Balandžio 4 d. 19 val. Vilniuje, Šiuolaikinio meno centre, rengiamas Lietuvos ansamblių tinklo (LAT) koncertas, skirtas kompozitoriaus Luciano Berio kūrybos retrospektyvai. Koncertas yra festivalio „Jauna muzika“ renginys.
Šiųmetėje festivalio „Jauna muzika“ garso galerijos programoje šalia nūdienos garso meno apžvalgų atsigręžiama į tekstą bei galimybes artikuliuoti jį meniniais sprendimais tarpdiscipliniškumo dvasia. Tekstas veikia kaip labai svarbus veiksnys žmogaus kasdieniame gyvenime, nesvarbu, ar tai būtų verbalus pasakojimas, ar skaitmeniniu pavidalu užšifruota informacija. Todėl prasminga pažvelgti į įvairius informacijos perdavimo šaltinius, tokius kaip balsas, raštas (tekstas: literatūra, drama, poezija) ir virtuali realybė. Tai atsispindi ir Lietuvos ansamblių tinklo muzikantų koncerto programoje, kurioje skamba L. Berio vokalinių kompozicijų retrospektyva nuo pirmųjų bandymų – tai 1952 m. sukurta „El mar la mar“ ("Jūra jūra") – iki paskutinio kamerinės muzikos opuso su vokalu – tai 1999 m. sukurta kompozicija „Altra voce“ ("Kitas balsas").
Luciano Berio (1925–2003) – XX a. italų kompozitorius, muzikinio avangardo atstovas, jo eksperimentinės idėjos ir viziniai elektroninės muzikos sumanymai tapo tarsi konstanta, į kurią rėmėsi tolesni moderniosios muzikos projektai visame pasaulyje. L. Berio atstovauja muzikiniam avangardizmui, tačiau šiandien jo kūryba vertinama kaip šiuolaikinės muzikos klasika. Tarp reprezentatyviausių šio autoriaus opusų – inovatyvūs kameriniai kūriniai vokalui ir instrumentams, elektronikai.
Atrodytų savaime aišku, kad 1925 metų spalio 24 diemą Ligūrijos regione gimęs Luciano Berio turėjo pasukti kompozitoriaus keliu – jo tėvas Ernesto ir senelis Adolfo buvo kompozitoriai, iš jų L. Berio sėmėsi pirmųjų muzikos žinių. Vėliau profesionalias muzikos studijas jis baigė Milano G. Verdi konservatorijoje (Giulio Cesare Paribeni ir Giorgio Federico Ghedini kompozicijos klasė), Tanglevude (JAV) lankė kompozitoriaus Luigi Dallapiccolos kompozicijos kursus. Jau 6-ajame dešimtmetyje L. Berio ėmė autoritetingai reikštis kaip muzikinio avangardo krypties atstovas. Ryškiausi to meto kūriniai – „Cinque Variazioni“ ("Penkios variacijos", 1952–1953), „Chamber Music“ ("Kamerinė muzika", 1953), „Nones“ ("Devinta valanda", 1954), „Serenada“ ("Serenada", 1957), drauge su Bruno Maderna 1954 m. jis įkūrė pirmąją elektroninės muzikos studiją Italijoje; to meto L. Berio eksperimentus elektroninės muzikos srityje įkūnijo kompozicijos „Momenti“ ("Akimirkos", 1957), „Différences“ ("Skirtumai", 1958–1959).
Tačiau vis dažniau kompozitorius kreipė dėmesį į neišsenkamus žmogaus balso skambesio ir atlikimo klodus, į muzikos garsų ir žodžių sąsajas; plačias galimybes jam atvėrė dainininkės Cathy Berberian (1950–1964 m. buvusios L. Berio žmona) talentas. Cathy inspiravo ne vieną L. Berio vokalinės kūrybos viršukalnę ir buvo viena ryškiausių pirmųjų jo kūrinių atlikėjų.
Lietuvos ansamblių tinklas (LAT) vienija šiuolaikinės muzikos interpretuotojus, skiria dėmesį aktualios muzikos atlikimui ir suteikia mūsų šalies muzikantams galimybę specializuotis šioje srityje. LAT siekia remti ir populiarinti naująją lietuvių kompozitorių muziką, kasmet Lietuvos auditorijai pristatyti įdomiausias užsienio moderniosios muzikos kryptis ir kūrėjus bei tapti organizacija ir atlikėjais stipriu šiuolaikinės muzikos kolektyvu.
LAT bendradarbiauja su Lietuvos kompozitorių sąjunga, Muzikos informacijos ir leidybos centru, Berlyne veikiančia Karsten Witt muzikos agentura, Lietuvos muzikos ir teatro akademija (LMTA), Vilniaus Goethe institutu.
Tarp svarbiausių LAT renginių minėtini šie projektai: lietuviškos muzikos koncertai Vakarų Vokietijos Radijo („Westdeutscher Rundfunk“) koncertų salėje Kelne (2009), Duisburge „Europos kultūros sostinės 2010“ Rūro regione renginiuose; Goethe instituto Lietuvoje projekte „Twilight Zone Ruhr meets Vilnius Lights“ Vilniuje (2009), B. Kutavičiaus kūrybos koncertų ciklas Vilniuje (2012), V. Baltako kamerinės operos „Cantio“ pastatyme festivalyje „Ultraschall“, Berlyno „Konzerthaus“ scenoje (2013). 2012 m. LAT surengė LMTA studijuojančių kompozitorių kūrybos konkursą, skatindamas aktyvesnį jų įsiliejimą į profesionaliosios muzikos pasaulį.
Koncerto 2013 m. balandžio 4 d. Šiuolaikinio meno centre 19 val. programa:
Luciano Berio (1925–2003)
„Sequenza III“ moters balsui ("Trečioji sekvencija", 1965, ž. Markus Kutter)
„Air (aus Oper)“ sopranui ir ansambliui (Arija (iš operos), 1969/1970, ž. Alessandro Striggio)
„Naturale“ altui, mušamiesiems ir fonogramai ("Natūralus/tikras", 1985)
„El mar la mar“ sopranui, mecosopranui ir ansambliui ("Jūra jūra", 1952/1969, ž. Rafaelio Alberti)
„O King“ mecosopranui ir ansambliui ("O, King", 1968)
„Lied“ klarnetui solo ("Daina", 1983)
„Différences“ ansambliui ir magnetofono juostai ("Skirtuma", 1958–1959)
„Altra voce“ mecosopranui, altinei fleitai ir gyvai elektronikai ("Kitas balsas", 1999, ž. Talia Pecker Berio)
Solistės: Rita BALTA – sopranas; Rita MAČILIŪNAITĖ – mecosopranas
Lietuvos ansamblių tinklo (LAT) muzikantai:
Giedrius GELGOTAS – fleita, altinė fleita; Andrius ŽIŪRA, Karolis KOLAKAUSKAS – klarnetai; Raimondas SVIACKEVIČIUS – akordeonas; Rima CHAČATURIAN – fortepijonas; Vilija GENCEVIČIŪTĖ – arfa; Ieva SIPAITYTĖ – smuikas; Robertas BLIŠKEVIČIUS – altas; Vita ŠIUGŽDINIENĖ – violončelė; Danielis RUBINAS – kontrabosas; Tomas KULIKAUSKAS – perkusija; Ignas JUZOKAS – elektronika.
Dirigentas Vykintas BALTAKAS
Koncertą remia Ernsto von Siemenso muzikos fondas.
„Ekspertai.eu“ skelbiamą informaciją draudžiama visuomenės informavimo priemonėse atgaminti be raštiško asociacijos „Global Gaze Network“ sutikimo, kurį galima gauti adresu [email protected]