Pagaliau Vilniaus meras Artūras Zuokas 2014 m. sausio 15 d. rado laiko atsakyti į klausimus, kurie jam buvo išsiųsti 2013 m. lapkričio 18 d. Beje, nusiųsti jam laišką su rūpimais klausimais pats Vilniaus meras pasiūlė dar spalio mėnesį netikėto pokalbio metu. Apie Jono Meko pasisavintą Jurgio Mačiūno Fluxus judėjimo šlovę ir pomirtinę Fluxus popiežiaus kolekciją, kurią 2007 m. skandalingai brangiai už visų vilniečių 12 mln. Lt suneštus mokesčius nusipirko iš J. Meko Vilniaus m. savivaldybė, vadovaujama mero Artūro Zuoko.
Kadangi mandagus skirtingų nuomonių trumpas pokalbis vyko Juškaus galerijoje per visai nefliuksinio, o modernaus klasiko A. Smilingio-Elio parodos atidarymą, tad Vilniaus meras turbūt buvo gana neatsargus, parodęs drąsią iniciatyvą atsakyti į visus jam adresuotus klausimus. Vis dėlto, po keletos neskubių paraginimų ir susikaupęs per du ilgus mėnesius, pagaliau atsiuntė atsakymus. Kokius sugebėjo. Ir atsakė tiek atvirai, kiek galėjo. Nes nueita per toli, kad būtų įmanoma sugrįžti...
Dabar belieka plaukti vis toliau haliucogeninio miražo link. Tiesą pasakius, merą verta pagirti kaip kapitoną, kuris suranda vis naujų būdų įtikinti savo škunos „JMVMC“ jūreivius, kad miražo miestas iš tikrųjų egzistuoja. O mieguistai plūduriuojančioje škunoje kartais apsilanko ir nuostabus pasakotojas su kerinčiais „Laiškais iš Niekur“.
Specialus Fluxus naujienlaiškis „aVTRE EXTRA“ su skelbimu: Jurgis Mačiūnas - Fluxus popiežius mirė 1978. |
Opera Fluxus Vilnensis su lyg dangiška rasa atsirandančiais daugiamilijoniais paramstymais vegetatyviai tęsiasi jau aštuntus metus. Nuo 2007 m. įvykusios 12 mln. Lt vertės bufonadinės premjeros tam tikslui Vilniuje įkurtoje naujoje scenoje „Jono Meko vizualiųjų menų centras“ (toliau – JMVMC). Teleportuojant iš Niujorko į Vilnių miražinę Fluxus kolekcijos dvasią be Jurgio Mačiūno palaiminimo, nebent su Fluxus popiežiaus begalinės nuostabos žvilgsniu iš Anapus į J. Meko skrybėlę šiapus.
Rasa Gečaitė: Kas ir kada buvo pirmieji iniciatoriai įsigyti garsiojo Jurgio Mačiūno Fluxus kolekciją iš Jono Meko?
Artūras Zuokas: Vilniaus miesto savivaldybės taryba 2007 m. kovo 21 d. priėmė sprendimą, kuriuo siekė, kad Vilniaus mieste būtų saugoma ir eksponuojama pasaulinės reikšmės Jurgio Mačiūno kolekcija, priėmė sprendimą įsigyti iš J.Meko Jungtinėse Amerikos valstijose išsaugotą Jurgio Mačiūno kolekciją.
– Kada Jūs asmeniškai pirmą kartą susitikote su J. Meku ir sužinojote apie jo turimą J. Mačiūno Fluxus kolekciją?
– 1998 metais.
– Ar iki 2007 metų dėl J. Mačiūno „Fluxus“ kolekcijos pirkimo iš J. Meko Jūs asmeniškai tarėtės su Tarybų Lietuvoje geriausiu „fluxus“ judėjimo žinovu Vytautu Landsbergiu ir J. Meko draugu bei studentu Vytautu V. Landsbergiu? Kokių patarimų bei pageidavimų sulaukėte?
– Asmeniškai nesitariau.
– Ar iki 2007 metų Vilniaus m. savivaldybė bendradarbiavo su V. Landsbergiu ir V. V. Landsbergiu, perkant J. Mačiūno „Fluxus“ kolekciją iš J. Meko?
– Ne.
– Kokiu pagrindu Vilniaus m. savivaldybė nutarė iš J. Meko pirkti J. Mačiūnui priklausiusią „Fluxus“ kolekciją?
– Vilniaus miesto savivaldybės taryba 2007 m. kovo 21 d. priėmė sprendimą, kuriuo siekė, kad Vilniaus mieste būtų saugoma ir eksponuojama pasaulinės reikšmės Jurgio Mačiūno kolekcija, priėmė sprendimą įsigyti iš J. Meko Jungtinėse Amerikos valstijose išsaugotą Jurgio Mačiūno kolekciją.
– Ar Jūs pats matėte ir ar galite pateikti visuomenei oficialiai patvirtintą JAV jurisdikcijos dokumentą, liudijantį, kad Jonas Mekas legaliai paveldėjo ar kitaip teisėtai įsigijo Jurgiui Mačiūnui priklausiusią daugiau nei dviejų tūkstančių vienetų kolekciją, kurią Vilniaus m. savivaldybė įsigijo iš J. Meko 2007 metais už 5 mln. JAV dolerių?
– Sutartis dėl kolekcijos įsigijimo su Jonu Meku buvo pasirašyta Niujorke dalyvaujant abiejų šalių teisininkams, kuriems nekilo jokių abejonių dėl šios kolekcijos priklausomybės J. Mekui.
– Kur galima viešai pamatyti ir ar galite dabar mums pateikti Vilniaus m. savivaldybės 2007 metais nupirktos iš J. Meko už 5 mln. JAV dol. J. Mačiūno „Fluxus“ kolekcijos visą sąrašą, kurį sudaro daugiau nei du tūkstančiai vienetų eksponatų.
– Pilnas darbų aprašas yra pridėtas prie Kolekcijos įsigijimo sutarties.
– Kokių teisinių paslaugų, pagal Vilniaus m. savivaldybės 2007 m. sutartį, suteikė LAWIN už vieną milijoną litų Vilniaus m. savivaldybės įsteigtai viešajai įstaigai Jono Meko vizualiųjų menų centrui?
– Teisines paslaugas advokatų kontora teikia kaip paramą JMVMC. Pagal 2007 m. pasirašytą paramos sutartį tarp LAWIN ir JMVMC, LAWIN kontora įsipareigojo teikti teisines paslaugas 10 metų, kurių vertė – 1 mln. Lt.
– Ar galite patvirtinti, kad UAB „Akropolis“, pagal 2007 m. sutartį su Vilniaus m. savivaldybe, įvykdė savo įsipareigojimą skirti 9 mln. litų viešajai įstaigai Jono Meko vizualiųjų menų centrui? Kokioms reikmėms buvo numatytos šios lėšos pagal jūsų pasirašytą sutartį?
– Paramos sutartis tarp bendrovės Akropolis ir JMVMC sudaryta 2007 metų balandžio 12 d. Pagal ją numatyta, kad bendrovė paramos gavėjui per 10 metų atitinkamomis dalimis suteiks 9 mln. Lt dydžio paramą paramos gavėjo įstatuose numatytiems visuomenei naudingiems tikslams įgyvendinti.
– Kokį finansavimą ir kokias konkrečias sumas Vilniaus m. savivaldybė iš savo biudžeto skyrė savo įsteigtai VšĮ JMVMC 2012 metais ir 2013 metais?
– Per 2012 metus įstaiga gavo iš Vilniaus miesto savivaldybės administracijos Finansų departamento 180 000 litų tikslinio finansavimo įstaigos veiklai, ir dar 180 000 Lt J. Meko kino sklaidai bei FLUXUS parodos projektui organizuoti ir vykdyti. Per 2013 metus įstaiga gavo iš Vilniaus miesto savivaldybės administracijos Finansų departamento 168 000 litų tikslinio finansavimo įstaigos veiklai, ir dar 100 000 Lt parodai Valstybiniame Sankt Peterburgo Ermitažo muziejuje organizuoti ir vykdyti.
– Ar Jums yra žinoma, kiek iš viso nuo 2007 m. iki 2013 m. buvo skirta lėšų VšĮ JMVMC iš Vilniaus m. savivaldybės biudžeto?
– Nuo 2007 iki 2013 metų VšĮ JMVMC veiklai skirta 1 mln. 312 tūkst. Lt.
– Kodėl Jūsų iniciatyva 2007 metais įsteigtai Vilniaus m. savivaldybės viešajai įstaigai Jono Meko vizualiųjų menų centrui, pasak jos vadovo Kristijono Kučinsko, nuolat trūksta lėšų tiesioginei savo veiklai vykdyti: sutvarkyti 2007 m. iš J. Meko įsigytai J. Mačiūno Fluxus kolekcijai, parengti jos sąrašui ir eksponatų duomenims paskelbti JMVMC tinklapyje bei įrengti nuolatinei įsigytos Fluxus kolekcijos ekspozicijai?
– Kol nebuvo įvykdyto visiško atsiskaitymo, nebuvo tikslo rengti kolekcijos sąrašo ir aprašo. Dabar, kai šią vasarą buvo pilnai atsiskaityta, bus viskas inventorizuota ir aprašyta.
– Ar Jūs galite patvirtinti, kad J. Mekui nuo 2007 m. iki 2013 m. Vilniaus miesto savivaldybė sumokėjo sutartyje nurodytą visą penkių milijonų JAV dolerių sumą už iš jo nupirktą J. Mačiūno Fluxus kolekciją?
– Su J. Meku visiškai atsiskaityta.
– Ar Jums žinomi gandai, kad J. Mekas šios sumos negavo, ir kaip galite šiuos gandus paneigti?
– Tokių gandų negirdėjau.
– Kas, Jūsų nuomone, buvo ir yra svarbesnis bei žinomesnis pasaulyje: videomenininkas J. Mekas ar fluxus judėjimo pradininkas J. Mačiūnas?
– Abu gerai žinomi ir svarbūs.
– Kodėl jūsų iniciatyva 2007 m. Vilniuje įsteigtas meno centras buvo pavadintas vietinės reikšmės ir pasaulyje menkai žinomo videomenininko Jono Meko vardu, o ne garsaus pasaulyje lietuvio ir Fluxus judėjimo pradininko Jurgio Mačiūno vardu? Juo labiau, kad centras buvo įsteigtas saugoti 2007 m. įsigytą unikalią ir milžinišką J. Mačiūno Fluxus kolekciją.
– Čia yra Jūsų nuomonė. Pridedame Jono Meko – avangardinio kino pradininko, poeto, kino kritiko, kuratoriaus, filosofo ir rašytojo apdovanojimus ir nuopelnus, parodas ir sukurtus filmus. Informacija anglų kalba (po sąrašo, kuris yra mero A. Zuoko atsakymo dalis, tęsiamas pokalbis):
Honors and Awards
Jonas Mekas has received numerous grants and awards, including from the New York State Council on the Arts, the Rockefeller Foundation, the National Endowment for the Arts, Albright Knox Gallery, and the Long Wharf Theater Foundation, and is a member of the American Center of P.E.N and the American Academy of Arts and Sciences.
1962. |
Grand Prize awarded to GUNS OF THE TREES at the Porretta Terme Film Festival |
1964. |
Grand Prize (Documentary) awarded to THE BRIG at the Venice Film Festival |
1966. |
Gold Medal, Philadelphia College of Art, "for the devotion, passion, and selfless dedication to the rediscovery of the newest art" |
1977. |
Guggenheim Fellowship |
1989. |
Creative Arts Award, Brandeis University |
1992. |
Chevalier de l'Ordre des Arts et des Lettres, Ministry of Culture, France |
|
Mel Novikoff Award, San Francisco Film Festival |
1995. |
Lithuanian National Award |
1996. |
Special Tribute, New York Film Critics Circle Award |
|
Doctor of Fine Arts, Honoris Causa, Kansas City Art Institute |
1997. |
Pier Paolo Pasolini Award, Paris |
|
International Documentary Film Association Award, Los Angeles |
|
Governors Award, Skohegan School of Painting and Sculpture |
|
Doctor of Fine Arts, Honoris Causa, Universitatis Vytauti Magni, Lituania |
2000. |
Officier de l'Ordre des Arts et des Lettres, Ministry of Culture, France |
2006. |
REMINISCENCES OF A JOURNEY TO LITHUANIA added to the National Film Registry of the Library of Congress |
|
Directors Guild of America Award |
2007. |
Los Angeles Film Critics Association awards special citation for "contribution to film art" |
|
Special Award from the Roswitha Haftmann Foundation, Zürich |
2008. |
Baltic Cultural Achievement Award |
|
Austrian Decoration of Honor for Science and Art (Õsterreichische Ehrenzeichen für Wissenschaft und Kunst) |
2010. |
Life Achievement Award at the second annual Rob Pruitt's Art Awards |
2011. |
George Eastman Honorary Scholar Award |
2012. |
'Carry Your Light and Believe' Award, Ministry of Culture, Lithuania |
2013. |
Commandeur de l'Ordre des Arts et des Lettres, Ministry of Culture, France |
|
Francis J. Greenburger Award |
|
Elected member of the American Academy of Arts and Sciences |
Select List of Exhibitions
1983. |
Hara Museum of Contemporary Art, Tokyo |
1992. |
Galerie National du Jeu de Paume, Paris |
|
agnès b. Galerie du Jour, Paris |
|
Still Gallery, Edinburgh |
|
Luarence Miller, New York |
|
Metropolitan Museum of Photography, Tokyo |
|
agnès b. Galerie du Jour, Paris |
1997. |
Madrid Art Fair |
|
Museum of Contemporary Art, Vilnius |
1998. |
"Le Printemps de Cahors," Musée de Cahors Henri-Martin |
|
Gandy Gallery, Prague |
1999. |
Susan Inglett Gallery, New York |
|
Pupelis Gallery, Obeliai, Lithuania |
|
agnès b. Galerie du Jour, Paris |
2000. |
"La Beautè" festival, Avignon. Films and installation |
|
"Laboratorium," Antwerp |
|
"Voilà," Musée d'Art Moderne de la Ville de Paris |
|
agnès b Galerie du jour, FIAC art fair, Paris |
2002. |
Maison Européenne de la Photographie, Paris |
|
Documenta 11, Kassel |
2003. |
"Jonas Mekas: A Camera for Jonas," Musée d'Art Moderne de la Ville de Paris |
|
Utopia Station Pavilion, Venice Biennale. Installation |
|
"Dedication to Fernand Léger," Museum of Contemporary Art, Vilnius |
|
Sideshow Gallery, Williamsburg, Brooklyn. Frozen film frames |
|
Maison Européenne de la Photographie, Paris. Frozen film frames |
|
"Fables de l'Identité," Centre National de la Photographie, Paris. Frozen film frames |
2005. |
|
|
"Fragments of Paradise," Maya Stendhal Gallery, New York |
|
"As I Was Moving Ahead," representing Lithuania at the 51st edition of the Venice Biennale |
2006. |
"Destruction Quartet," Darren Knight Gallery, Sydney |
|
"Onestar Stop," Galerie Erna Hécey, Brussels |
|
"The Expanded Eye," Kusthalle Zürich |
|
Baltic Art Center, Visby |
|
Hirshhorn Museum, Washington D.C. |
|
"To New York with Love," Gallery Toki no Wasuremono, Tokyo |
|
"He Stands in the Desert Counting the Seconds of his Life," Tamayo Contemporary Art Museum, Mexico City. |
|
"The Diary Film," Göteborgs Konsthall, Sweden |
|
"It All Comes Back Now in Glimpses," Sketch Gallery, London |
|
"Brief Glimpses of Beauty," Mead Gallery, Warwick Arts Center, UK |
|
Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warsaw |
2007. |
"Recent Work," Maya Stendhal Gallery, New York |
|
Serpentine Gallery, London |
|
The Film Gallery, FIAC art fair, Paris |
|
"Jonas Mekas: The Beauty of Friends being Together," MoMA/P.S.1 |
|
Jonas Mekas Visual Arts Center, Vilnius |
|
"My Night Life" (with Auguste Varkalis), The Film Gallery, Paris |
2008. |
|
|
|
2009. |
"1968," Kunsthalle Bielefeld, Germany |
|
"A Few Things I Want to Share with You, My Paris Friends," agnès b. Galerie du jour, Paris |
|
"The Beast," FIAC art fair, The Film Gallery, Paris |
|
|
|
"1989," Kunsthalle Wien |
|
"Jonas Mekas," Gallery Toki no Wasuremono, Tokyo |
|
"To New York with Love," Bas Fisher Invitational, Miami |
|
"Destruction Quartet," Kings County Biennial, Brooklyn |
2010. |
"Cassis," James Fuentes Gallery, New York Armory Show |
|
The Brucennial, New York |
|
"To New York with Love," James Fuentes Gallery, New York |
2011. |
"Musique Plastique," agnès b. Galerie du jour, Paris |
|
agnès b. Howard Street boutique, New York |
|
"This Side of Paradise," agnès b. Rue du Jour boutique, Paris |
2012. |
"Portraits: Jonas Mekas and Robert Polidori," Edwynn Houk Gallery, New York |
|
"Musique Plastique," agnès b. Howard Street boutique, New York |
|
"The 365 Day Project," 2B Gallery, Budapest |
|
"Reminiszenzen aus Deutschland," Stadtmuseum, Wiesbaden |
|
"Prisiminimai iš Vokietijos," Jonas Mekas Visual Arts Center, Vilnius |
|
"Images out of Darkness," James Fuentes Gallery, New York |
|
Serpentine Gallery, London |
|
"The 365 Day Project," Centre Pompidou, Paris |
2013. |
DOX Centre for Contemporary Art, Prague |
|
MUAC, Mexico City |
|
"I Lift My Glass of Wine to You, My Vienna Friends!," Krinzinger Projekte, Vienna |
|
Paris Photo L.A., Deborah Colton Gallery, Los Angeles |
|
"Outlaw: New Works," Microscope Gallery, Brooklyn |
|
agnès b. Marseille |
|
"The Sixties Quartet," KIASMA, Helsinki |
|
"Let Me Introduce Myself, My Russian Friends!" State Hermitage Museum, Saint Petersburg |
|
"Jonas Mekas: In Praise of the Ordinary," The Phi Centre, Montreal |
|
"Jonas Mekas / The Fluxus Wall," Bozar Centre for Fine Arts, Brussels |
|
"Life Goes On... I Keep Singing," Deborah Colton Gallery, Houston |
Filmography
Cup/Saucer/Two Dancers/Radio (1965/1983), 23 min.
Guns of the Trees (1962), 75 min.
Film Magazine of the Arts (Summer, 1963), 20 min.
The Brig (1964), 68 min.
Award Presentation to Andy Warhol (1964), 12 min.
Report from Millbrook (1965/ 1966), 12 min.
Walden (Diaries, Notes, and Sketches), (filmed 1964-1968, edited 1968-69), 3 hrs.
Hare Krishna (1966), 4 min.
Notes on the Circus (1966), 12 min.
Cassis (1966), 4 min.
The Italian Notebook (1967), 15 min.
Time and Fortune Vietnam Newsreel (1968), 4 min.
Reminiscences of a Journey to Lithuania (1971-1972), 82 min.
Lost Lost Lost (1976), 2 hrs. 58 min.
In Between: 1964-8 (1978), 52 min.
Notes for Jerome (1978), 45 min.
Paradise Not Yet Lost (aka Oona's Third year) (1979), 96 min.
Self-Portrait (1980), 20 min., video
Street Songs (1966/1983) 10 min.
Erik Hawkins: Excerpts from "Here and Now with Watchers"/Lucia Dlugoszewski Performs (1963/1983), 6 min.
He Stands in a Desert Counting the Seconds of His Life (1969/1985), 2 hrs. 30 min.
Scenes from the Life of Andy Warhol (1990), 35 min.
A Walk (1990), 58 min., video
Mob of Angels: Baptism (1990), 61 min., video
Mob of Angels at St. Ann (1991), 60 min, video
Dr. Carl G. Jung or Lapis Philosophorum (1991), 29 min.
Quartet Number One (1991) 8 min.
Zefiro Torna or Scenes from the Life of George Maciunas (1992), 34 min.
The Education of Sebastian or Egypt Regained (1992), 6 hrs. video
Imperfect 3-Image films (1995), 6 min.
On My Way to Fujiyama (1995), 25 min.
Happy Birthday to John (1996), 24 min.
Cinema is Not 100 Years Old (1996), 4 min., video
Memories of Frankenstein (1996), 95 min.
Letters to Friends (1997), 1 hr. 28 min., video
Birth of a Nation (1997), 85 min.
Symphony of Joy (1997), 1 hr. 15 min.
Scenes from Allen's Last Three Days on Earth as a Spirit (April 1997), 67 min., video
Letter from Nowhere -- Laiškai iš niekur N.1 (1997), 75 min., video [in Lithuanian]
Song of Avignon (1998), 5 min.
Laboratorium Anthology (1999), 63 min., video
This Side of Paradise (1999) 35 min., 16 mm
Notes on the Factory (1999) 64 min., video
Notes on Film-Maker's Cooperative (1999), 40 min., video
Autobiography of a Man Who Carried his Memory in his Eyes (2000) 53 min., video
As I Was Moving Ahead Occasionally I Saw Brief Glimpses of Beauty (2000) 4 hrs. 48 min.
Mozart & Wien and Elvis (2000) 3 min.
Silence, Please (2000), 6 min., video
Requiem for a Manual Typewriter (2000) 19 min., video
Remedy for Melancholy (2000) 20 min., video
Letter to Penny Arcade (2001), 14 min. 33 sec., video
Ein Märchen (2001) 6 min., video
Ar Buvo Karas? (2002), 2 hrs. 28 min.
Mysteries (1966/2002) 34 min.
Williamsburg, Brooklyn (1949/2002) 15 min.
Travel Songs 1967-1981 (2003) 28 min.
Letter from Greenpoint (2004) 80 min., video
Notes on Utopia (2003-5) 55 min., video
Father and Daughter (2005), 4 min. 30 sec., video
Notes on an American Film Director at Work: Martin Scorsese (2005), 1hr 20 min.
Scenes from the Life of Hermann Nitsch (2005), 58 min., film and video
First Forty (2006). Forty short films, using materials from earlier films, re-edited specially for internet and installations.
365 Day Project (2007). 365 short films, one for each calendar day of the year 2007.
Lithuania and the Collapse of the USSR (2008), 4 hrs. 49 min., video
I Leave Chelsea Hotel (2009), 4 min.
Sleepless Nights Stories (2011), 114 min.
My Paris Movie (2011), 2 hrs. 39 min.
My Bars Bar Movie (2011), 86 min.
Correspondences: José Luis Guerin and Jonas Mekas (2011), 99 min.
Re: George Maciunas and Fluxus (2011), 87 min.
Mont Ventoux (2011), 3 min.
Happy Easter Ride (2012), 18 min.
Reminiszenzen aus Deutschland (2012), 25 min.
Out-takes from the Life of a Happy Man (2012), 68 min.
Writings by Jonas Mekas
Knyga Apie Karalius ir Žmones, Tubingen, 1947 [in Lithuanian].
Movie Journal, Macmillan, 1972: Japanese edition, 1975. Spanish edition, 1976; French edition, 1992.
Three Friends: John Lennon, Yoko Ono, and George Maciunas, Tokyo, 1990 [in Japanese]; Lithuanian edition, Vilnius, 1998.
Laiškai iš niekur, Vilnius, 1997 [in Lithuanian].
Just Like A Shadow, text by Jerome Sans, frozen film frames by Jonas Mekas, Steidl, Göttingen, 2000.
Declarations de Paris, Editions Paris Expérimental, 2001 [in French and English].
As I Was Moving Ahead..., Editions Kinoshita, Tokyo, 2002 [in Japanese]. Text and narration from the film.
Fluxfriends (French edition of Three Friends: John Lennon, Yoko Ono, and George Maciunas), Centre Georges Pompidou, 2002.
Artist Book, Musée d'Art Moderne de la Ville de Paris, 2002.
Entretiens avec Jonas Mekas, Editions Paris Expérimental, 2006.
Anecdotes, translated by Jean-Luc Mengus, SCALI, Paris, 2007 [in French].
To Petrarca, Editions Dis Voir, Paris, 2009 [in both French and English editions]
Articles on cinema in Film Culture, Sight & Sound, Bianco e Nero, The New York Times, Cahiers du Cinema, Isskustvo Kino, etc.
Poetry
Semeniškių Idilės, Lithuanian edition, Žvilgsniai, Kassel, 1948; Japanese edition, Tokyo, 1996; enlarged Lithuanian edition, Vilnius, Baltos Lankos 1997.
Gėlių Kalbėjimas, Chicago, 1961 [in Lithuanian].
Pavieniai Žodžiai, Lithuanian edition, Chicago, 1967; Japanese edition, Tokyo, 1996.
Poezija, Vilnius, Vaga, 1971 [in Lithuanian].
Reminiscensijos, New York, Fluxus, 1972 [in Lithuanian].
Dienoraščiai, New York, Žvilgsniai, 1985 [in Lithuanian].
There is No Ithaca (English edition of Semeniškių Idilės and Reminiscensijos), translated by Vyt Bakaitis, Black Thistle Press, New York, 1996.
Dienų Raštai, Vilnius, 1998 [in Lithuanian].
Žmogus Be Vietos (Lithuanian edition of I Had Nowhere to Go), Baltos Lankos, 2000.
Poezija, Lietuvos Rašytojų Sąjungos Leidykla, Vilnius, 2002 [in Lithuanian].
Daybooks 1970-1972 (bilingual edition of Dienų Raštai), translated by Vyt Bakaitis, Portable Press, Brooklyn, 2003.
Žodžiai ir Raidės, Baltos Lankos, Vilnius, 2007 [in Lithuanian].
Idylls of Semeniškiai (bilingual edition), translated by Adolfas Mekas, Hallelujah Editions, 2007.
Diaries
I Had Nowhere to Go: Diaries, 1944-1954, Black Thistle Press, New York, 1991.
Zefiro Torna or Scenes From the Life of George Mačiunas, Arthouse, New York, 1998.
Žmogus Be Vietos (Lithuanian edition of I Had Nowhere to Go), Baltos Lankos, 2000.
Lettres de nulle part (French edition of Laiškai iš niekur, translated by Marielle Vitureau), Paris Expérimental, 2003.
Je n'avais nulle part où aller (French edition of I Had Nowhere to Go), P.O.L, Paris, 2004.
My Night Life (English, Italian, Lithuanian, and French editions), illustrated by Auguste Varkalis, Baltos Lankos, Vilnius, 2006.
Ningún lugar adonde ir (Spanish edition of I Had Nowhere to Go, translated by Leonel Livchits), Caja Negra, Buenos Aires, 2008.
Catalogs
Jonas Mekas, Hara Museum of Contempory Art, Tokyo, 1983.
Jonas Mekas, Galerie nationale du Jeu de paume, Paris, 1992.
Jonas Mekas: Films immobiles, une celebration, Galerie du Jour, Paris, 1996.
Jonas Mekas: Frozen Film Frames, Tokyo Metropolitan Museum of Photography, 1996 [in Japanese].
Sustabdytos akimirkos, Contemporary Art Museum, Vilnius, 1997.
Jonas Mekas: This Side of Paradise, Galerie du Jour, Paris, 1999.
Jonas Mekas: Coversations, Letters, Notes, Misc. Pieces, edited by Liutauras Psibilskis, published by the Lithuanian Art Museum on the occasion of the Venice Biennale, 2005.
The Diary Film/Dagboksfilmen, edited by Liutauras Psibilskis, Moderna Museet, Stokholm, 2005.
The Avante-garde from Futurism to Fluxus, Jonas Mekas Visual Arts Center, Vilnius, 2007 [in English and Lithuanian editions].
Jonas Mekas, Fondazione Ragghianti, Lucca, Italy, 2008 [in Italian].
Jonas Mekas, published by Koenig Books, on the occasion of the exhibition "Jonas Mekas" at the Museum Ludwig, Cologne, 2008 [in English and German].
A Few Things I Want to Share with You, My Paris Friends, Galerie du Jour, Paris, 2009.
Barbara Moore stebi J. Mačiūno „MULTICYCLE“ (multidviratį) Flux žaidimų festivalyje (Flux Game Fest) 1973 m. |
– Ar galite paneigti nuomonę, kad Fluxus ir J. Mačiūno centras labiau garsintų Vilnių ir būtų didesnis traukos centras pasauliniu mastu nei 2007 m. Vilniuje įsteigtas Jono Meko vizualiųjų menų centras?
– Šie abu menininkai neginčijamai įnešė į pasaulio meno istoriją tokio stipraus garso ir gero triukšmo, kad net sunku būtų išskirti, pasverti, kas daugiau ir labiau. Jie abu garsino ir garsina Vilnių bei Lietuvą. Žinoma, būtų reikalingi, labai svarbūs mūsų miestui muziejai ir tokiems dailininkams, tokioms asmenybėms, kaip M. K. Čiurlionis ar Jonas Rimša, Kazys Šimonis.
Šiuo klausimu noriu pacituoti Prinstono universiteto Menų ir archeologijos departamento dr. Julia E. Robinson: „Skrupulingi Mačiūno studijų laikų užrašai, kurie vėliau tapo Fluxus judėjimo pagrindu, yra tik vienas iš pritrenkiančių Meko kolekcijos pavyzdžių. Visas kolekcijos turinys galėjo susikaupti tik artimiausio ir ištikimiausio Mačiūno draugo ir bendražygio rankose. Tačiau Meko vaidmuo tuo neapsiriboja. Jo paties vieta Niujorko avangardo srovėje, genialumas savo veiklos srityje, yra kita išskirtinė istorijos dalis, neabejotinai lemianti šios medžiagos (Mačiūno darbų) pripažinimą ir atskleidžianti, kokiu būdu mums teko laimė išsaugoti šiuos darbus ir šių dienų. Nekantriai laukiu šio nuostabaus projekto, pagerbiančio dvi esmines 20-ojo a. antrosios pusės asmenybes, du didžiuosius lietuvius, realizacijos.“
Arba Niujorko Amerikos meno muziejaus kuratorę Chisse Iles: „Sužinojau apie pasiūlymą Vilniuje įsteigti muziejų, skirtą Mačiūno, Fluxus ir Jono Meko darbams. Manau, tai – nuostabi idėja, iššauksianti didžiulį ir išskirtinį dėmesį šiems nepakartojamiems menininkams. Jonas Mekas darė ir daro ypatingą įtaką menininkams ir kinematografininkams. Juo žavisi ir gerbia Niujorko ir pasaulio menininkai, muziejų kuratoriai, kritikai. Šiuolaikiniam menui ir kinui didelę įtaką daro ne tik jo paties darbai, bet ir jo įkurti New American Cinema bei Anthology Film Archieves. Visapusiškai palaikau muziejaus Vilniuje idėją. Šis muziejus įtvirtintų Vilniaus miestą pasaulio kultūros žemėlapyje ir deramai pagerbtų du garsius meno pasaulio asmenis.“
Ką gi, vietoj komentarų bus verta ir tiesiog būtina atskirai paskelbti nuostabią ir kiek kitokio pobūdžio visame pasaulyje bei garsiausiuose muziejuose žinomą Jurgio Mačiūno biografiją. Kad palygintume su Vilniaus mero mums pasiūlytu anglų kalba tvarkingai Lietuvoje sukurtu Jono Meko kūrybiniu sąrašu.
Laukite tęsinio.
DAUGIAU:
„Fluxus“ penkmečio spektaklis Vilniuje – be Lietuvos teisėsaugos dėmesio
Fliuksinio tyrimo nuo Vilniaus iki Niujorko ypatumai – su Vytautu Landsbergiu
Įstabiausias pasaulyje fliuksinis projektas – su „Akropolio“, „Ranga IV“ ir LAWIN milijonais
Tikra Fluxus kolekcija ŠMC ir nupirkta iš J. Meko – pokalbis su K. Kuizinu
Keletas klausimų Artūrui Zuokui. Opera Fluxus Vilnensis
Atviras laiškas Jonui Mekui – apie didybės maniją (I dalis)
Atviras laiškas J. Mekui – arbatos kaina Maskvoje (II dalis)
Naujieji su Fluxus pagal Jurgį Mačiūną
Talentingiausias pasveikinimas'13 Jonui Mekui
„Ekspertai.eu“ skelbiamą informaciją draudžiama visuomenės informavimo priemonėse atgaminti be raštiško asociacijos „Global Gaze Network“ sutikimo, kurį galima gauti adresu [email protected]