Šių metų birželio 12 – liepos 5 dienomis devyniose Vilniaus miesto meno
galerijose bus rodomas dešimties parodų ciklas „KŪNAS. Lietuvių grafika
1980–2013“.
Žmogaus kūnas visuomet buvo vienas pagrindinių meninio vaizdo
objektų bei motyvų, perteikiančių autoriui aktualias idėjas. Tematiškai
suskirstytose ekspozicijose tyrinėjamos kūno apraiškos lietuvių lakštinėje
grafikoje, apžvelgiamos stilių, žanrų, plastinės raiškos tendencijos.
Galerijoje AV17 pristatoma ekspozicija ATMINTIS, kurioje rodomi Kęstučio
Grigaliūno, Dianos Radavičiūtės bei Rūtos Spelskytės darbai. Atskirus
ekspozicijos sandus vienija visų autorių kūrybą siejanti atminties gija.
1988-ųjų linoraižinių cikle „Jurgeliškės“ Kęstutis Grigaliūnas pasakoja
apie išnykusį kaimą. Spalvingi ir dekoratyvūs atspaudai perkelia į
Lietuvos sovietinės okupacijos laikmetį, perteikia autoriaus senelio
patirtį bei išgyvenimus. Tai – skausmingos atminties atspaudai,
neišdildomai įsirėžę daugelio žmonių sąmonėje. Dar 9 deš. plėtota
istorinės atminties tema, tik jau kitokiomis formomis, pasireiškia ir
pastarojo laikotarpio Grigaliūno kūryboje. Būtent už konceptualų istorijos
įvaizdinimą 2012 m. autoriui buvo skirta Nacionalinė kultūros ir meno
premija.
Dianos Radavičiūtės 2003-iųjų cikle „Mano antroji pusė“ per vertybinę ir
kultūrinio paveldo prizmę kvestionuojama kolektyvinė atmintis. Tai –
daugialypis kūrinys, kuriame akcentuota santuokos institucija perteikia
harmoningo vienio idėją, o kartu kelia mintis apie nykstančius papročius.
Radavičiūtės kūryba neatsiejama nuo žmogiškosios prigimties analizės,
istorinio paveldo bei identiteto aspektų. Nuolat rekonstruojama praeitis,
perpinta subjektyviais įspūdžiais, lemia įtaigų Radavičiūtės kūrybos
braižą.
Sausos adatos technika atliktuose Rūtos Spelskytės darbuose atmintis
veriasi tiesmukai ir užklumpa nepasiruošus. Kaip ir mirtis,
šaltakraujiškai fiksuojama 2007-ųjų cikle „Atmestina mirčių
registracija“. Chirurginis Rūtos pjūvis skrodžia tiesiai ir tiksliai per
drumzlinus įvairių istorinių laikotarpių vandenis. Neherojinė,
šokiruojanti, slogi akistata su mirtimi visais laikais žmogų paverčia tik
statistiniu vienetu, neretai sumaitotu ar suluošintu. Istorijos vadovėlių
faktus Spelskytė atmintin įrėžia juodais giliaspaudės atspaudais.
Parodą ATMINTIS (AV17) galerijoje galima bus apžiūrėti birželio 12 –
liepos 1 dienomis.