|
Nenorėčiau suprimityvinti reikalo, bet aš irgi kalbu apie tvyrančią ore mirties bausmės sugrąžinimo idėją ne dėl to, kad turiu omeny konkrečią personą, kas galėtų būti teisiamas „viduramžiškai“, bet remdamasi racionalaus atgrasymo teorija, kuri buvo išvystyta žaidimų teorijos rėmuose ir siejama su branduolinio ginklo panaudojimu valstybių konfliktuose. Juk jo buvimas valstybių arsenale visai nereiškia branduolinės atakos, pirmai progai pasitaikius. Galima parodyti, kad gaunamas atvirkščias efektas — branduolinis ginklas implikuoja, jog racionalūs žaidėjai atsižvelgs į kitos pusės galimus simetrinius pasirinkimus, todėl taip įžūliai nedemonstruos agresijos kitai pusei. Lygiai taip pat nėra svarbu, ar referendumas dėl mb sugrąžinimo pavyktų. Svarbu ne rezultatas, bet pats procesas, kuris atsiranda ne šiaip sau iš dyko buvimo, o tada, kai valdžia savo sprendimais peržengia žmogiškumo ribas. Sveika visuomenė demokratijos sąlygomis privalo valdžiai priminti apie peržengtas ribas, ir nėra nieko efektyvesnio ir greitesnio, nei pradėti rinkti parašus dėl mirties bausmės sugrąžinimo. Šis procesas gerokai efektyvesnis, nei naivus ir neperspektyvus žaidimas dėl 100K parašų referendumo. VRK negali uždrausti rinkti parašus, o ar ES arba EK kištųsi į suverenios šalies vidaus reikalus, taip pat nėra svarbu. Tai net nebūtų panašu į Vengrijos ir Lenkijos konfliktą su ES valdininkais, nes konfliktas vyksta valdžių lygmenyje, o mb grąžinimas yra visuomenės projektas. Be kita ko, Lietuvos įstojimas į Europos Sąjungą, kaip ne kartą jau buvo parodyta, taip pat buvo neteisėtas. Šiaip ar taip, sutinku su jumis, kai kalbate apie viduramžių, o gal net antikos sugrįžimą su mirties bausmės atstatymu, bet ir demokratija yra iš tų laikų. Kokias pasekmes sukuria demokratija, matome iš visos Naujųjų laikų istorijos — istoriją „daro“ ne visuomenės „atstovai“, bet įvairios interesų grupės, „deep state“. Taip pat galime žvelgti per mirties bausmės prizmę į daugybę šalių, tame tarpe Taivaną, JAV, JAE, Japoniją, Saudų Arabiją ir kt. ir stebėtis, kaip jos vis dar gyvena Viduramžiuose. Tačiau ar nusikaltimai žmoniškumui ne viduramžiški? Gi turi būti išlaikytas balansas, kol dar neatėjo omnikratija, kitaip augančios įtampos neišvengiamai ves į fatalinius konfliktus. Mirties bausmės sugrįžimas praktiškai nekeistų baudžiamojo kodekso, nes galima vadovautis Tarptautinio Baudžiamojo Teismo Romos Statutu.
|