darbas pateko tarp pretendentų į „Oskaro“ apdovanojimą geriausių filmų užsienio kalba kategorijoje. Politinės satyros elementų nestokojančioje komedijoje, kurios pagrindiniai personažai – korupcija įtariamas politikas ir pasipūtusi popso žvaigždė, smagiai pasišaipoma iš kai kurių dabarties politikų ir popso atlikėjų nesąžiningo elgesio siekiant valdžios ir populiarumo.
Pirmadienio programos pradžia skiriama lietuvių režisierių dokumentiniams filmams. Ir didelių, ir mažų kino žiūrovų širdis turėtų paliesti du šiuolaikiniai pasakojimai, sukurti iš vaikų požiūrio taško. Pirmajame – Giedrės Beinoriūtės „Pokalbiai rimtomis temomis“ (2012) – vaikai ir paaugliai prieš nuogą kameros akį mėgina atskleisti aplinkinį pasaulį, pasidalyti savo didžiausiais rūpesčiais ir svajonėmis. Antrasis filmas – „Liza, namo!“ (2012), kurį režisavo psichologinių subtilybių kine meistrė Oksana Buraja, pasakoja apie mergaitę, kuri savo nesitaikstymą su šiurkščia ją supančia aplinka ir jai nesuprantamu suaugusiųjų pasauliu parodo nuolat bėgdama iš namų.
Vėlesnėje vakaro programoje žiūrovai išvys estų režisieriaus Sulevo Keeduso dokumentinį filmą „Rusai Varnų saloje“ (2012) apie Dievo užmirštą salą ir nuo gamyklos uždarymo ten gyvenančius nevilties apimtus žmones bei latvių režisierės Inaros Kolmanės šiuolaikinę pasaką „Mona“ (2012), kurios herojė – jauna ir naivi mergina iš kaimo, tikras gamtos vaikas – išves iš proto net tris ją įsimylėjusius vyrus. Vieną jų – verslininką Tomą – vaidina lietuvių aktorius Saulius Balandis.
Antradienio programą pradės latvių dokumentinis filmas „Dokumentininkas“ (rež. Ivaras Zviedris, Inesa Klava, 2012), siūlysiantis pažvelgti į visiškai naujus, neįprastus, net šokiruojančius santykius tarp kameros ir žmogaus, tarp režisieriaus ir jo filmuojamo herojaus. Estų režisieriaus Peetero Brambato filmas „Kosmosas, 1968-ieji“ (2011) žiūrovą nukels į 7-ąjį dešimtmetį, kai kartu su roko muzikos ir kontrkultūros pakilimu Estijoje iškilo ir protestų prieš sovietinę santvarką banga, dar po dviejų gerų dešimtmečių pasibaigusi tikruoju sovietų imperijos žlugimu.
Tarptautinis kino festivalis „Baltijos banga“, kaip visuomet, suteiks progą pamatyti ir keletą trumpo metražo filmų, jų programoje išvysime tris jaunųjų Lietuvos režisierių darbus: Andriaus Blaževičiaus „Dešimt priežasčių“ (2011), Roko Etermano „Paskutinė medaus mėnesio diena“ (2011) ir Jūratės Samulionytės „Laikinai“ (2011). Šių filmų veikėjai – tai keistos, juokingos ar vienišos būtybės iš nūdienos Lietuvos: daugiabučių kvartalo gyventojai, jaunos poros, uždarbiauti į užsienį išvykusių tėvų palikti vaikai.
Trečiadienį festivalyje svečiuosis du suomių režisierės Saaros Cantel vaidybiniai filmai – lyg vienu atokvėpiu papasakoti septynių labai skirtingų moterų likimai filme „Širdies dūžiai“ (2009) bei moteriškai subtilus filmas „Po tuo pačiu dangum“ (2012), kuris atskleis trijų tame pačiame name gyvenančių vienos giminės moterų likimus, nusidriekusius per tris dešimtmečius nuo Suomijos karo su Sovietų Sąjunga iki šių dienų.
Festivalio uždarymo dieną – rugpjūčio 29-ąją – pakviesime pažiūrėti lietuviško dokumentinio filmo „Tėvas“ (rež. Maratas Sargsyanas, 2012). Jo herojus – standartų neatitinkanti asmenybė. Buvęs kalinys ir avantiūristas, sovietiniuose kalėjimuose praleidęs dvidešimt savo gyvenimo metų Vidas Zenonas Antonovas, kitados žinomas Mafijos tėvo pravarde, dabar, sulaukęs 71 metų, yra rūpestingas ir mylintis dešimties vaikų, dviejų anūkų ir naujagimio sūnaus tėvas. Filmo kūrėjų nuomone, šis kino pasakojimas turėtų pakoreguoti kai kurių žiūrovų supratimą, kokia yra ar gali būti laiminga ir mylinti šeima.
Netipiškų meilės tvarumo įrodymų rasime ir paskutiniame šių metų „Baltijos bangos“ filme – istorinėje estų dramoje „Gyvieji vaizdeliai“ (2013), kurią pristatys pats jos režisierius Hardis Volmeras. Filme, išradingai supintame iš groteskinių ir melodraminių nebyliojo bei aukso amžiaus kino vaizdų, įterptų į dabarties pasakojimą, atsiskleis vieno ypatingo Talino senamiestyje stūksančio namo istorija, kurioje savo pėdsakus paliko ir didieji XX šimtmečio įvykiai, savų bei svetimų žmonių likimai ir – kas labiausiai džiugina – meilės gija, nenutrūkusi per visą garbaus amžiaus sulaukusio kino mechaniko gyvenimą.
Baigiantis vasarai, rugpjūčio 30–31 d. penktoji „Baltijos banga“ pasieks ir Klaipėdos krantą. Klaipėdos kultūrų komunikacijos centre (Didžioji Vandens g. 2) uostamiesčio žiūrovai galės išvysti 6 festivalio programos filmus: be jau minėtų filmų – latvių „Monos“, „Paskutinės šventovės metraščių“, „Dokumentininko“ ir estų „Gyvųjų vaizdelių“, bus parodytas šiltas ir jautrus Juozo Matonio dokumentinis pasakojimas „Baltajam skersgatvy“, kuris nuves į pasaulį, regimą šiek tiek kitokių nei dauguma mūsų žmonių akimis. Rugsėjo 1-ąją festivalis pakvies į Šeimos dieną su „Baltijos bangos“ animacijos mokyklėlės vaikų sukurto filmuko premjera, spalvinga animacinių filmų programa ir vakare visai šeimai skirtu latvių vaidybiniu filmu „Mama, aš tave myliu“.