2024 m. gruodžio 3 d.

 

Lietuva lietuviams

14
Paskelbta: 2013-03-05 14:11 Autorius: Vytautas Sinica

Valstybinių švenčių fone kiekvieną pavasarį viešumoje pradedami įvairiausiais balsais linksniuoti Lietuvos nacionalistai ir ypač jų šūkis „Lietuva lietuviams“. Patys susivokę ar pažangesnių vakariečių paprotinti Lietuvos politikai ir visuomenės veikėjai kone vieningu unisonu pasmerkė šį šūkį kaip diskriminuojantį Lietuvos tautines mažumas, keliantį įtampas ar net skelbiantį susidorojimo su kitataučiais šalyje siekį. Simboliškai visą šį dėmesį vainikuoja neeilinis svečias – garsiausias nacių medžiotojas, S.Wiesenthalio biuro Jeruzalėje direktorius dr. Efraimas Zuroffas, oficialiai atvykęs stebėti nacionalistų eitynių Kaune.

Kovo 11-osios eisenai Vilniuje leidimas taip ir nebuvo išduotas, nors pats reikalavimas prašyti leidimo viešam susibūrimui prieštarauja tarptautinei teisei ir Konstitucijai, ką pernai teismas išaiškino vadinamojoje signatarų byloje (2012-09-28 naujiena „Sąjūdininkai išteisinti galutinai“). Suvokdami savo konstitucinę teisę tik informuoti apie viešuosius susirinkimus eitynių organizatoriai greičiausiai nepabijos dar vieno teismo proceso ir neatsisakys planų žygiuoti Gedimino porspektu, o tai leidžia pagrįstai tikėtis dar didesnio ažiotažo ir provokacijų eisenos metu Vilniuje.

Patį garsųjį šūkį dažniausiai linkstama suprasti siauriausia ir banaliausia galima prasme: esą skanduojant „Lietuva lietuviams“ kviečiama išnaikinti Lietuvoje kitataučius. Tokia mąstymo neapsunkinanti interpretacija galimai tinka marginaliai daliai šių eisenų dalyvių, tačiau patys jų organizatoriai ir iškilesni jose dalyvaujantys asmenys šūkį supranta ir aiškina visiškai kitaip. Savo ruožtu visuomenė turi atsakyti į klausimą, ar nori tenkintis savo vaizduotės vaisiais, ar suvokti reiškinius pagal jų autorių intencijas ir vertinti juos adekvačiai.

Tautos ir valstybės atsakomybės ryšys

Lietuvių tautinio jaunimo sąjungos (LTJS) pirmininkas Julius Panka primena, kad pilnas šūkis yra „Lietuva lietuviams, lietuviai Lietuvai“, nors žiniasklaida linkusi pasigauti tik jo santrumpą. Tokia formuluotė leidžia užčiuopti socialinę potekstę – kalbama pirmiausiai apie abipusį pareigos santykį tarp valstybės ir tautos. Kaip siūlo suprasti pats J.Panka, Lietuva kaip valstybė šiuo šūkiu kviečiama tarnauti ją sukūrusiai tautai. Viena pamatinių nacionalizmo prielaidų teigia, kad valstybės egzistuoja kaip priemonė tautos kūrybinei energijai skleistis ir tapatumui puoselėti. Šią valstybės funkciją valdžios aparatas privalo užtikrinti konkrečiais veiksmais, teisėkūros sprendimais. Valstybė turi priklausyti tautai kontrolės ir pavaldumo prasme. Net banalu, kad tai skelbia ir Lietuvos (kaip ir daugelio kitų šalių) Konstitucija.

Iš kitos pusės šūkis apibrėžia tautos atsakomybę savo sukurtai valstybei. „Lietuviai Lietuvai“ – tai kvietimas dirbti savo šaliai, rūpintis jos gerove greta asmeninės, neemigruoti, nebūti abejingiems valstybės gyvenimui. Jei nacionalinė valstybė sukuriama kaip būtinoji sąlyga klestėti tautos kūrybiniam potencialui, tai kiekvieno tautos atstovo moralinė pareiga yra šia ne be aukos jam iškovota teise naudotis ir ją realizuoti darbu, kiekvienam savo srityje. Akivaizdu, kad šia prasme tiek valstybė savo suteikiamomis sąlygomis realizuoti gebėjimus, tiek piliečiai savo pasiryžimu kurti Lietuvą šiuo metu yra toli nuo tokio idealo ir reikalinga jį skelbti, nes valstybė nėra gėris savaime.

Suverenumo siekis

Kitas pamatinis nacionalizmo teiginys sako, kad kiekviena tauta turi būti absoliuti šeimininkė savo valstybėje, tad ir lietuviai Lietuvoje turi diktuoti jų bendrabūvį apibrėžiančias kultūrines-moralines normas ir, žinoma, teisinę bazę. Tai XIX a. visuotinai paplitęs suverenios savivaldos siekis, daugelio modernių tautiškumo teorijų klaidingai tapatinamas su pačiu tautiškumu apskritai. „Lietuva lietuviams“ yra būtent tokio nedalomo suverenumo šauksmas. Jis reikalauja, kad tik Lietuvos piliečiai – Tauta, kaip didžiąja raide įrašyta Konstitucijoje, – galėtų spręsti savo gyvenimo sąlygas formuojančius klausimus. Tauta gali deleguoti savo apsisprendimo teisę atskirose srityse, tačiau čia būtina vadovautis subsidiarumo principu – deleguoti viršvalstybinėms institucijoms tik tuos klausimus, kurių išspręsti savivaldi politinė bendruomenė pati nepajėgia bet kuriuo atveju. Galima nesutarti dėl suverenumo atsisakymo masto, tačiau tragikomiško referendumo dėl stojimo į ES metu Tauta tikrai nesuprato, kiek daug teisių deleguoja.

Šūkio „Lietuva lietuviams“ skanduotojų įsitikinimu, suverenumo deleguota akivaizdžiai per daug. Tiek formaliai, tiek neformaliai lietuviškojo gyvenimo normos yra keičiamos tarptautinių ar tiesiog užsienio struktūrų įtakos. Tariami „žalieji“ formuojasi Rytų, o „žmogaus teisių“ gynėjai – Vakarų interesų pagrindu. Šį procesą bandoma maskuoti tariamai savaimingos visuomenės raidos postmodernėjimo linkme vaizdiniu, nors tuo pačiu metu vertybes ir teisinę aplinką performuoti aktyviai siekia dosniai finansuojami socialinės inžinerijos centrų filialai mūsų šalyje, o vieną nacionalinės valdžios sprendimą po kito keičia Europos Teisingumo Teismo sprendimai. Vėlgi, galima diskutuoti, ar šiandienė Lietuvos tikrovė būtent tokia, tačiau kaip tik tokią ją mato dėmesio sulaukiančių šventinių eitynių dalyviai. Norėdami vertinti jų šūkius, turime suprasti ir jų pačių politinės tikrovės vertinimą. „Lietuva lietuviams“ reiškia besąlygišką suverenaus apsisprendimo reikalavimą Lietuvos piliečiams, kurie, kiekvieno nacionalisto supratimu, vieninteliai turi teisę kurti Lietuvą, kurioje gyvena. Geri ar blogi, modernūs ar atsilikusio mąstymo sprendimai turi kilti iš pačios politinės Tautos.

Tautinės mažumos

Čia tampa aktualus kone pats opiausias „Lietuva lietuviams“ aspektas – požiūris į tautines mažumas. Iš tiesų jis buvo atskleistas pačių Vasario 16-osios eisenos Kaune dalyvių žinių korespondentams: eisenoje laukiami visi, mylintys valstybę, o etninė tautybė šiuo atveju nėra svarbu. Ji iš tiesų nesvarbi. Tačiau klausimas dvipusis: kaip tautinėms mažumoms palaikyti šūkį „Lietuva lietuviams“ ir kaip šis šūkis gali apimti tautines mažumas?

Kiekvienas ne lietuvių kilmės valstybei ištikimas Lietuvos pilietis yra lygiai brangus ir vertingas Lietuvos valstybei kaip ir jai ištikimi etniniai lietuviai. Kiekvienas tautinių mažumų atstovas yra gyvenimo aplinkybių pasmerktas dvilypumui: jis turi būti savo tautos kultūros atstovas ir jausti politinę ištikimybę šaliai, kurioje gyvena (taigi priklausyti kitai politinei tautai). Šią sąlygą atitinkantys bet kurios valstybės piliečiai yra visaverčiai politinės bendruomenės nariai. Tačiau toks dvilypis tapatumas iš tautinės mažumos atstovo reikalauja pripažinti, kad valstybė, kurioje jis gyvena, yra sukurta kitos tautos apsisprendimo teise ir kad konkreti tautinė mažuma naudojasi kitos tautos sukurto valstybingumo ir išsilaisvinimo iš totalitarizmo vaisiais.

Suprasdamos šį lietuvių tautos santykį su valstybe, tautinės mažumos gali demonstruoti tą patį atsakomybės prieš valstybę jausmą, suverenumo siekį ir reikalauti atsakingo savo funkcijų vykdymo iš valstybės, kurioje gyvena. Natūralu, kad tautinėms mažumoms priklausantys piliečiai apskritai yra tų pačių kultūrinių-moralinių normų kaip ir etniniai lietuviai, didelė jų dalis socializuoti tose pačiose mokyklose, jiems įdiegtos tos pačios moralinės „raudonosios linijos“ ir įprasta laikytis tų pačių valstybės įstatymų. Tokie kitataučiai piliečiai, lygiai kaip lietuviai, nenori ir neturi būti veikiami išorinių veiksnių vykdomos socialinės inžinerijos ar įstatymų primetimo.

Kiekvienais metais nacionalistų eitynėse dalyvauja nemaža dalis Tėvynę mylinčių ir tuo besididžiuojančių tautinių mažumų atstovų, kurie tai daro tikrai ne iš tariamos nacionalistų baimės (greičiau galima bijoti tautiečių pasmerkimo) ar naivumo. Daugybė žmonių Lietuvoje nėra etniniai lietuviai, tačiau saugodami kultūrinį tautiškumą yra sąmoningi Lietuvos piliečiai. Šis faktas, laimė, pagaliau atsidūrė ir žiniasklaidos akiratyje – ne viena televizija parodė Vasario 16-osios eitynėse laisva valia dalyvavus ir patriotiškai nusiteikusius Kauno žydus, o to niekaip negali paaiškinti primityvią „Lietuva lietuviams“ šūkio interpretaciją puoselėjantys stebėtojai.

Išvados

Šventines nacionalistų eisenas būtina palikti ir puoselėti teisinga linkme. Jų organizatoriai vienareikšmiškai turi didžiuotis ir didžiuojasi, kad prie jų kadaise vien jauno būrio prisideda laisvės kovotojai, savanoriai, signatarai, Sąjūdžio iniciatyvinės grupės ir dabartinio Seimo nariai – žmonės, iš lėto keičiantys eisenos veidą ir šūkį „Lietuva lietuviams“ suvokiantys tekste aprašyta prasme. Nereikia turėti iliuzijų, kad šiuose renginiuose dalyvauja vien tokios sampratos šalininkai. Žinoma, dalis dalyvių jos nesuvokia ir jaučia neapykantą savo bendrapiliečiams. Tai problema, tačiau eisenų draudimas ir marginalizavimas yra prasčiausias jos sprendimas.

Žygių organizatoriai jau seniai turi apsivalyti nuo šovinistinio ar, dar blogiau, agresyvaus elemento ir kartu pritraukti nemarginalizuotų patriotų gretas. Kaip teigia patys organizatoriai, eitynės atviros visiems, mylintiems Lietuvą. Ko gero, geriausiai tai atskleidė Kaune su kitais nacionalistais žygiavęs signataras, Seimo narys Algirdas Patackas savo atvirame laiške Viktorui Diavarai. Visos tautos lygios ir nė viena jų nacionalistų nėra niekinama, o tą darantieji paprasčiausiai nėra nacionalistai ir neturėtų dalyvauti eitynėse, skirtose „Lietuvos vaikams“ atiduoti pagarbą savo Tėvynei. Tie, kuriems tai nepatinka, turėtų patys pasišalinti iš šios jiems svetimos iniciatyvos. Šūkį „Lietuva lietuviams, lietuviai Lietuvai“ visuomenei laikas suprasti ir priimti, o eisenų dalyviams jokiu būdu jo neatsisakyti. Gana bėgti nuo to, kas suteikė pagrindą mūsų nepriklausomybei, kurios, tiesa, kaip ir prieš 23 metus, taip ir dabar, ne visiems reikia.

www.desinieji.lt/menrastis-tribuna-2 (www.bernardinai.lt)

„Ekspertai.eu“ skelbiamą informaciją draudžiama visuomenės informavimo priemonėse atgaminti be raštiško asociacijos „Global Gaze Network“ sutikimo, kurį galima gauti adresu [email protected]
Kalba redaguota ekspertai.eu

Association „Global Gaze Network“
IBAN: CH9409000000161276571
BIC: POFICHBEXXX
(banko pavedimo mokestis toks pat, kaip darant pavedimą ir Lietuvoje)
Adresas: Brandschenkenstrasse 53
Miestas: Zürich
Pašto kodas: 8002


 
Komentarai

 
14. V.Ladas
(2013-03-09 11:51:36)
(62.212.203.41) Parašė:

Manau, jaunimas turėtų mažiau manifestuoti, keldamas dvejopai suprantamus šūkius, o dirbti savo tarpe švietėjišką atlietuvinimo darbą. Pirmiausiai,- švarinti kalbą, kalbėjimo stilių ir kultūrą. Kalbate pusiau rusiškai, nes vartojate kas antrame žodyje keiksmažodį, kuris dažniausiai dar vis rusiškas, nors jau ir "fakinamasi". Vidurinėje mokykloje, tai buvo "gūdžiu sovietmečiu" mūsų klasės mergaitės įvedė mokestį už kiekvieną pavartotą keiksmažodį. Už baudas pirko klasei saldainius. Po kiek laiko saldainių neragavome: išmokome kontroliuoti kalbą. Tai tik vienas pavyzdėlis, ką reikėtų daryti konkrečiai...



13. Kritikas Pikčiurna
(2013-03-07 16:28:42)
(78.56.140.149) Parašė:

Labai puikus, išmintingai nuosaikus ir išsamus straipsnis. Garbė autoriui. Nuo savęs galiu pridurti, kad viešoje erdvėja eskaluojamas šūkio "Lietuva lietuviams - lietuviai Lietuvai" iškraipymas, minint to šūkio pirmą dalį ir bandant tarp eilučių įterpti prasmę "tik" yra grubi ir įžeidžianti populistinė priešvalstybinė propaganda. Kaip esu rašęs, lietuviai, skirtingai nuo kitų tautų, turi žodį "Tauta", o kitų naudojamas žodis "nacionalizmas" lietuviams turi neigiamus šovinistinį arba priespaudos prasminius atspalvius, todėl laisvoje valstybėje nenaudotinas. Kalbant net labai taikliai parinktais šūkiais apskritai sunku ką nors tiksliai pasakyti. Tačiau net paprasta šūkių gramatinė ir loginė analizė gali daug atskleisti. Panagrinėkime minimą šūkį . Jei šis šūkis yra blogas, tai logiškai seka, kad geras turi būti priešingas šūkis: "Lietuva - nelietuviams..." Bet tai jau mes girdėjome visų okupacijų metais! Ar Lietuvos partizanai, rezistentai ir Sausio 13-tosios aukos už tokį šūkį padėjo galvas? Ar tam įstojome į Europos sąjungą ir NATO? Turbūt ne? O gal etniniai lietuviai neturi teisės Nepriklausomoje Lietuvoje pareikšti savo nuomonę kokios valstybės pageidauja? Autorius teisingai pastebėjo, kad Lietuvos Konstitucijoje valstybės pamatu yra laikoma Tauta. Konstitucija, kaip ir šūkiai, taip pat yra lakoniška, todėl galimos įvairios interpretacijos - ar kalbama apie lietuvių etninę Tautą ar apie Lietuvos valstybės politinę Tautą - piliečius. Čia nelengvas klausimas, nes Lietuvos valstybė atkurta tik prieš 23-jus metus ir yra jaučiamos migracijos bei okupacijos pasekmės - sąmonės dvilypumas. Tačiau būtina pabrėžti, kad visi piliečiai, nepriklausomai nuo jų etninės kilmės, priimdami Lietuvos pilietybę, sąmoningai ir atsakingai pasirašė priesaiką, kur pasižadėjo ginti Lietuvos Nepriklausomybę, laikytis Konstitucijos bei įstatymų. Kaip žinome priesaiką reikia šventai vykdyti, o už jos sulaužymą reikia griežtai bausti. Kodėl nebaudžiama? Beveik visi ne lietuviškos etninės priklausomybės gyventojai turėjo pasirinkimą ar tapti Lietuvos piliečiais ar grįžti į savo etninę Tėvynę. Etniniai lietuviai tokios alternatyvos neturėjo ir neturi, jie tik turi galimybę kurti savo valstybę arba būti emigrantais. Nežinau, kaip kiti, bet aš nenoriu tapti emigrantu savo Lietuvos valstybėje ir noriu būti jos atsakingu šeimininku. Teko girdėti iš ne vieno Lietuvos politiko tiesią ar užslėptą mintį, kad globalizacijos sąlygomis etninė Lietuva yra acenzūraronizmas. Tai gal ir Lietuvos istorija, lietuvių kalba bei kultūra jau yra acenzūraronizmas? Deja tokias pastangas "modernizuotis" stipriai jaučiame. O gal tai tyra tik ne modernizacija bet okupantų atrūgos? Tokia nuostata paverčia Tautinę ir valstybę pereinamu kiemu, na geriausiu atveju, viešbučiu. Siūlyčiau tokiems politikams tokius eksperimentus pradėti nuo savo namų - išardykite savo namų valdų tvoras, atverkite duris benamiams bei praeiviams ir pajauskite, kuo tai baigsis. Kol kas tokie politikai tik stato aukštas tvoras, apsaugos kameras, bei ginkluotą sargybą. Tas elgesio dvilypumas rodo veidmainystę ir tai, kad jie veikia prieš Lietuvos valstybę ir jos Nepriklausomybę. Pabaigai pridursiu, kad tikras tautiškumas ir Tėvynės meilė visada gerbia ir supranta kito žmogaus tokius pat jausmus, net jei jis yra kitos etninės kilmės. Tie, kas nori iš lietuvių atimti jų valstybę ir Tėvynę yra brutalūs okupantai. Jie taip parodo, kad nemyli ir savo etninės Tėvynės bei tautiškumo. Jie siekia tik paprastos greitos asmeninės naudos.



12. Paskykit zurofams
(2013-03-07 14:09:39)
(78.60.63.222) Parašė:

Paskykit zurofams, kad tik nereikia mūsų gazdinti-savoje šalyje aiškintis prieš 2 žydus, ką mes turėjom omenyje.lai Miliūtė , kuri į laidą sugeba pasikviesti vieną žyduką, kitą-iš mišrios šeimos ir visą laiką kamantinėja:KATU TADAJAUTEIIIII? ir nesiteikia į laidą pakviesti nei vieno paprasto lietuvio, aiškina , ką gi turėjo omenyje tokio šūkio autoraiai, neduok dieve, potekstė apie žydus? O ka jie čiaturi bendro, nesgi seniai išbėgo namo? Kiek laiko lietuvos televizija ir tauta bus pakanti tokiems išsišokėliams, tokiems subinlaižiams? Kas toks Zuokas, kurioklapčiukai, vadinantys save gėjais darys tvarką ir leis ar neleis Lietuvos žmonėms švęsti šventes taip, kaip jie nori, juk Vilnius-sostinė ir joje tvarka turi būti reglamentuojama ne korumpuotų zuokų, naujus milijonus švaistančiu "huhenheimams" NESITEIKIA PAKVIESTI NEI VIENO TAUTIEČIO, (NEREIKIA VARTOTI KVAILŲ TARPTAUTINIŲ ŽODŽIŲ, KAIP "NACIONALISTAS")



11. Ǒ
(2013-03-07 07:51:39)
(78.63.224.64) Parašė:

"valstybei ištikimas Lietuvos pilietis" - tai vienas iš 240 policininkų, dalyvavęs Garliavos pogrome? Man atrodo, kad tu, vaikeli, pirma pats sau ramiai išsiaiškink, ką nori pasakyti, ir pasidaryk sau išvadas.



10. +
(2013-03-07 00:09:08)
(78.60.156.126) Parašė:

Rita, nei Lenkijoj, nei Rusijoj, nei Prancūzijoj, nei Britanijoj kitataučiai karjerų nepadaro. Geriausiu atveju, jie savo kitoniškos kilmės neafišuoja, o dažniausia - slepia. Kaip savo lietuvišką kilmę slėpė Jonas Paulius Antrasis ar Komaras, pasivadinęs Komarowskiu. Marijai pritariu. Man atrodo tas nacistiškai skambantis šūkis tyčia naudojamas tam, kad tautiškumas atrodytų kaip nacizmas. Be to, man atrodo, kad pagrindinis pavojus Lietuvai yra čekistinė kontrrevoliucija. O iš jos - pavojus ir tautoms, ne tik lietuviams.



9. Ritai
(2013-03-06 22:21:55)
(98.223.178.66) Parašė:

Atleiskite, bet yra skirtumas tarp lietuvio Anglijoje ar Airijoje ir lenko Lietuvoje padeties. Anglu kalba pati prestiziskiausia pasaulyje. Lietuviu labai grazi ir sena, bet ja kalba tik 3 milijonai. Be to, bukime atviri, neetniniui lietuviui zymiai sunkiau padaryti karjera Lietuvoje. Imanoma, bet sunku. Ir, deja, situacija salyje su teisingumu beveik beviltiska. Lenkijoe siek tiek geriau. Todel zmones pragmatiskai iesko savo vaikams platesnes perspektyvos.



8. to Stasiui
(2013-03-06 12:26:50)
(82.140.169.149) Parašė:

žinoma ,valdžioje tie patys komunistai ir KGBiatai ,arba ju vaikai ir anukai,o iš tokiu nera ko laukti ,kad jie ka nors darytu Lietuvos ir jos žmoniu gerovei .Mano nuomone ,kad komunistas tai nera partijos narys ,bet tai yra atitinkamas neigiamo ,nusikalstamo žmogaus tipas .Jiems nerupi jokia morale ir negali rupeti ,nes jie kile iš pačiu žemiausiu visuomenes sluoksniu ,kuriems buvo tik vienas aišku - nedirbti ,gerti ir vogti ,o ta visa gauti galejo tik atimdami iš tu darbščiu ir protingu.Lietuva okupavo bolševikai ir jie sustojo i musu tautos žudiku partija .Butu kara laimejes Hitleris ir Lietuva butu okupuota vokiečiu tie dabartiniai komunistai visi butu sustoje i nacistu partija ir vadintusi fašistais ,nes jie neturi jokios morales .O svarbiausia ,kad kita tokia pat kvaila tautos dalis viso to nesupranta ir visus juos pastoviai renka i valdžia ir dar juos garbina. Nieko gero niekada Lietuvoje nebus, nes protingiausia ir darbščiausia tautos dalis sunaikinta Sibiro gulaguose ir KGB požemiuose.



7. pensininke
(2013-03-06 12:11:50)
(82.140.169.149) Parašė:

tai ,kokiomis gatvemis žygiuosite ir mes pensininkai žygiuosime su jumis .Kur ir kada rinktis?



Parašykite komentarą
Ekspertai.eu įspėja, kad komentaras – tai viešas informacijos paskelbimas.
Komentatorius atsako už savo viešai paskelbtą žinomai neteisingą, įžeidžiančią, šmeižikiško ar nusikalstamo turinio informaciją (tai yra komentarai, kuriuose skatinama tautinė, rasinė, religinė ar kitokia neapykanta, raginimai nuversti teisėtą Lietuvos valdžią, organizuoti sąmokslą prieš valstybę, pakeisti jos konstitucinę santvarką, kėsintis į nepriklausomybę arba pažeisti teritorijos vientisumą, šiais tikslais kurti ginkluotas grupes arba daryti kitus nusikaltimus, kuriais kėsinamasi į Lietuvos valstybę) LR teisės aktų nustatyta tvarka.
Ekspertai.eu komentarų neredaguoja.
Komentarai su keiksmažodžiais ar vulgarybėmis bei piktybiškai kartojami tekstai yra šalinami.
Vardas
Komentaras