2024 m. lapkričio 29 d.

 

Pamąstymai. Revoliucija, universitetai ir masių sukilimas

7
Paskelbta: 2019-03-27 14:37 Autorius: Gintautas Mažeikis, Vytauto Didžiojo universiteto Filosofijos katedros profesorius
G. Mažeikis.
G. Mažeikis.

Šiaurės Afrikoje sklendžia pasakojimas: esą prieš Tuniso ir Libijos revoliucijas Libijos lyderis Muammar al-Gaddafi kritikavo Tuniso prezidentą Zine Ben Ali (prezidentavo 1989–2011). Gaddafi: „Kam tu statai universitetus? Juk žmonės, kai tik įgys išsilavinimą, sukils prieš tave“. Į tai Ben Ali atsakė: „Geriau prieš mane sukils universitetų žmonės, o ne tavo tamsi liaudis“. Tame glūdi tiesa ir gili pamoka diktatoriams ir šalims, kurios menkina ir mažina universitetus, pavyzdžiui, Lietuvai.

Abu minėti lyderiai buvo nuversti. Ben Ali po Tuniso revoliucijos 2011 metais laimingai išskrido į Saudo Arabiją, o Gaddafis tais pačiais metais buvo išniekintas, žiauriausiu būdu nukankintas ir nužudytas, o jo kūnas kurį laiką tąsomas kaip padvėsusi katė. Tuniso revoliucija atvėrė sunkios demokratinės raidos kelią įveikiant korupciją, neskaidrumą ir infliaciją, o Libijos revoliucija atvėrė vartus populizmui ir ISIS, politiniam chaosui, terorui, moterų ir kitaminčių persekiojimui bei žudymui. Tuniso ir Libijos palyginimas yra klasikinė revoliucijos formulė: jei revoliuciją pradėję intelektualai neišsaugo savo lyderystės pamažu ateina masių teroras.

•••••••

Afrikos ir Azijos demokratijos atvedė į valdžią ne tik progresyvią visuomenę (Tunisas, Alžyras), bet ir pažadino juodžiausią iš liaudies gūdumos kylantį terorizmą (Libija, Sirija). T. Hobbes „Leviatane“ pastebėjo, kad lygybės troškimas pažadina pavydą ir kerštą... galiausiai, pridurkime, ir terorizmą. Prancūzų revoliucijos metu Voltero ir J.J. Rousseau gerbėjai žirondistai nesustabdė jakobinų pakilimo ir vis naujų kruvino teroro bangų. Rusijos socialdemokratai menševikai, eserai po 1917 m. vasario revoliucijos nesustabdė bolševikų ir iš apačių augančio teroro. Mitas apie Staliną slepia pilkosios masės teroro geismą, kuriuo naudojosi bolševikai, užkasdami vieną po kito savo lyderius. Galiausiai, nacistai, palaidoję savo šalį.

Libijos ir Sirijos revoliucijos apsišvietę inteligentai nesuvaldė apačių demokratijos, pavydo ir keršto, virtusio socialiniu ISIS (Daeš) ir kitų islamiško bolševizmo pagrindu. Investicijos į švietimą, universitetus yra būdas apsisaugoti ne tik nuo atskirties grupių ir menką išsilavinimą turinčiųjų keršto, bet ir modernizuoti kraštus. Tie, kas mano, kad univerai rengia „žmogiškuosius išteklius“ rinkai, suvokia mažai. O taip mano dauguma Lietuvos švietimo sistemos administratorių. Univerai yra valstybės vidinio saugumo nuo masių sukilimo pagrindas ir visų modernių revoliucijų ir reformų šaltinis.

•••••••

Šį mėnesį dalyvavau konferencijoje Benin Mellalio (Marokas) Sultan Moulay Slimame universitete, kur su savo senais draugais iš Maroko ir Tuniso be filosofijos problemų svarstėme ir politinį trečiojo pasaulio šalių likimą. Maroką valdo karalius Mohammedas VI. Apie 2004 m. jis pradėjo švietimo ir elitų reformą. Tai 2011 m. neramumų metu jam padėjo išlaikyti valdžią ir neleisti įvykti Libijos scenarijui. Vis dėlto, didelė dalis šalies lieka tradicinio berberų patriarchalizmo įtakoje. Benin Mellalyje moterys nevaikšto į lauko kavines ir barus, o toliau pietuose esančiuose kaimuose joms neleidžiama ir mokytis. Tai ne Kasablanka ir net ne Marakešas. Karalius ir jo parlamentas vangiai, bet vis daugiau investuoja į universitetus ir technologinę modernizaciją, vaizduoja kaitumą (paradoksali raudonojo monarcho idėja). Šiuo valdymu, Maroko monarchija labai panaši į vis dar N. Nazarbajevo Kazachstaną ir Alijevų Azerbaidžaną. Kalbėjausi su Sultan Moulay universiteto magistrantėmis ir doktorantėmis: jos moka po 3 kalbas, programuoja, skaito J. Derrida ir G. Deleuze. Jų siaubas būtų visuotiniai demokratiniai rinkimai, nes tuomet masės, kurios šiuo metu rūsčiai žiūri į universitetus, uždraustų studijas ir jas paverstų nuolankiomis berberų žmonomis. Geriausiu atveju... Blogiausiu, kaip Afganistane: prievarta ir mirtis. Afganistano atvejis čia irgi gerai prisimenamas. Todėl universitetų jaunimas ir nori demokratijos, ir jos bijo: gali ateiti „talibai“. Bolševizacija, talibinizacija yra demokratijos be stiprių universitetų pasekmė. Kas mažina investicijas į švietimą, į valdžią, pirmiausia, atveda populistus, vėliau – oligarchus ir, galiausiai, tuos nuverčia masių sukilimas, kuris palaimina apačių „talibus“, „tikratikius“, fanatikus. O šie jau bando įvesti „tvarką ir teisingumą“, kurie neturi nieko bendra su kairumu, o yra barbarybės pergalė.

Atrodo, kad apšviestasis autoritarizmas yra išeitis, jei neturi išsilavinusios liaudies. Tada, kaip Tunise, Kazachstane ar Maroke, išsilavinusios naujos kartos nori reformų, emancipacijos: moterų, plačiau – lyčių, reikalauja įvairovės (diversity) politikos, multikultūralizmo, autonomijų, NVO. Tačiau elitų reformų keliu. Kita vertus, būtent intelektualai, inteligentai, sergantys ideologijų virusais, yra tie, kas žadina masių terorą.

Ne paprastas universitetinis išsilavinimas, o jo įvairovė, idėjų ir galių pusiausvyra saugo nuo minios demokratijos. Tai valdantieji Maroko, Azerbaidžano ir Kazachstano elitai suvokia tik matydami abu: ir islamo teroro pavojų, ir valdančiųjų klanų karų grėsmę. Vienu metu, iki šiol, Maroko universitetuose filosofijos studijos pakeistos Islamo studijomis. Tik dabar pradedama suvokti, koks giliai klaidingas buvo padarytas žingsnis. Islamo studijos atveria kelią talibams, tikratikiams, kaip ir krikščionybės studijos. Geriausias priešnuodis religiniam fanatizmui yra kritinė filosofija. Religija ir kritinė filosofija yra antagonistai. Kad ir kaip jas bandoma suartinti, jos turi būti antagonistai. Religijos ir filosofijos/etikos katedros privalo oponuoti vienos kitoms. Kad atsvertų religinį dogmatizmą, filosofija turi būti bent kiek volteriška, ciniška, ateistinė.

•••••••

Pamenu seną buvusio Baltarusijos Europos humanitarinio universiteto rektoriaus A. Michailovo repliką, apeliavusią į maždaug 1993–1995 metus: „Kol mes hermeneutiškai nagrinėjome Hegelį ir Heideggerį, atėjo jie ir mus išvijo iš savo šalies“. Tai reiškia, kad universitetuose reikalinga tokia filosofija, kuri yra kartu ir kritinė teorija, ir socialinė-politinė kritika, virstanti praxis. Filosofijos vertimą pilietine ar antropologine praktika bandžiau įgyvendinti ir Peterburge, ir Šiauliuose, ir Kaune, VDU. Ir visur nelabai sekėsi: fakultetai nori arba religijos, arba filosofijos istorijos, kuri nevirstų jokia socialine ir politine kritika, ir jokia praxis. Tada lengviau valdyti kaip dabartiniam Baltarusijos valstybiniame universitete, kur filosofiją keičia istorija ir ideologija... ar dabartiniame Peterburgo Filosofijos institute, kur filosofiją bando išstumti religija. Tada nebelieka kritinės visuomeninės pozicijos, nelieka H. Arendt Vita activa, H. Marcuses praxis. Pamažu filosofiją ima išstumti religijos, vėliau krikščionybės studijos, kreacionizmo doktrina (JAV universitetuose), religijos filosofija, ideologijos studijos, „specialistų“ rengimo reikalavimas ir, pagaliau, universitetų mažinimas. Atsiveria populizmo ir banalumo perspektyva. Savo knygoje „Dvasinė niekšybė“ tik prisiliečiau prie decivilizacijos politinių procesų. Manau, decivilizacijos klausimas yra labai svarbus ir, blogiausiai, kad jį atveria banalėjanti demokratija, demokratinė talibizacija. Kažkada mano du mėgstami kairieji J.F. Lyotard, C. Castoriadis dalyvavo grupės „Socializmas ar barbarybė“ (Socialisme ou Barbarie) veikloje. Šį pavadinimą jie paėmė iš Rosos Luxemburg analogiško šūkio, nukreipto prieš bolševikinę barbarizaciją. Socializmas negali būti baisioji masių barbarybė, kairieji neturi remti tamsiųjų masių žemiausių geismų (W. Reicho teiginys) ir privalo kritikuoti universitetų menkinimą.

„Ekspertai.eu“ skelbiamą informaciją draudžiama visuomenės informavimo priemonėse atgaminti be raštiško asociacijos „Global Gaze Network“ sutikimo, kurį galima gauti adresu [email protected]

Association „Global Gaze Network“
IBAN: CH9409000000161276571
BIC: POFICHBEXXX
(banko pavedimo mokestis toks pat, kaip darant pavedimą ir Lietuvoje)
Adresas: Brandschenkenstrasse 53
Miestas: Zürich
Pašto kodas: 8002


 
Komentarai

 
7. Jasha
(2019-03-27 21:56:48)
(78.62.159.120) Parašė:

Tiesą sakant, atrodė, kad pons Mažeiks turi daugiau, o čia tik studentiško lygio pasamprotavimai. Ir dar labai jau paviršutiniški. Ypač Libijos atveju, kurios istorijos ir politikos, panašu nesuprasta. Univerai ir išsilavinę žmonės nuostabu. Čia akivaizdu. Bet, vienų ar kitų šalių likimas istorijoje tikrai nedaug priklauso nei nuo univerų skaičiaus nei nuo išsilavinusios visuomenės procento. Roma Ie Konstantinopolis krito ne todėl kad barbai buvo už juos pranašesni. Jau nekalbant apie Vokietijos – SSSR priešpriešą 1941-45 ir nugalėtoją lėmusias priežastis. Taigi dėstytojui reiktų dar labai labai daug pastudijuoti pasaulio politinę istoriją, tarptautinius santykius ir ekonomiką norint kažką protingo viešai paporinti.



6. gariunas
(2019-03-27 19:49:53)
(78.62.181.44) Parašė:

Ekspertai, nenuleiskite taip žemai savo purpurinės kartelės. Mažeikis skyrelyje politika? Na, na...



5. šernius
(2019-03-27 19:46:52)
(185.220.101.15) Parašė:

Tie vakarietiški universitetai, ypač humanitariniai, tai "ropių" auginimo fermos - galva yra, supratimo - ne. Po revoliucijų tiek Tunise, tiek Alžyre juntamai nukrito pragyvenimo lygis, beje, šių metų pradžioje ten irgi buvo neramumai. O Kadafis, tai jis tiesiog pasmerktas buvo. Iš paskutiniųjų nesipriešino ir pasitikėjo vakariečių saugumo garantijomis, kuris visada yra šūdo vertos. O buvo visas sąlygas sudaręs, kad jį užverstų - laikė pinigus vakaruose, Bleiras buvo ten kažkoks jo patarėjas susijęs su finansais, Sarkozy politinė kompanija buvo finansuojama Kadafio piningais, turėjo daug naftos, buvo barjeras pabėgėliams, norėjo įvesti auksinį dinarą ir už jį prekiauti, o ne už žalią popierių. Taip, kad jį užversti ir negrąžinti skolų, perimti jo pinigus, Libijos auksą, naftą, atidaryti kelią pabėgėliams, kad "Europoje susikurtų naujos valstybės, tautos ir kalbos" būtinai reikėjo Muamarą likviduoti. Ir dabar sako, kad jį ten gatvėje ne paprasti žmogeliai užmušė, o prancūzų specnazas. Taip, kad čia gryna politika ir nieko daugiau. O universitetuose ruošiamos "daržovės", tai tik priemonė padaryti eilinį "maidauną". Puikus pavyzdys, kaip "entelektualus" akademjinis jaunimas 1968 nuvertė de Golį, po to kai pastarasis ėmė vežti iš JAV auksą už žalius popieriukus. Geriausiai jaunimo lygį atspindi šūkiai, kurie buvo tų neramumų metu keliami - puikiai parodo jų lygį. Na o de Golis po nuvertimo jau ilgai negyveno, jam žinoma visai atsitiktinai sustojo širdis. Na ir visai juokingai skamba šito prapiesoriaus postringavimai, kad vakarų išaugintos "ropės" nori savo šalyse "nori reformų, emancipacijos: moterų, plačiau – lyčių, reikalauja įvairovės (diversity) politikos, multikultūralizmo, autonomijų, NVO." :))))). Vat ir toks "daržovė" augina Lietuvoje "ropes", kurios dar jam už tai ir babkes moka :)))))). Ir juokinga, ir graudu tuo pačiu metu.



4. Dzukas
(2019-03-27 17:46:10)
(93.100.87.209) Parašė:

Ne tame aisku esme, bet nereikia pasaku, kad Libijoje buvo maziau universitetu nei Tunise. Istikruju Tunise ju maziau. Libijoje apie 10 klasikiniu akademiniu universitetu, Tunise apie 5, nors Libijoje du kartus maziau gyventoju. Jeigu vadinti universitetais tas naujamadiskas privacias vakarieciu profkes, kuriu dabar priviso visame pasaulyje, tada bendru skaiciumi, kokiu desetku bus daugiau. Pries koki 10-12 metu teko buti viename tokiame "universitete". Vadinosi, jeigu neklystu - Europos humanitarinis universitetas. Rektorius vyrukas malonus, bet taip ir nesupratau koks jo issilavinimas. Kai pasiteiravau kiek studentu studijuoja tame puikiame "universitete", rektorius atsake - beveik 50. Vos nuo kedes nenuvirtau is juoko. Tokie, dauguma siuolaikisku "universitetu". Tunise ir pakanka tokiu "universitetu" - 200 - 500 studentu su studiju kaina i metus - 5000 doleriu. Brangu, bet daugeliui tai "kelias i Europa", gauni "europietisko universiteto" popieriuka, yra sansu pritapti Europoje. Tai niekaip nekelia issilavinimo lygi, tai naujas budas "melzti" pinigus is vartotoju. Todel, kur tik ne nusispjauk, visur pataikysi i eilini "profesoriu".



3. U-2
(2019-03-27 15:16:15)
(89.116.124.39) Parašė:

Neytiketina. Ziurint y Vytauto Didžiojo universiteto Filosofijos katedros profesoriu Gintauta, visiskai neatrodo, kad jis taip guviai galetu nusiciulpti pats sau ir dar patenkinti Lietuvos valdzia ir NATO partnerius vienu metu. Guvus vaikis. Toli eis...



2. Senis Šaltis
(2019-03-27 15:12:48)
(88.222.97.16) Parašė:

Kažkoks autoriaus filosofinis briedas.



1. Paistalai
(2019-03-27 15:05:27)
(5.20.176.16) Parašė:

Tegul Mažeikis neskleidžia propagandos, kad Gaddafi buvo diktatorius. Pažiūrėkite internete, kaip prie jo gyveno Libija - beveik viskas buvo nemokamai, niekas iš jos nebėgo. JAV mat demokratiją atnešė. Dabar griuvėsiai, badas ir vargas.



Parašykite komentarą
Ekspertai.eu įspėja, kad komentaras – tai viešas informacijos paskelbimas.
Komentatorius atsako už savo viešai paskelbtą žinomai neteisingą, įžeidžiančią, šmeižikiško ar nusikalstamo turinio informaciją (tai yra komentarai, kuriuose skatinama tautinė, rasinė, religinė ar kitokia neapykanta, raginimai nuversti teisėtą Lietuvos valdžią, organizuoti sąmokslą prieš valstybę, pakeisti jos konstitucinę santvarką, kėsintis į nepriklausomybę arba pažeisti teritorijos vientisumą, šiais tikslais kurti ginkluotas grupes arba daryti kitus nusikaltimus, kuriais kėsinamasi į Lietuvos valstybę) LR teisės aktų nustatyta tvarka.
Ekspertai.eu komentarų neredaguoja.
Komentarai su keiksmažodžiais ar vulgarybėmis bei piktybiškai kartojami tekstai yra šalinami.
Vardas
Komentaras