2024 m. gruodžio 27 d.

 

„Gaida'13“ festivalis – aktualios muzikos teatras gurmanams. Kas ir kur

3
Paskelbta: 2013-10-18 09:32 Autorius: ekspertai.eu
Vokiečių atlikėjo Alva Noto audiovizualinis projektas. Nuotr. Dieteris Wuschanski
Vokiečių atlikėjo Alva Noto audiovizualinis projektas. Nuotr. Dieteris Wuschanski

Aktuali muzika todėl, kad jos mėgsta klausytis tik kompozitoriai. Aktuali dar ir todėl, kad kiti klausytojai gali pamatyti kompozitorius. Na, o dabar rimčiau...

Spalio 18–26 d. Vilniuje vėl karaliaus kasmetinis „Gaida'13“ tarptautinis aktualios muzikos festivalis, didžiausias Baltijos šalyse. Vilnius ilgai savaitei taps pasaulio šiuolaikinės muzikos sostine, kur įvairiose salėse skambės įvairiai aktuali muzika, sukurta profesionalų – nuo jaunų „klasikų“ iki garsių „akademikų“, kuriems rūpi nuolatinės naujumo paieškos ir eksperimentai. Dažnai – sudėtingi paklydusių gaidų muzikiniai tinklai, kartais – netikėtai skaidrių harmonijų muzikinės drobės.

Pasak festivalio vadovo Remigijaus Merkelio, „Gaida“ atspindi laiko pulsą šiandieninėje muzikoje. Jis aktualus ne tik kūrėjams, bet ir smalsiems klausytojams, kurie aktyviai domisi šiuolaikine muzika, seka naujoves ir nori išgirsti gyvai patį geriausią atlikimą. Tad kas ir kur?

Perkusijos alchemikai ir elektronikos burtininkai

Pagrindinė „Gaidos“ tema šiais metais – muzikos teatras, veiksmas, neįprasti ir stebinantys perkusiniai instrumentai, elektronika, kerintys vokalo atlikėjai ir įvairūs meniniai atradimai.

Beibei Wang – perkusijos pažiba iš Kinijos

Spalio 18 dieną Kongresų rūmuose festivalį atidarys perkusijos pažiba iš Kinijos Beibei Wang. Ji su simfoniniu orkestru atliks „Oskaro“ laimėtojo, įžymaus savo tautiečio Tan Duno koncertą popieriui ir orkestrui „Paper Concerto“. Per pasirodymą milžiniški popieriaus lakštai ir įvairių mažesnių dydžių specialiai pagamintas popierius virs netikėtais garsų bangas skleidžiančiais perkusiniais instrumentais.

Tą patį vakarą publiką bandys kaip reikiant įelektrinti neeiliniai elektroninės muzikos atlikėjai. Pasirodymą surengsiantis garsusis vokiečių atlikėjas Alva Noto, kurio tikrasis vardas – Carstenas Nicolai, atveža bene sėkmingiausią pastarųjų metų audiovizualinį projektą „univrs (uniscope version)“. Daugelis puikiai prisimena įspūdingą jo pasirodymą šią vasarą su kitu projektu – „Diamond Version“ prieš grupės „Depeche Mode“ koncertą Vingio parke.

O mušamųjų temą festivalyje tęs trys garsūs kolektyvai. Spalio 20 d. viena geriausių pasaulyje laikoma švedų perkusijos grupė „Kroumata“ pristatys teatralizuotą šešių muzikos kūrinių mušamiesiems programą. Joje netikėti ir autentiški muzikos skambesiai jungsis su šokio ir gesto plastika. Anot atlikėjų, tai bus ypatingas garso teatras, kokio įprastuose perkusininkų koncertuose nepamatysi: garsus jie išgaus, pavyzdžiui, ir su pripūstais balionais.

Spalio 21 d. tarptautinis muzikantų iš Austrijos, Vokietijos, Šveicarijos ir Italijos ansamblis „El Cimarrón“ irgi pristatys teatrinę muzikos kūrinių programą. Joje mušamiesiems skirtas Mauricio Kagelio kūrinys „Dressur“ – neeilinio sąmojo kupinas muzikinis veiksmas. Taip pat ansamblis atliks vieną populiariausių ir itin dažnai visame pasaulyje atliekamą vokiečių kūrėjo Hanso Wernerio Henze sceninį kūrinį „El Cimarrón“, kuris ir davė pavadinimą šiam kolektyvui. Kaip teigia H. W. Henze, šios partitūros atlikimas jį sukrėtė ir užbūrė neišsenkančia atlikėjų energija ir meniniu veržlumu.

Dar viena festivalio perkusijos žvaigždė – garsieji „Hagos mušamieji“ – į Vilnių atveža kultinio JAV kompozitoriaus Michaelo Gordono ritualinį minimalistinį opusą „Timber“. Užburiančios ritminės figūros ir medinių simantrų skambesiai spalio 25 d. panardins klausytojus į magišką garso transą. Anot festivalio meno vadovo, šis valandos trukmės kūrinys – tarsi priešingybė kitiems su muzikiniu veiksmu susijusiems koncertams, nes čia viskas bus tarsi sustoję, lyg koks „antiveiksmas“, hipnotizuojantis kitokią esybę.

Muzikos satyrikas, Richardas Wagneris ir Marcelis Proustas

Muzikos satyriko Mauricio Kagelio muzikinis spektaklis „Repertuaras“

Kiekvienais metais „Gaida“ daug dėmesio skiria vienai pasirinktai muzikos asmenybei. Šįkart tai – prieš penkerius metus miręs įžymus argentiniečių kilmės kompozitorius Mauricio Kagelis. Festivalyje žiūrovai išgirs 4 skirtingus jo kūrinius.

Muzikos satyriku vadinamo M. Kagelio kūriniai sunkiai paklūsta tradicijai – dažniausiai jie apibūdinami kaip muzikinis arba instrumentinis veiksmas. Itin ryškus šio žanro pavyzdys – M. Kagelio muzikinis spektaklis „Repertuaras“, kurį spalio 22 d. pristatys vienas žymiausių Prancūzijos teatrų „Theatre des Bouffes du Nord Paris“. Jame M. Kagelis ironiškai transformavo tradicinių instrumentų skambesį ir garsams išgauti naudojo pačius netikėčiausius daiktus. „Šis spektaklis – lyg tradicijas paneigianti didelė muzikinė parodija, lyg koks labirintas, kur pradingsta bet kokios įprastinės garsų reikšmės“, – teigia spektaklio režisierė Françoise Rivalland.

Visai kitokį muzikos teatrą atskleidžia projektas „Wanderer, post-scriptum“, skirtas Richardo Wagnerio gimimo 200-osioms metinėms. Prancūzų muzikinio teatro kompanijos T&M režisuotame spektaklyje pagrindinė reikšmė teikiama naratyvui, čia naudojami įvairių žymių poetų tekstai, eilės apie kelionę, grįžimą, ilgesį, poros meilę ir vienatvę, o visą šį poetinį veiksmą įprasmins skirtingų autorių muzika (nuo R. Wagnerio iki „The Doors“).

Prancūzų spektaklis „Wanderer, post-scriptum“, skirtas R. Wagnerio 200 m.

Festivalio teatrinės programos desertas – lapkričio 6 d. naujo muzikinio spektaklio premjera pagal Marcelio Prousto romanų ciklo „Prarasto laiko beieškant“ temas. Spektaklio režisierius Oskaras Koršunovas, libreto autorė – naujosios kartos lietuvių rašytoja Gabija Grušaitė, o muzikinį takelį kūrė kompozitorių komanda CoDA NoVA. Pagrindinės muzikinės spektaklio partijos numatytos charizmatiškiems ir labai skirtingiems Lietuvos muzikinės scenos balsams – Asmik Grigorian, Alinai Orlovai ir Viktorui Gerasimovui.

Žmogaus balso galimybės ir elektronaktis

Bent keli festivalio „Gaida“ koncertai publiką vers klausti, kur ir kokios yra žmogaus balso ribos.

Spalio 24 d. legendinis vyrų vokalinis ansamblis „The Hilliard Ensemble“ iš Didžiosios Britanijos, prieš porą metų pakerėjęs sostinės publiką koncertu su saksofono genijumi Janu Garbareku, vėl pradžiugins savo skaidriais ir preciziškais balsais. Dainininkai atliks senąsias viduramžių giesmes, garsių šiuolaikinių kompozitorių – esto Arvo Pärto, brito Jonathano Wildo, armėno Vache Sharafyano – kūrinius ir intriguojančią naujo Ryčio Mažulio opuso premjerą.

„The Hilliard Ensemble“. Nuotr. Marco Borggreve

Spalio 26 d. vokalo galimybes festivalyje demonstruos žymus JAV atlikėjas ir multidisciplininis kūrėjas Kenas Ueno, praktikuojantis obertoninį ir gerklinį dainavimą. Jo koncertas balsui ir orkestrui turėtų tapti festivalio baigiamojo koncerto kulminacija. Abejingų klausytojų nepaliks sefardų giesmes atliekanti Libijoje gimusi, bet Izraelyje, o dabar Italijoje gyvenanti dainininkė ir poetė Miriam Meghnagi. Atliekant jai ir dviem orkestrams sukurtą Anatolijaus Šenderovo opusą „Ya lali“, susipins egzotiškų kraštų muzikinė kultūra.

Ir festivalį užbaigs į programą įtraukta pirmą kartą rengiama didžiulė „Elektronaktis“, kurios pagrindinė žvaigždė – kultinė britų elektronikos grupė „Plaid“. Šiame renginyje taip pat pasirodys ir įdomiausi lietuvių elektroninės scenos atlikėjai, kompanijos „Silence Family“ pažibos – Leon Somov, Few Nolder, Vidis.

Belieka palinkėti rasti kiekvienam savaip aktualios muzikos – su teatru ar be jo, kam su elektrošoku, kam su satyra. Ignoruoti negalima. Aktualizuotis privaloma.

Parengta pagal Gaidos festivalio inf.

Kalba redaguota ekspertai.eu

Association „Global Gaze Network“
IBAN: CH9409000000161276571
BIC: POFICHBEXXX
(banko pavedimo mokestis toks pat, kaip darant pavedimą ir Lietuvoje)
Adresas: Brandschenkenstrasse 53
Miestas: Zürich
Pašto kodas: 8002


 
Komentarai

 
3. nuomonė
(2013-10-19 00:57:16)
(78.60.232.144) Parašė:

Išsiblaivykit, durneliai, ir nerašinėkit čia savo mėšlinų komentarų. Tam yra tualetų kabinos.



2. ir vėl
(2013-10-18 23:09:02)
(62.212.200.182) Parašė:

ir vėl ta gėjų vėliava, nu bet kaip čia kažkam niežti ją prastūminėti, nors tu ką



1. tai ar Gaida jau -pederastų festivalis?
(2013-10-18 14:12:39)
(78.60.63.222) Parašė:

Kodėl uždėjote tas cenzūraastijos simboliu pasirinktas spalvas? ar Gaida jau -cenzūraastų festivalis?



Parašykite komentarą
Ekspertai.eu įspėja, kad komentaras – tai viešas informacijos paskelbimas.
Komentatorius atsako už savo viešai paskelbtą žinomai neteisingą, įžeidžiančią, šmeižikiško ar nusikalstamo turinio informaciją (tai yra komentarai, kuriuose skatinama tautinė, rasinė, religinė ar kitokia neapykanta, raginimai nuversti teisėtą Lietuvos valdžią, organizuoti sąmokslą prieš valstybę, pakeisti jos konstitucinę santvarką, kėsintis į nepriklausomybę arba pažeisti teritorijos vientisumą, šiais tikslais kurti ginkluotas grupes arba daryti kitus nusikaltimus, kuriais kėsinamasi į Lietuvos valstybę) LR teisės aktų nustatyta tvarka.
Ekspertai.eu komentarų neredaguoja.
Komentarai su keiksmažodžiais ar vulgarybėmis bei piktybiškai kartojami tekstai yra šalinami.
Vardas
Komentaras