Lietuvos politinė partija, pasivadinusi Lietuvos lenkų rinkimų akcija (LLRA; lenk. Akcja Wyborcza Polaków na Litwie, AWPL) skelbiasi atstovaujanti tautinių mažumų interesams, todėl pretenzingai kišasi į LR Tautinių mažumų įstatymo pakeitimą. Tokią galimybę ji mato dėl įstatymo leidėjo klaidingai traktuojamų sąvokų.

Paskelbtame Lietuvos Respublikos tautinių mažumų įstatymo pakeitimo įstatymo projekte (Žin., 1989, Nr. 34-485; 1991, Nr. 4-117) vartojamos sąvokos: 1. Tautinė (etninė) mažuma – grupė asmenų, gyvenančių Lietuvos Respublikoje bei laisva valia pasirinkusių priklausomybę ne lietuvių, o kitai tautai ar kuriai nors etninei grupei.

2. Asmuo, priklausantis tautinei (etninei) mažumai – asmuo, laisva valia pasirinkęs priklausomybę kuriai nors tautinei mažumai ar etninei grupei ir siekiantis išsaugoti savo tautos ar etninės grupės kultūrą – kalbą, tradicijas, papročius, tautinę ar etninę savimonę.

Iš tikrųjų tautinė mažuma valstybėje yra tautinė-etninė grupė, kuri neturi pasaulyje savo tautinės valstybės (Lietuvoje – karaimai, totoriai, romai ir kt.), o tautinė bendrija valstybėje yra tautinė-etninė grupė, kuri už valstybės ribų turi savo tautinę valstybę (Lietuvoje – rusai, lenkai, žydai, vokiečiai, ukrainiečiai ir kt.). Todėl pastarosioms tautybėms taikytini Tautinių bendrijų įstatai, o ne Tautinių mažumų įstatymas.

Asmens priklausomybę tautinei bendrijai ar tautinei mažumai apsprendžia tautinės mažumos ar tautinės bendrijos apibrėžimas.

Civilizuotas pasaulis, vertindamas tautines mažumas bei saugodamas kaip tautinės kultūros reliktą nuo išnykimo, joms taiko tautinių mažumų įstatymus. Tautinėms bendrijoms toks įstatymas netaikomas, jų kultūrinio paveldo (pvz. kalbos) išnykimui joks pavojus negresia, nes yra to paveldo saugotojos – tautinės valstybės už tos valstybės, kurioje gyvena bendrija, ribų.

Tiek tautinių mažumų, tiek tautinių bendrijų nariai, jei jie yra Lietuvos piliečiai, yra lietuviai, lietuvių pilietinės tautos atstovai, nors ir yra kitokios kilmės.

Lietuvos lenkų pretenzijos sau taikyti Tautinių mažumų įstatymą ir tuo pelnyti išskirtines privilegijas yra absurdiškas nesusipratimas. Tai turėtų suvokti ir įsisąmoninti įstatymų leidėjai ir įstatymų vykdytojai.

Naujausi

Komentarai (20)

Rikiuoti
Mindaugas2018-12-13 22:30

Taip. Tautinės mažumos ir tautinės bendrijos sąvokas reikia skirti. Tačiau noriu patikslinti: tautinės mažumos esminį skiriamąjį bruožą sudaro tai, kad ji gyvena savo istorinėje etninėje teritorijoje, bet, deja, už savosios valstybės ribų (pvz. ,Punsko, Seinų lietuviai). Dabartinė Lietuvos Respublika svetimų etninių teritorijų neturi. Todėl ir Lietuvos Respublikos Konstitucijoje tautinių mažumų sąvoka nevartojama, kalbama tik apie tautines bendrijas. Joms sudaromos sąlygos plėtoti savo tautinę kultūrą. Nepriklausomai nuo tautybės visų piliečių teisės ir pareigos vienodos. Tiesa, valstybinė kalba - lietuvių. Piliečio pareiga ją mokėti. Tačiau kalbų mokėjimas tik plečia žmogaus galimybes.

nereikia kaltinti kitu2018-02-19 21:05

Pati Lietuvos valdzia kalta , nes ji ir sukure tokia situacija neatsakingai taikydama svietimo programa, kuri is esmes buvo lenkinimo programa. Tokiu kaip Tomasevskis atsiras visada. Bet didziuasia klaida , valdzia sudaro visas salygas jiems veikti ir diskriminuoti lietuvius. Zmones kurie nori islikti neutralus ar lietuviais patiria spaudima is vietines valdzios ir i tai nekreipia niekas demesio.

vytautas2018-02-19 20:52

argi cia lenkai cia mutantai

Donatas2014-04-10 14:57

Sita straipsni reikia nusiusti Grauzinienei ir Kirkilui kad debilai suprastu viena karta kas yra lenkai ir pamirstu tas nesamones apie lenku "problemas" Lietuvoje. Pats gyvenu Lenkijoje, galiu pasakyti didensiu nacionalistu ir fasistu nesu mates, neapykanta Lietuvai didziule ir noras atsiimti Vilniiu pas kiekviena poliaka igimtas. Apie mano teises Lenkijoje niekas net nekalba, jei lietuviskai kalbi lenkai is karto suraukia snukius. Apie Lietuviskas mokyklas, gatviu pavadinimas ar pavardes su Lietuviskais rasmenimims nera net ka kalbeti. Nesuprantu kaip jie taip "naglai" elgiasi Vilniuje ir kaip seimas is viso drista nagrineti toki sprendima? Kaip lietuviskai nekalbantis asmuo toks kaip Tomasevskis gali dirbti Seime? Ar nera istatymu draudancio lietuviskai nekalbanciam zmogui dirbi Lietuvos valstybes institucijoje? Pagarbiai, Donatas

Arvydas Damijonaitis2014-04-01 18:24

LIETUVOS RESPUBLIKOS GENERALINEI PROKURATŪRAI Kopija LR Konstituciniam teismui, VSD, LR Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos Komitetui PAREIŠKIMAS dėl grėsmės Lietuvos nepriklausomybei, teritoriniam vientisumui 2014-03-21,Vilnius Priesaiką Lietuvai pamynusių tomaševskių valdoma kultūros ministerija parengė "Tautinių mažumų" įstatymą (turi būti "Tautinių bendrijų ir mažumų įstatymas") - iš esmės dalies Lietuvos teritorijos praradimo įstatymą, nes pagal tarptautinę teisę Lietuvos lenkai turi išorinę valstybę Lenkiją,40 milijonų, todėl negali turėti „tautinės mažumos" statusą. Kolaborantas A. Brazauskas 1994 balandžio 26 d. abejingai pasirašė Sutartį su Lenkija, kurioje neatsakingai įvardinta nesanti Lietuvoje „lenkų tautinė mažuma" . Sutartis prieštarauja 1995 vasario 1 d. Europos Tarybos tautinių mažumų apsaugos pagrindų Konvencijai, kurios 21 straipsnis apibrėžia, patikslina „tautinės mažumos" sąvoką: ,,Jokia šios pagrindų Konvencijos nuostata neturi būti aiškinama kaip suteikianti teisę dalyvauti veikloje ar atlikti veiksmus, kurie prieštarautų pagrindiniams tarptautinės teisės principams ir ypač valstybių suvereniteto lygybės ,teritorinio vientisumo ir politinės nepriklausomybės principams". Matome, Lietuvos lenkų tautinė grupė (bendrija ,bendruomenė) negali turėti „tautinės mažumos" statusą, nes tai grėstų Lietuvos nepriklausomybei, teritoriniam vientisumui ir politinei nepriklausomybei. Priesaikos laužytojai tomaševskiai dirba išorinėms valstybėms - būtina rengti protestų akcijas, nes prarasime Pietryčių Lietuvą. Lietuvoje yra dvi tautinės mažumos – karaimų ir totorių. Romai gali pretenduoti į tautinės mažumos statusą. Tautinių bendrijų ir mažumų įstatymą negali rengti priesaiką Lietuvai pamynusi, išorinės valstybės įtakojama,LLRA. Pagarbiai Arvydas Damijonaitis

Arvydas Damijonaitis2014-02-11 12:22

Lietuvoje nėra lenkų tautinės mažumos, yra lenkų tautinės grupės bendruomenė, nes terminas „tautinė mažuma" tarptautinės teisės erdvėje yra susieta su „išorinės valstybės" savoka. Tuo tautinės grupės iš esmės skiriasi: Pagal tarptautinę teisę tautinės grupės, turinčios išorines tautines valstybes(Lenkija - 40 milijonų, Rusija – 150 milijonų,Izraelis - 8 milijonai gyventojų), negali kitose valstybėse turėti „tautinės mažumos“ statusą. Buvusių okupantų privilegijos : lietuviai išlaiko 120 lenkiškų mokyklų, kuriose lenkinami lietuvių kilmės tuteišai, Tai yra GINESO REKORDAS (Guinness world record). Pvz. , USA, nėra nei vienos lenkiškos valstybės išlaikomos mokyklos, jas išlaiko lenkų bendruomenė,Rusijoje – 8 tik lenkiškos biudžetinės mokyklos. Lenkiškų mokyklų idiotiškas (lietuviškas)valstybinis finansavimas yra žiaurios lietuvių kilmės tuteišių diskriminacijos faktas, lietuvių savižudybė. Lenkai Lietuvoje, kurie įžūliai (chamiškai) laksto su tautine Lenkijos vėliava, yra Lenkijos piliečiai ar ne? Jeigu jie yra Lietuvos piliečiai, tai lenkiškų vėliavėlių Gedimino prospekte chamiškas demonstravimas yra Lietuvos pilietybės atsisakymo aktas. Kas juos klaidina?... Pagarbiai Arvydas Damijonaitis

Linas2014-02-07 00:39

Taigi, mieli bendraminčiai ir ne, kur žiūri mūsų išrinkti deputatai ir jų padėjėjai? Gal reikėtų ryžtis ir priimti Lietuvai bei jos tautai būtinus įstatyminius aktus, kurių pagrindu, galėtume atsikratyti išverstakailių politikierių ir jiems prijaučiančių pakalikų? Niekada nebuvau priešišku jokių reiškinių ar žmonių atžvilgiu, tačiau niekada neleisdavau jokiam nepraustaburniui žeminti Lietuvos pilietį. Manau, kad greitai ateis laikas, kuomet tomaševskininkai supras labai klydę... Ate, mielieji, iki greito.

Ar iš piršto laužė?2014-01-20 14:52

"Iš tikrųjų tautinė mažuma valstybėje yra tautinė-etninė grupė, kuri neturi pasaulyje savo tautinės valstybės (Lietuvoje – karaimai, totoriai, romai ir kt.), o tautinė bendrija valstybėje yra tautinė-etninė grupė, kuri už valstybės ribų turi savo tautinę valstybę (Lietuvoje – rusai, lenkai, žydai, vokiečiai, ukrainiečiai ir kt.)" Ar teksto autorius galėtų atsakyti, ar šitam teiginiui turi kokių nors šaltinių, ar tvirtina, kad taip yra "iš tikrųjų" vien tik šventosios dvasios apšviestas?Ir tuo pačiu klaidina Lietuvos žmones ir kenkia šalies interesams? Mokslinė studija, nagrinėjanti tautinės mažumos sampratą pasaulinių ir Europos organizacijų dokumentuose: mruni.eu/lt/mokslo_darbai/sms/archyvas/dwn.php?id=241962 Kviečiu visus susipažinti.

Antanas Algiui2014-01-11 13:36

Na,matyt,ne visi "Algiai" supranta lietuviškai... Juk parašyta aiškiai,kas yra tautinė mažuma,o kas - bendrija! Tai ne - "lenkai yra tautinė mažuma" ir nors tu pasikark...

Algis2013-12-20 16:55

Be jokios abejonės Lietuvos lenkai yra tautinė mažuma. Todėl Lietuvos lenkams turi būti leista naudoti jų kalba tuose vetovėse, kuriose jie sudaro daugiau nei 10 proc. visų gyventojų.

To Arvydas Damijonaitis2013-11-28 14:02

Visiškai pritariu Arvydui Damijonaičiui. Lenkai - 40 milijojų, rusai 150 milijojų.Kokia gali būti tautinė mažuma?Diskutuotina apie totorius- visa GRAND TARTARIJA už Uralo kalnų.TSRS buvo nustatčiusi Totorių autonominės respublikos teritoriją, kiek pamenu šalia Baškirijos.Žydai turi savo valstybę Stalino dėka - 8 miln. gyventojų, kariniu išsivystymu berods 4 valtybė pasaulyje.Pritariu kad čigonus galima laikyti tautine mažuma.

Arvydas Damijonaitis2013-11-06 23:31

LIETUVOJE NĖRA LENKŲ, RUSŲ, ŽYDŲ „TAUTINIŲ MAŽUMŲ“ Terminas "Tautinė mažuma" Tarptautinės teisės erdvėje yra susieta su „išorinės valstybės" sąvoka. Pagal tarptautinę teisę tautinės grupės Lietuvoje turinčios išorines tautines valstybes(Lenkija- 40 milijonų, Rusija – 150milijonų,Izraelis- 8 milijonai gyventojų) negali turėti „tautinės mažumos“ statusą Lietuvoje(3 milijonai). Tik žydai nevardina savęs „tautine mažuma“. Okupantų privilegijos : lietuviai išlaiko 120 lenkiškų mokyklų, kuriose lenkinami lietuvių kilmės “tuteišai“. Tai yra GINESO REKORDAS. Pvz. USA, nėra nei vienos lenkiškos valstybės išlaikomos mokyklos, jas išlaiko lenkų bendruomenė. Rusijoje yra tik 8 valstybės išlaikomos lenkiškos mokyklos. Lenkiškų mokyklų nusikalstamas valstybinis finansavimas yra žiaurios lietuvių kilmės „ tuteišų“ polonizacijos faktas, kurie kalba ne lenkiškai “poprostu“. Tuteišų polonizacija yra lietuvių savižudybė, o tai prieštarauja Dievo valiai. Lietuvoje yra tik dvi tautinės mažumos - karaimai ir totoriai, neturi išorinės valstybės. Tautinės mažumos Europos Sąjungoje turi išimtines teises, todėl darome Lietuvai meškos paslaugą neatsargiai vartodami terminą „tautinė mažuma“ vietoje tautinė grupė, bendruomenė. Lenkai Lietuvoje, kurie įžūliai, chamiškai laksto su tautine Lenkijos vėliava ,yra Lenkijos piliečiai ar ne? Jeigu jie yra Lietuvos piliečiai, tai lenkiškų vėliavėlių viešas brukimas yra Lietuvos pilietybės atsisakymo aktas . Kas juos klaidina? Rusijos spectarnybos, marionetes tomaševskiai. Lenkų ir rusų tautinės grupės atsirado okupacijų metu, todėl yra lietuvių priverstinės asimiliacijos baudžiamųjų bylų objektas. Pagarbiai Arvydas Damijonaitis.

petriuks2013-11-06 15:40

sk.: "... ES teisės aktuose aiškių aiškiausiai apibrėžtas ...". :)

petriuks (iki 1987/88 -- vilniškio pankų jud. aktyvists)2013-11-06 15:34

dObraj parašyta, je. i lAjku. mįsliju, ka būt smAgu, jejgu nu bele kas te jimtų i an smūgia suskaitliuotų, kokis gi mūsųjų įstatymleidžių pracėnts "ir be p. Zolubo priminimų žino" apie tam tikruose (minėtiems įstatymleidžiams privalomai išmanytinuose) ES teisės aktuose aiškių aiškiausiai abibrėžtas ir tvirtų tvirčiausiai įtvirtintas)) dviejų etnopolitiniu atžvilgiu ESMIŠKAI SKIRTINGŲ etnokultūrinių mažumų tipų "juridinio kotiravimo" skirtybes.

Anupras2013-11-03 16:08

Taigi, ponai valdininkai, pagaliau atsikvošėkite.

Reikia integruotis, bet ne izoliuotis!2013-11-02 22:11

Tautinių mažumų kalbų saugojimas yra viena, o jų statusų pakeitimas yra kita. Kalbos statuso pakeitimas yra ne kultūrinis, bet politinis klausimas. Tautinės mažumos turi teisę saugoti savo kultūrą, bet neturi teisės kurti savas autonomijas. Lietuva yra perdaug maža, kad būtų galima ją skaidyti į atskiras autonomijas.

Autonomijų kūrimo projektas2013-11-02 21:59

Pateiktas "Tautinių mažumų įstatymo" projektą būtų daug teisingiau vadinti "Tautinių mažumų autonomijų kūrimo" projektu, nes su vadinamų tautinių mažumų kultūros išsaugojimu šis projektas mažai ką turi bendro. Argi antros valstybinės kalbos statuso suteikimas kuriai nors tautinės mažumos kalbai, turi ką nors bendro su šios kalbos išsaugojimu? Tikrai, kad ne!

Pilypas2013-11-01 15:40

Tai kad tam seime visi tie linkevičiai, bernotoniai ir panašūs valdo ir šneka patys nežinodami ką ir dėl ribotumo ,ką darą nesusigaudo.

Jules2013-11-01 12:06

Aišku, kad tautinė bendrija. Kokia čia dar lenkų mažuma? Mes turime karaimų mažumą, o kolonistai, okupantai ir asimiliatoriai nebuvo, nėra ir niekada nebus jokia tautine mažuma, o tik bendruomene. Gali kiek nori plyšauti kubiloidai ir jų politiniai sugerovai bolševikai, bet lenkai nėra tautinė mažuma Lietuvoje, o tik tautinė bendrija. Ir dar, didžioji jų dalis yra per okupaciją ir aneksiją iš Gudijos atsikėlę gudai, dabar kažkaip keistai pasivadinę save lenkais. Kai tik gudas kerta Lietuvos sieną - iškart lenku pasidaro, įdomu kodėl? Ir apskritai dabar Minske "polnym chodom" kalbama turguje, universitete, Mokslų akademijoje, kad Lietuva, Litva, yra būtent Gudija, o mes tik prakeikti Žmudzinai, užgrobę jų Vilnių.

respublika2013-11-01 12:05

Parlamentaras iš “Montanų” - Kuo V.Tomaševskis buvo jaunystėje, ką veikė iki savo politinės karjeros? - Jo paties pateikiamoje oficialioje biografijoje kažkodėl slepi dveji metai - nuo 1990 iki 1992 metų. Yra duomenų, kad tuomet V.Tomaševskis buvo susijęs su garsiosios “Vilniaus brigados” veikla. Žmonės šį poną vadino tiesiog “brigados” klapčiuku, kurį matydavo renkant duokles iš turgaus prekeivių. Dar sovietmečiu V.Tomaševskis esą priklausė vadinamajai “Montanų” grupuotei, kurios nariai taip vadinti dėl pomėgio dėvėti garsios firmos džinsus. Jie buvo itin agresyviai nusiteikę pankų atžvilgiu. Tik pankai buvo autentiškas judėjimas, o “Montanas”, kaip atsvarą antisovietiniais šūkiais kartais pasižymėdavusiems pankams, sukūrė KGB. “Montanos” buvo sportiški jaunuoliai, kurie eidavo kelti muštynių pankų koncertuose. Bet žiauriausiai jie elgėsi su saviškiais, sukūrusiais šeimas ir panorusiais ramaus gyvenimo. Yra dar ne viena V.Tomaševskio sąsaja su KGB. Oficialiu europarlamentaro padėjėju, manau, ne šiaip sau dirbo buvęs KGB darbuotojas, į naująją sostinės savivaldybės tarybą išrinktas Viktoras Balakinas. Šis žmogus, beje, iki šiol už šią tarnybą gauna pensiją iš Rusijos. Manoma, kad pats Europos Parlamento narys tarnavo pasienio, t.y. KGB kariuomenėje.

Parašyti komentarą

Už komentarų turinį atsako patys jų autoriai. Įstatymų nežinojimas neatleidžia nuo atsakomybės. Parazitinius komentarus redakcija šalina be komentarų.

Komentarai paprastai paskelbiami iškart. Įtartini keliauja patvirtinimui.

Naujausi