2024 m. gegužės 4 d.

 

Apie idiotizmą ir biudžetą

14
Paskelbta: 2015-12-10 07:39 Autorius: Povilas Gylys

Šiuo metu mes svarstome svarbiausią metinį ekonominį šalies dokumentą – nacionalinį biudžetą. Mat vos ne trečdalis nacionalinio produkto yra perskirstoma per biudžetą ir per jį yra finansuojami visuomenei labai svarbūs viešieji poreikiai. Deja, mūsų nomenklatūra neskiria deramo dėmesio šitam dokumentui. Be to, paskęstama techniniuose klausimuose nematant strateginės perspektyvos. Faktiškai nėra politinės diskusijos biudžeto klausimais. Politinės diskusijos tarp krikščionių, socialistų ir liberalų. Iš dalies jos nėra dėl to, kad, kaip ir visada, šitas biudžetas yra liberalus. Biudžeto paradigma nesikeičia ir nesvarbu kas yra valdžioje – ar taip vadinami krikščionys, ar tariami socialistai. Viešųjų finansų paradigma visada išlieka liberali.

Kodėl aš taip teigiu? Ogi todėl, kad tikri liberalai nevertina viešųjų poreikių, nuvertina bendrąjį gėrį. Jiems biudžetas yra našta ekonomikai, nes ekonomiką jie tapatina su verslu. Taip, verslas yra ekonomikos dalis, bet mokykla, ligoninė, universitetas irgi yra ekonomikos dalys. Tačiau jos išlaikomos iš biudžeto.

Niekas šiuo požiūriu nesikeičia – tik apie 27 % BVP visą laiką buvo ir yra perskirstoma per biudžetą. Klausimas mūsų diduomenei – kodėl Estija, turėdama labai panašią mokesčių sistemą, surenka mokesčių 33 %, kurie sudaro BVP? O ką tai reikštų, jei perskirstymo per biudžetą lygis būtų estiškas? Tai reikštų virš 1 mlrd. eurų papildomų biudžeto pajamų. Jeigu mes rinktume tuos 33 %. Vakarų Europoje surenkama apie 40 % mokestinių pajamų nuo BVP. Vadinasi, ten galima viešajam sektoriui skirti lėšų dar daugiau. Ženkliai daugiau. Jeigu pasektume tuo pavyzdžiu, būtų mažiau įtampos skirstant biudžeto lėšas. Ir viešasis sektorius taip neskurstų.

Nesu revoliucionierius, todėl nemanau, kad tai galima pasiekti per metus. Bet per trejus-ketverius metus, per visą Seimo kadenciją, pažengti link europinių biudžeto rodiklių buvo galima. Sakysime, jau šiais metais galėjome turėti 33 % nuo BVP, o ne 29 %, kaip ministras žada.

Dabar ministras, apskritai valdančiosios koalicijos atstovai sako: žinote, pageidavimų skirti papildomą finansavimą yra 800 mln. eurų suma, todėl niekaip negalime patenkinti tų reikalavimų. Bet ką tik sakiau – jeigu būtų normalesnis biudžetas, neskriausdami verslo, mes turėtume šiems tikslams virš 1 mlrd. eurų, t.y. daugiau nei yra pageidaujama. Vadinasi, mes šiandien iki kraujo nesiginčytumėme dėl to, ar verta pareigūnų algas didinti, ar – ne, ar mokytojams galima grąžinti algas, ar – ne. Tos problemos būtų ne tokios aštrios, nes būtų išspręstas pagrindinio rodiklio – biudžeto dydžio klausimas.  

Kitas klausimas yra biudžeto struktūra. Kokia yra biudžeto struktūra pagal savo paskirstymą ir pagal pajamas? Pasikartosiu, esu ne kartą apie tai rašęs, mūsų biudžetas yra REGRESINIS, neproporcinga našta užgulantis neturtingų ir vidutiniokų pečius. Ir tai yra politinės diskusijos objektas. Mes tikrai galėtume padaryti taip, kad turtingieji prie valstybės išlaikymo prisidėtų labiau. Ką tuo klausimu per trejus metus padarė valdančioji koalicija? Visuotinio deklaravimo nesutvarkė, progresinių mokesčių nėra, mokesčiai prabangos prekėms nėra mokami. Nors tai yra šaltiniai, kurie tikrai padidintų biudžeto pajamas.

Dabar mes turime savotišką padėtį, kurią daugelis paprastų žmonių suvokia, ar bent jau nujaučia. Mes pasiekėme maždaug ¾ nacionalinio produkto vienam gyventojui lyginant su Europos Sąjungos vidurkiu. Pabrėžiu, lyginame su ES vidurkiu. O vidutinis darbo užmokestis tesiekia ketvirtadalį vidutinio ES lygio. Bet juk tai – akis badantis neatitikimas!

Ponai valdantieji, ar galėjote pasiekti pažangą šiuo požiūriu? Akivaizdu, kad galėjote. Jeigu biudžetas būtų didesnis. O juk biudžetinių įstaigų darbuotojų algos didėjimas esant didesniam biudžetui keltų ir šitą vidurkį. Nes verstų kelti darbo užmokestį ir verslą. Bet tai nevyksta deramais tempais. Nes tariamai nėra iš ko. Aukščiau pateikti palyginimai  ES mastu rodo, kad yra iš ko. Tačiau nėra politinės valios.

 Po to mes stebimės, kad lietuviai emigruoja. Žmonės emigruoja dėl kelių priežasčių. Viena jų – jie neišgyvena finansiškai. Pabandykime išgyventi iš minimalios algos. Beje, aš sutinku su E. Masiuliu, kad gana rinkti mokesčius nuo minimalios mėnesinės algos. Sutinku, visiškai sutinku. Gėda rinkti mokesčius iš pačių vargingiausių ir gėda nepaimti iš tų, kurie tikrai gali sumokėti didesnius mokesčius.

Kita emigracijos priežastis – nepatenkinamas viešojo sektoriaus veikimas. Šis sektorius „nepagamina“ pakankamo kiekio ir geros kokybės viešųjų gėrybių. Pavyzdžiui – teisingumo. Esant nepagrįstai žemam darbo užmokesčiui, varganomis sąlygomis veikiant mokykloms, teatrams, universitetams nuolat susiduriant su teisingumo stygiumi ir t.t., mobilesnė visuomenės dalis iš Lietuvos traukiasi. Ir tai virsta dar viena bendrybių tragedijos šalyje apraiška – depopuliacija. Tačiau mūsų nomenklatūra to nemato arba apsimeta, kad nemato.

Mane labai nuvylė mūsų nomenklatūros reakcija į progresinių mokesčių pasiūlymą, kurį pateikė vienas socialdemokratas. Bet jo nepalaikė net partijos bičiuliai... Tiesa, aš būčiau pasiūlęs kiek kitokį variantą: nulinis mokesčių tarifas minimalias pajamas gaunantiems, 15% tiems, kurie gauna nedideles ir vidutines pajamas ir 40 % – patiems turtingiausiems. Tai jau būtų žingsnis į priekį didesnio teisingumo viešuosiuose finansuose link. Biudžetas gautų papildomus milijonus eurų, ir mes galėtume juos paskirti viešiesiems reikalams. Deja, šitokio mąstymo Seime, apskritai mūsų visuomenėje, taip pat ir Finansų ministerijoje – stinga.  

Kai pažiūri į tai, kas viešųjų finansų klausimais užrašyta dabartinės Vyriausybės programoje, aš dar kartą pasitikrinau, ir lygini su tuo, ką mes šiandien svarstome Seime, pamatai didelį neatitikimą. Vyriausybės programa nevykdoma taip, kaip buvo pažadėta prieš praėjusius rinkimus. Visuotinio pajamų ir turto deklaravimo nėra, progresinių mokesčių nėra, prabangos prekės deramai neapmokestinamos, o biudžetas yra varganas tiek dydžio, tiek struktūros požiūriu. Deja, likus metams iki rinkimų yra pagrindo teigti, kad mūsų finansų ministras Rimantas Šadžius atstovauja ne tai politinei jėgai, kuriai formaliai priklauso. Jis yra liberalas ir turėtų prisijungti prie Liberalų frakcijos, nes jo siūlomas biudžetas yra liberalus. Jo pavyzdžiu galėtų pasekti ir Premjeras Algirdas Butkevičius. Ir jo pažiūros, mano manymu, yra liberalios.

Stebint viešųjų reikalų, taip pat ir biudžeto, svarstymo procesus nuolat kyla noras vartoti žodį „idiotizmas“. Ne medicinine, bet socialine prasme. Kaip tai darė antikinės Atėnų demokratijos mąstytojai. Jiems idiotas buvo žmogus, užsidaręs savo privačių interesų rate ir ignoruojantis tai, kuo turi domėtis tikras Atėnų pilietis – bendraisiais, viešaisiais reikalais. Ar Jums, mielas Skaitytojau, neatrodo, kad visuomeninio idiotizmo problema tebėra labai aktuali dabartinėje Lietuvoje? Ar Jums nesusidaro įspūdis, kad „elitas“, kuris turi rūpintis viešaisiais reikalais, nesuvokia jų turinio bei reikšmės ir dėl to tinkamai jų netvarko?

Association „Global Gaze Network“
IBAN: CH9409000000161276571
BIC: POFICHBEXXX
(banko pavedimo mokestis toks pat, kaip darant pavedimą ir Lietuvoje)
Adresas: Brandschenkenstrasse 53
Miestas: Zürich
Pašto kodas: 8002


 
Komentarai

 
14. Sapnas
(2015-12-17 21:12:46)
(79.139.153.89) Parašė:

Tuoj Šv. Kalėdos, sniego tai nėra. Pirksim pernykščio, ar gaminsime patys?.... Palundra. Pinigėlių skalbykla gali sustoti. Tiek to, teks užsakyti keletą tyrimų dėl galimybės statyti naują atominę elektrinę. Kitaip, ta karvutė pienelio gali daugiau ir nebeduoti. SNORO taip pat nebėra... Visos idėjos bus apsvarstytos... Savas "Durnių laivas". Klausomės "Žinių radijo" šaldytuvo. Gerai, kad ten stabilu. Rusai vis tebepuola, Savi Ostapai tie patys. Ko norėti? Stabilu. Paukšteliai.. ulba... Prabudau.



13. pasimintinimui
(2015-12-11 19:37:31)
(78.62.175.113) Parašė:

kas liečia čipavimą, tai nebūtinai ... kam įdomu galit pasižiūrėti filmą "Įkalinti laike" / "In Time" kur rodoma XXIa. pabaiga, kurioje pagrindine atsiskaitomąja valiuta tapo laikas. Čia žmonės genetiškai užprogramuoti gyventi iki 25-erių... Tuo labiau kad ir Šventam rašte rašoma apie privalomas žymes ant rankų be kurių nebus galima pirkti ir parduoti...



12. to 11
(2015-12-11 19:24:27)
(2.219.87.121) Parašė:

Ka reiskia I. MAS idiegimas ?.Ar Jus kalbate apie priverstini Zmogui aukai , vergui microchip implanta ivedima per prievarta pagrobus i pogrindzius i ranka ?. Tai labai ziaurus ir sunkus daromas nusikalteliu nusikaltimas .Tokiu budu uzgrobiamas Zmogus , jaunuolis , kuris privalo nusikalteliams nesti sistemingai pelna , pranagu gyvenima . Negana to , kad nusikalteliai atima is vergo uzcipave gyvenima , jie dar tyciojasi , niekina is savo nuziureto vergo . I sia vergyste papulti gali bet kas , nes prekyba Zmopnemis teroristai nusikalteliai dabar ypatingai slaptai siaucia grobdami jaunuolius i teroristine psichotronine vergyste . Jie turi minciu nuskaitymo psichotronine technika ir lengvai nusklaito pin kodus banko korteliu . Kai eini prie kasos parduotuveje atsiskaityti kortele jie nuskaito sau kazkiek pinigu , pavagia , apiplesia Zmogu . Tokie daromi sunkus nusikaltimai , turi buti viesinami ir stabdomi . Tai baisus Zmogaus sunaikinimas ivedant pogrindziuose jauniems jaunuoliams teroristini microchip implanta . Su terorizmu reikia kovoti ir saugoti savo vaikelius .



11. nemezide
(2015-12-11 15:53:42)
(195.14.160.21) Parašė:

Viskas čia gerai. Seimo narys kalba apie per mažą biudžetą. VMI greitu laiku jį užpildys (I.MAS sistemos pagalba) ir ne vienu milijardu. Tikėtina, kad šio žingsnio pasekoje pasikeis didžiosios dalies lietuviško verslo įmonių sąvininkai. Po to beliks visuotinė čipizacija ir saemo panaikinimas, arba geriausiu atveju jo sumažinimas iki minimumo. Kas gali pratęsti (koks sekantis žingsnis). Klausimas tik vienas-ar pats Gylys šiandien supranta, kokia bus valstybė ir koks "teisingumas" joje po i.mas įdiegimo po 10 metų...



10. nuomonė
(2015-12-10 18:44:43)
(78.62.175.113) Parašė:

nuomonė rusofobija kenkia Lietuvos ekonomikai-prarsta beribė kaimyninė rinka, darbo vietos Lietuvoje



9. to6
(2015-12-10 18:23:11)
(77.90.72.137) Parašė:

dristu tamstai priestarauti,veikiau,tai apokaliptines nuotaikos pasekme.taigi neteiskime gylio.



8. jeronimas
(2015-12-10 14:22:35)
(109.78.240.211) Parašė:

Apie koki svarstyma valstybes biudzeto galima kalbeti,ponas Gyly,kai seime is 141 nario dalyvauja tik 60 ???? Man panasu,kad cia ne seimas,bet ligonine su didziule apsauga.O biudzetas parengtas tu paciu desetkos valdzios nieksu,kurie renge nuo pirmu Lietuvos dienu.Aplamai,kam gaisti laika niekams?Juk 99 procentai seimo islaikytiniu net nepaskaito ir nesidomi kas ten parasyta.O jeigu ir paskaito koks ,tai ar jis gali ka pakeisti??? O jei ir is vienos eilutes i kita perkels milijona ,kita,tai kas valstybeje pasikeis? Va pradekit seimo islaikytiniai nuo saves.pirma garbingai susimazinkit iki 71 nario.Antra,seimo biudzeta turetu ruosti visi seimo komitetai ir visu partiju frakcijos.Va tuomet paleisti i diskusijas,kur dalyvautu visi be isimties seimo islaikytiniai.Diskusija turetu buti transliuojama per valstybine televizija tiesiogiai.Va toks biudzetas butu tikras valstybes dokumentas,kur seimas nurodytu vyriausybei vykdyti.O dabar biudzeto svarstymas yra aktas valdzioje esantiems ziulikams ju nieksybems uzmaskuoti.Dar didesnis bus issityciojimas is valstybes biudzeto,kai nunesit prezidentei pasirasyti....



7. Darijus
(2015-12-10 13:23:52)
(212.66.75.12) Parašė:

Žmogelis pasiklydo realybėje: sistema funkcionuoja pagal savas taisykles, o jis ieško, ko nepametęs.



Parašykite komentarą
Ekspertai.eu įspėja, kad komentaras – tai viešas informacijos paskelbimas.
Komentatorius atsako už savo viešai paskelbtą žinomai neteisingą, įžeidžiančią, šmeižikiško ar nusikalstamo turinio informaciją (tai yra komentarai, kuriuose skatinama tautinė, rasinė, religinė ar kitokia neapykanta, raginimai nuversti teisėtą Lietuvos valdžią, organizuoti sąmokslą prieš valstybę, pakeisti jos konstitucinę santvarką, kėsintis į nepriklausomybę arba pažeisti teritorijos vientisumą, šiais tikslais kurti ginkluotas grupes arba daryti kitus nusikaltimus, kuriais kėsinamasi į Lietuvos valstybę) LR teisės aktų nustatyta tvarka.
Ekspertai.eu komentarų neredaguoja.
Komentarai su keiksmažodžiais ar vulgarybėmis bei piktybiškai kartojami tekstai yra šalinami.
Vardas
Komentaras