2024 m. lapkričio 19 d.

 

Saulius Arlauskas: Teisės mokslą vis dar slegia sovietinis paveldas

9
Paskelbta: 2013-10-03 08:50 Autorius: Dalius Stancikas | Bernardinai.lt

„Jei mūsų teisės studijose teisės principai nuvertinami, vadinasi, mes vėl rengiame tik amatininkus, bet ne aukštos kvalifikacijos teisininkus“, – teigia Mykolo Romerio universiteto Teisės filosofijos ir istorijos katedros profesorius Saulius Arlauskas.

Kodėl Lietuvoje trūksta gerų teisininkų, o Konstitucinio Teismo sprendimai nesusiję su realybe, kas nutinka, kai teisė atsiejama nuo moralės, o krikščioniškas vertybes užgožia antropocentrizmas, – „Bernardinai.lt“ pokalbyje su S. Arlausku.   

– Profesoriau, kodėl šiandien taip nepasitikima teisinėmis institucijomis?

– Šiandienio mūsų audringo gyvenimo, visuomenės nepasitikėjimo teisinėmis institucijomis ar apskritai valdžia viena pagrindinių priežasčių yra ta, kad mums trūksta kritinės masės profesionalių teisininkų, kurie gebėtų fundamentaliai vertinti visuomeninius procesus. Kuo daugiau aukštos kvalifikacijos teisininkų turėsime, tuo kryptingiau ir veiksmingiau jie veiks visose mūsų gyvenimo srityse, vadinasi, santarvės mūsų valstybėje bus daugiau.

Visuotinės komunikacijos eroje žmonių nuostatas, visuotinai priimtino gyvenimo modelius gali įtakingai formuoti bet kas. Kai viešojoje erdvėje trūksta profesionalių komentarų, tai ima dominuoti prasti gyvenimo suvokimo standartai.

Teisei ir teisininkams šiuo atžvilgiu tenka ypatinga atsakomybė, nes teisė yra tas vienintelis instrumentas, galintis normaliai sutvarkyti santykius tarp valstybės gyventojų. Teisė socialiniuose procesuose yra tarytum matematika gamtos reiškiniuose. Ji turi būti labai tiksli, kad tarp mūsų nustatytų, kalbant matematiškai, pusiausvyrą. 

– Teisę prilyginot matematikai, bet matematika labai formalus mokslas, o štai teisė, kaip teigiate, gali praktiškai subalansuoti santykius valstybėje...

– Vartojant palyginimus, būtina skirti pačius dalykus. Matematika yra priskiriama gamtos mokslams, o teisė – socialiniams. Matematikos dvasia yra skaičius, o teisės dvasia yra pats žmogus, jo interesas. Teisės matematika vadinčiau teisės filosofiją. Filosofija reiškia meilę išminčiai, o teisės filosofija – meilę teisės išminčiai.

Nesutikčiau su tais, kurie priešpriešina teisę, kaip socialinį mokslą, filosofijai, kaip humanitariniam mokslui. Tai būdinga teisiniam pozityvizmui, kalbančiam, kad teisės norma gali turėti bet kokį turinį. Toks požiūris į teisę atgyvenęs. Neseniai M. Romerio universitete vykusioje tarptautinėje konferencijoje „Socialinių ir humanitarinių mokslų horizontai“ priimtose deklaracijos nuostatose aiškiai sakoma: visų mokslų, taip pat ir teisės, artimiausias siekinys – tarpdisciplininiai tyrimai.   

– Na ir kaip Jūs, kaip teisės filosofas, vertinate šiandienių mūsų teisininkų išprusimo lygį? Ar jiems diegiamos tarpdisciplininės žinios? Kaip teisės studijos veikia jų pasaulėžiūros formavimą?

– Jau antrą dešimtmetį dirbu teisininkų rengimo sferoje, dėstau teisės filosofijos kursą, iš arti stebiu teisės mokslo Lietuvoje ir pasaulyje raidą. Todėl noriu pabrėžti, kad teisės mokslo plėtojimo srityje, taip pat teisės teorinėse studijose matau esminių permainų poreikį. Ir teisės studijas, ir teisės mokslą vis dar slegia sovietinis paveldas. Sovietmečiu teisė buvo skirta komunistų valdžios politinei linijai aptarnauti, todėl iš teisės teorinių studijų ir teisės mokslo buvo eliminuoti visi vertybiniai klausimai, susiję su žmogaus teisėmis, teisės principais, teisės vertybių pažinimu ir pan. Buvo pateikiamos tik žinios apie formalias teisės struktūras, sakykim, apie teisinį santykį, teisės normų struktūrą, teisės aktą. Vertybiškai neutralizuota sovietinė teisės studijų tradicija, remiantis tęstinumo principu, natūraliai atėjo ir į mūsų nepriklausomybės laikotarpį.

Tarpukario laikotarpiu, išsilaisvinus iš ilgametės Rusijos carinės priespaudos, buvo taip pat susidurta su panašia problema. Tuomet, pagyvindamas teisės studijas, mūsų teisininkas Petras Leonas įtraukė naują dalyką – teisės filosofijos istoriją (Vytauto Didžiojo universitete buvo įsteigta net atskira Teisės filosofijos istorijos katedra), taip suteikdamas kryptį teisės išminties studijoms.

Tiesa, po sovietmečio atkūrus nepriklausomybę teisės filosofija taip pat sugrįžo į universitetus, tačiau tai vyko ir vyksta ne valstybiniu mastu kaip valstybės politikos teisės studijose gairė, o atskirų universiteto vadovybių iniciatyva. Teisės filosofija vis dar nėra tapusi žinių vertinimo standartu. O štai, pavyzdžiui, Vokietijos teisininkų bendruomenėje didelė dalis teisininkų turi du – teisinininko ir filosofo – išsilavinimus. Kuriant valstybės gyvenimo procesus reguliuojančius kodeksus kaip tik tokie žmonės ten aktyviai ir dalyvauja, jie yra vedantieji, jie duoda toną ir kryptį.

Manyčiau, kad sekant vokiečių pavyzdžiu, o juolab galvojant apie tarpdisciplininių studijų reikšmę, studijuojančiuosius filosofijos discipliną būtų galima motyvuoti įsigyti dar ir teisininko diplomą ir atvirkščiai – geriausius teisininkus paakinti studijuoti dar ir filosofiją. Iš patirties žinau, kad teisės filosofija nepaprastai skatina turėti ir teisines, ir filosofines žinias. Jeigu žengtume tokiu keliu, tai per dešimtmetį ar du turėtume mūsų valstybėje aukštai kvalifikuotų teisininkų būrį, kurie galėtų dirbti bet kokio lygio teisininko ar politiko darbą.  

– Mokslo studijų centro užsakymu mūsų žymūs teisininkai iš įvairių aukštųjų mokyklų parengė visai naują teisės studijų krypties aprašą. Kokia jo reikšmė ir kaip jį vertinate?

– Tai ypatingos svarbos dokumentas, kurio atsiradimą prilyginčiau vienam svarbiausių įvykių mūsų valstybėje. Remiantis tuo aprašu, aukštosios mokyklos rengs teisininkų rengimo programas. Taigi tas aprašas yra teisininkų rengimo politika ir filosofija, jis daugiausia gali lemti tolesnę mūsų valstybės raidą.

Mano nuomone, jei šitas studijų krypties aprašas išliks toks, koks dabar parengtas, teisinė situacija Lietuvoje esmingai nepasikeis, kokybės rengdami teisininkus nepasieksime, nes apraše pasigendu teisės filosofijos.

Šiame apraše teigiama, kad „pačia bendriausia prasme teisė, kaip studijų objektas, yra žinių apie teisės normas ir jų taikymo įvairiose profesinės veiklos srityse gebėjimų visuma“. Vadinasi, bus reikalaujama, kad teisininkas tik žinotų teisės normas ir gebėtų jas taikyti. Tačiau teisė susideda ne tik iš normų, bet ir iš principų, pvz., teisė į žodžio laisvę, teisė į teisingumą, teisė į politines laisves ir t. t. Jei mūsų teisės studijose teisės principai nuvertinami, vadinasi, mes vėl rengiame tik amatininkus, bet ne aukštos kvalifikacijos teisininkus.

Sakydamas šiuos žodžius, girdžiu aprašo rengėjų priekaištus, neva apraše minima ir filosofija, ir psichologija, ir kitos humanitarinės ar socialinės disciplinos, laikomos svarbiomis rengiant būsimus teisininkus. Atsikirsdamas galiu pasakyti, kad visos išvardytos disciplinos teisininkui nors ir naudingos, bet mažai keičia pačių teisinių žinių supratimą. Filosofiją ar psichologiją reikia dėstyti ne atskirai, o sandūroje su teise. Tik tada galime tikėtis esmingų poslinkių mūsų teisinėje sąmonėje. Tuo kaip tik ir rūpinasi teisės filosofija.

– Mūsų Konstitucijos kūrėjas, signataras Narcizas Rasimas interviu „Bernardinai.lt“ yra sakęs, kad baisiausių nusikaltimų žmonijai yra padarę būtent teisininkai (prokurorai, teisėjai), kurių taikomos teisės normos buvo atsietos nuo moralės, t. y. teisės principų.

– Jei teisines žinias suprasime tik kaip normų žinojimą, jei toliau teigsime, kad moralė yra sau, o teisė – sau, tai tada teisė gali veikti antihumaniškiems tikslams. Jei teisė atribojama nuo moralės, ji pradeda tarnauti tam tikroms įtakos grupėms, ji tampa manipuliavimo įrankiu, įstatymas tampa aukščiau už teisės principą.

Turėjome sovietinę, hitlerinę teisę, dabar turim baltarusišką teisę. Visi šie režimai paklusimą įsakymui ar įstatymui iškelia aukščiau už žmogaus teisę.

Taigi, jei mes sakome, kad teisinėje normoje reikia ieškoti vertybės, mes sakome, kad normoje visų pirma reikia ieškoti moralinių principų. Kad teisė turi moralinę dvasią, yra galutinai pripažinta po Antrojo pasaulinio karo įtvirtinant Žmogaus teisių doktriną.

– Bet jei moraliniai principai žmogaus teisių pavidalu yra sunorminti mūsų Konstitucijoje, tai kokia problema – taikydamas tas teisines normas taikai ir pačius principus?

– Sutinku – principas neveikia atskirai nuo normos, jis veikia per teisės normą. Bet jei žmogus mato tik formalų tekstą, jei taikydamas teisės normą jos turinyje neidentifikuoja teisės principų, o tai reiškia, kad nemato tikrųjų problemos šaknų, tai jis negebės net normaliai pritaikyti tos normos, ką jau kalbėti apie giluminį problemos išsprendimą.

Pavyzdžiui, Civiliniame kodekse yra įrašytas sąžiningumo principas. Jis taikomas visada, o ypač kai teisės norma negali sureguliuoti teisingai santykių. Bet ar teisinių santykių dalyviai įsivaizduoja, kaip iš jų reikalaujama būti sąžiningiems? Naujasis Civilinis kodeksas veikia jau antrą dešimtmetį, tačiau praktiškai adaptuojamos sąžiningumo principo visiems privalomos doktrinos vis dar neturime. Aukščiausiasis Teismas tik dabar pamažu siekia užpildyti šią spragą.

Kitas pavyzdys: visai neseniai Konstitucinis Teismas išaiškino, kad per sunkmetį valstybės tarnautojams sumažinti atlyginimai privalo būti grąžinti, ir grindė tai teisingumo principu. Taigi Konstitucinis Teismas iškart susidūrė su teisingumo principo samprata ir ją pritaikė pagal savo iš esmės subjektyvų supratimą.

– Jūs kritikavote šią Konstitucinio Teismo nutartį teigdamas, kad „jeigu remsimės konstituciniu lygiateisiškumo principu, tai akivaizdu, kad KT nutarimu nustatomas atlyginimų reguliavimas negali tarnauti išimtinai tik valstybės tarnautojams, pareigūnams ir teisėjams. Jis negali diskriminuoti ne viešajame sektoriuje dirbančių žmonių. Bent šio nutarimo filosofija paliečia visus Lietuvos žmones. Kas bus, jei kas nors privačioje įstaigoje pasijus nuskriaustas dėl jam neproporcingai sumažinto atlyginimo, kuris, be to, neatitinka jo kvalifikacijos bei darbo sudėtingumo, ir, motyvuodamas KT nutarimu, kreipsis į teismą dėl teisingumo atkūrimo?“ Trumpiau sakant, Jūs keliate paprastą klausimą: kas nutiks valstybės biudžetui, jei kompensacijų už sumažintus dėl pasaulinės krizės atlyginimus pareikalaus ir privataus sektoriaus darbuotojai? Bet Konstitucinio Teismo teisėjas Dainius Žalimas viename interviu paaiškino, kad tokia kritika, toks mąstymas yra politologija, suprask – teisė ir politologija yra du skirtingi dalykai.

– O aš manau, kad Konstitucinio Teismo teisėjas turi būti geras politologas, jam neturi būti tas pats, kas po jo sprendimo, t. y. aklai pritaikius teisės normą, dėsis valstybėje. Teisė negali atitrūkti nuo realaus gyvenimo ir egzistuoti pati sau. Kaip minėjau, teisė akumuliuoja vertybes ir principus, kurie formuojasi ne pačioje teisės disciplinoje, o žmogaus ir visuomenės prigimtyje. Apie juos kalba gretutinės disciplinos – ekonomika, politologija, psichologija ir filosofija.

Teisės filosofijos požiūriu teisingumo principas kartu su sąžiningumo principu teisėje, tarp kita ko, reiškia gerą teisinę praktiką. Ar minimas Konstitucinio Teismo sprendimas yra geros praktikos pavyzdys? Ar kompensacija už sumažintus valstybės tarnautojų atlyginimus neguls nauja sunkia našta ant kitų Lietuvos piliečių – privataus sektoriaus darbuotojų, kurie taip pat nukentėjo nuo pasaulinės krizės?

– Du tūkstančius metų Europos, o vėliau ir Šiaurės bei Pietų Amerikų valstybių teisė buvo susietos su svarbiausiomis krikščioniškos moralės normomis. Dabar matome kintančias moralės normas ir kintančius teisės principus: prostitucijos legalizavimas, gėjų vestuvių įteisinimas, jau vyksta silpnų narkotikų legalizavimas ir pan. Kur tai nuves?

– Po Antrojo pasaulinio karo kuriant Žmogaus teisių doktriną buvo pasiremta krikščioniškomis vertybėmis – žmogus yra sukurtas pagal Dievo atvaizdą, todėl bet kurio žmogaus žudyti negalima ir privalu gerbti kiekvieno žmogaus, nepaisant rasės ar amžiaus, gyvybę, sveikatą, orumą. Remiantis krikščionišku pagrindu, Europoje ir buvo atsisakyta mirties bausmės.

Tačiau pripažinus žmogaus orumą, kaip žmogaus neįkainojamos vertės atributą, protestantiškose valstybėse prasidėjo šios krikščioniškos sampratos transformacijos, ir jos prieš keletą dešimtmečių baigėsi tuo, kad žmogus iš Dievo kūrinio tapo pats dievu. Jo laisvė ir laisvas apsisprendimas, – noriu – gyvenu, noriu – žudausi (turiu omenyje eutanaziją), noriu – gimdau, noriu – darausi abortą, su kuo noriu, su tuo ir gyvenu, – tapo beribis. Ir mes dabar, kurdami naujus teisės aktus ir juos pritaikydami, patys nebežinome, kokiomis vertybėmis – krikščioniškomis ar postmoderniomis – remiamės. Kai priimame teisines normas dėl mirties bausmės panaikinimo, esame ortodoksalūs krikščionys, kai sprendžiame, kas yra šeima, arba norime įteisinti žmogaus teisę pasirinkti bet kokį savo partnerį, tada jau esame antropocentristai (pasaulėžiūra, pagal kurią visatos centras ir tikslas yra žmogus, – D. S.).

Kuo baigsis šių dviejų kultūrų susikirtimas, šiandien dar sunku pasakyti.

Kalbėjosi Dalius Stancikas

Bernardinai.lt

Kalba redaguota ekspertai.eu

Association „Global Gaze Network“
IBAN: CH9409000000161276571
BIC: POFICHBEXXX
(banko pavedimo mokestis toks pat, kaip darant pavedimą ir Lietuvoje)
Adresas: Brandschenkenstrasse 53
Miestas: Zürich
Pašto kodas: 8002


 
Komentarai

 
9. aAlgirdas
(2013-10-06 15:42:49)
(78.56.135.104) Parašė:

ponas profesoriau, gal galėtumėte iššifruoti savo mintį -" Vertybiškai neutralizuota " Pagarbiai



8. petras
(2013-10-05 18:39:46)
(81.167.27.233) Parašė:

Kol teise bus ir toliau paversta uab ,tol Lietuvos zmones ir toliau bus apkraunami mokesciais,klestes politine korupcija,valstybes isvavaginetoju nebaudzemumas ir tt...



7. Malonu skaityti
(2013-10-05 14:44:49)
(78.63.22.245) Parašė:

protingo žmogaus minčių iki tol, kol palietė tikėjimą. "Krikščioniškos vertybės" kaip šventa karvė Indijopje. Gali dergti gatvę (gyvenimą), bet pavaryti jos negalima. Profesorius S.Arlauskas nuostabus žmogus, bet ir jis nedrįsta pasakyti, kad ne dievas (ir ypač žydų stabas Jahvė, krikščionims dievas tėvas) sukurė žmogų, o ŽMOGUS dievą. Ir ne vieną, o tūkstančius dievų. Kur yra tos "krikščioniškos vertybės"? Primetant savo piemenį Jėzų, kurį nužudė žmonės, už dievą visai Europai, Afrikai ir Amerikoms? Ar be "krikščioniškų vertybių" britai, ispanai, prancūzai, portugalai plėšė užgrobtų šalių turtus ir žudė niekuo neprasikaltusius žmones? Juk tuo metu inkvizicija degino "raganas", o plėšikus-razbainikus-banditus krikščionių "dvasininkai" lydėjo visuose "žygdarbiuose". Ne, ponas profesoriau, filosofija gal teisei ir labai reikalinga (nesu specialistas), bet SĄŽINĖ, MORALĖ, PADORUMAS svarbiausia visuose gyvenimo srityse. Visiško Jūsų sąžiningumo pasigendu. Liaudies išmintis sako, kad tik vienas šaukštas deguto visą medaus statinę paverčia mėšlo krūva. O deguto šaukštas rašinyje yra.



6. Jurgis
(2013-10-04 11:25:43)
(5.20.52.103) Parašė:

Dabartiniam kūrių,sabatauskų, šedbarų ir kryževičių ir valių užvaldytam teisingumui labai jau toli iki sovietinio teisingumo. Suprantama buvo ir tada valdžios kontroliuojamų bylų, bet amoralių ,liečiančių visą visuomenę, kaip Pakso ,Venskienės ar KT sprendimų dėl savo neteisėtų algų didinimo, tikrai nebebuvo...



5. Kritikas Pikčiurna
(2013-10-04 06:04:25)
(78.56.140.149) Parašė:

Nuostabus interviu. Kaip gurkšnis tyro oro mūsų dar sovietmečio ideologija priplėkusioje, o dabar pelningiausiu verslu virtusioje teisinėje visuomenėje. Puikiai nurodyta takoskyra tarp pasaulinės teisės filosofijos krypčių. Džiugu, kad turime tokį iškilų teisės filosofą, tik bėda, kad pinigus kalanti teisinės visuomenės dalis yra kurčia šio mokslininko argumentams. Būtina dažniau suteikti žiniasklaidos tribūną Sauliui Arlauskui ir jo šalininkams. Aukščiausia pagarba.



4. kiek galima savo nevykeliskuma karti
(2013-10-03 12:37:05)
(78.61.214.72) Parašė:

ant tarybines sistemos. Tiesiog darosi bjauru. Noriu palyginimui papasakoti savo istorija. Tarybiniais metais pradejau dirbti vyriausybiniuose poilsio namuose. I senstancio viengungio priekabiavimus stengiausi mandagiai nekreipti demesio. Kadangi buvau su aukstuoju issilavinimu ir dirbau gerai, tai atleisti manes nebuvo kaip. Is pradziu perkele i blogesni bara, veliau verte mano kolegas rasyti skundus ir dare visokiariopa spaudima, tarpuose kviesdamas i pasimatymus. Suma sumarum ivyko mano keturi atleidimai, keturi grazinimai i darba ir paties didektoriaus atleidimas. Primenu, tai buvo vyriausybiniai poilsio namai ir didektorius pazinojo visus nuo pirmo sekretoriaus iki ministru. Ir ne vienas jo neuztare, nors neabejoju,jis ieskojo tokios pagalbos. Tai pirma. O antra- jaunas prokuroras isklauses mano istorijos, pasake, na aisku, kas cia kaltas / nors as niekada neminejau priekabiavimo/. Bet su apgailestavimu turiu pridurti kita, tas teisingas prokuroras, jau pirmais musu nepriklausomybes metais, buvo aktyvus reketininku ir mafiozu konsultantu. Gal cia su musu laisves supratimu, o ne sovietiniu palikimu kazkas ne taip, kai akyvaizdziai korumpuoti ir apsivoge asmenys isdidziai ropineja laisveje prisisege zenklelius, kad 'teisti uz gerus darbus'.



3. Gražina
(2013-10-03 11:39:28)
(78.56.221.195) Parašė:

Tur būt nėra gyvenime srities, kur nebūtų panaudota matematika. Be kita ko matematika moko mus mąstyti logiškai. Konstitucinis teismas priimdamas bet kokį sprendimą negali pamiršti logikos. Sprendimas greičiau sugražinti krizinius pinigus, tiems, is kurių buvo nuimta, kaip iš daugiau uždirbančių didesnis procentas, nėra logiškas. Tie žmonės ir po 50 procentų nuėmimo gavo daugiau pinigų. Gal net 10 ir daugiau kartų (apie 5000-6000 ir daigia)nei egzistuojantys už skurdo ribos. Galėčiau gerbti KT sprendimą, jei jis būtų mažai uždirbančiųjų ir pensininkų naudai. Šitie žmonės, labiausiai reikalingi pagalbos! Laukti dar du metus? Per juos pusė pensininkų išmirs, o jauni žmonės paliks Lietuvą ir išvažiuos svetur ne dėl to, kad nemyli savo Tėvynės,o todėl, kad godžiųjų piniguočių dėka, nebegalės čia pragyventi! Jei vienas iš katilo sugeba iškabinti košės daugiau, tai kitiems lieka mažiau arba nelieka. Juk katilas nėra be dugno ir košės jame yra tiek, kiek išvirta... O prisikabinę košės daugiau, nesugebės jos suvalgyti ir ją išmes. Taip ir su pinigais. Kiekis ribotas. kas sugeba prisigriebs jų daugiau, o kitiems nieko nebeliks. Noriu priminti gobšuoliams - Anapilin nei vienas savo turtų neišsineš. Mąstykite apie tai, kol dar galite.



2. Ǒ
(2013-10-03 10:43:04)
(78.63.224.64) Parašė:

Matematika yra ne skaičiai, bet elementai ir jų santykiai. Teisėje taip pat yra santykiai, bet ne tarp elementų, o tarp žmonių ir bet kokių tikrovės objektų, net ir tarp gyvenančių trečiajame pasaulyje (žr. K.Poperio Trijų pasaulių teoriją). Tie santykiai plaukioja sisteminiame ir nuolatos kintančiame moralės vandenyne su savo srovėmis ir bangavimais. Moralės normos kartu su visuotinomis žmogaus teisėmis stovi virš visų vienadienių ir keliadienių valdžių. Pastaruoju metu Lietuvoje prastuminėjama nuostata, kad teisė yra virš moralės (MRU šundaktaris Jovaiša ir buvusi TSKP darbuotoja Grybauskaitė, slepianti savo amoralią praeitį), arba atvirkščiai, kad moralė yra virš teisės (ta pati TSKP darbuotoja, pasisakydama apie sukltotus poligrafo parodymus Giržado byloje).



Parašykite komentarą
Ekspertai.eu įspėja, kad komentaras – tai viešas informacijos paskelbimas.
Komentatorius atsako už savo viešai paskelbtą žinomai neteisingą, įžeidžiančią, šmeižikiško ar nusikalstamo turinio informaciją (tai yra komentarai, kuriuose skatinama tautinė, rasinė, religinė ar kitokia neapykanta, raginimai nuversti teisėtą Lietuvos valdžią, organizuoti sąmokslą prieš valstybę, pakeisti jos konstitucinę santvarką, kėsintis į nepriklausomybę arba pažeisti teritorijos vientisumą, šiais tikslais kurti ginkluotas grupes arba daryti kitus nusikaltimus, kuriais kėsinamasi į Lietuvos valstybę) LR teisės aktų nustatyta tvarka.
Ekspertai.eu komentarų neredaguoja.
Komentarai su keiksmažodžiais ar vulgarybėmis bei piktybiškai kartojami tekstai yra šalinami.
Vardas
Komentaras